Zużycie łożysk kół – przyczyny i objawy

Łożyska toczne, na których obracają się koła samochodowe, są elementem stosunkowo trwałym i wymienianym rzadko, czasem nawet rzadziej niż co 150 tys. km. Ten dystans jednak znacznie spada, gdy niewłaściwie eksploatujemy samochód lub gdy poprzednia wymiana nie została przeprowadzona prawidłowo. Po czym poznać, że łożysko nie działa jak należy i co zrobić, by do takiej sytuacji nie doprowadzić?

Podstawowymi objawami zużycia łożysk jest luz na kołach i hałas. Naturalnie luzu nikt nie sprawdza regularnie, więc naszą uwagę najprędzej zwróci właśnie głośna praca zespołu kołowego. Naturalnie należy odróżnić ten hałas od np. głośnej pracy opon zimowych. Jeśli dają o sobie znać łożyska, zazwyczaj nie „odzywają się” wszystkie koła naraz.

Czym może być spowodowane zużycie łożysk? Wyłączmy oczywiście z tego naturalną degradację tego elementu. Ponieważ są to elementy współpracujące ze sobą, wywierające względem siebie oddziaływania o różnym charakterze, to normalne, że z czasem ulegają zużyciu. Niewłaściwa eksploatacja może ten proces jednak przyspieszyć.

Przede wszystkim niekorzystnie na żywotność łożysk wpływa przykładanie do nich sił o kierunku równoległym do osi ich obrotu. To oznacza np. jazdę w poślizgu lub generalnie bardzo dynamiczną jazdę z dużymi przeciążeniami bocznymi. W tej sytuacji elementy toczne nie przenoszą sił prostopadle do bieżni, tylko wywierają nacisk na jej boki oraz na sam koszyczek.

Częsta jazda po wybojach również źle wpływa na żywotność łożysk. Obciążenia udarowe powodują szybsze zniszczenie bieżni. Do jej punktowej degradacji dochodzi także gdy auto bardzo długo stoi w miejscu.

Łożysko łatwo uszkodzić także uderzając bokiem koła o krawężnik. Wtedy następuje nie tylko udarowe obciążenie. Problemem jest też kierunek jego przyłożenia. Jest ono bowiem równoległe do osi obrotu.

Nie tylko energia kinetyczna może powodować uszkodzenia łożysk. Do ich zniszczenia może doprowadzić również energia cieplna. Łożyska same w sobie grzeją się w trakcie swojej pracy. Nie powstają tam jednak temperatury takie, które mogłyby im zaszkodzić. Problem pojawia się dopiero w momencie, gdy za mocno nagrzewają się tarcze hamulcowe. Takie zjawisko występuje głównie podczas długotrwałej dynamicznej jazdy lub nieprawidłowej techniki zjazdu z dużych wzniesień – ze stopą na hamulcu.

Przedwczesne zużycie łożysk może zostać także spowodowane ich nieprawidłowym montażem. Sama technologia może być już problemem. Wystarczy, że nie są one zakładane specjalną prasą, tylko nabijane młotkiem. Wtedy nie tylko przykładamy siłę nierównomiernie, powodując już na wstępie zniszczenie nowego podzespołu. Drugim problemem może być uderzenie w niewłaściwy element.

By łożyska zachowały dużą żywotność, należy także dbać o przekładnię kierowniczą, by nie występowały w niej luzy i pilnować by na naszych hamulcach nie pojawiało się bicie. Dzięki temu łożyska zużyją się wolniej i dłużej nam posłużą.

Jak widać, żywotność łożysk zależy między innymi od nas samych. By zapewnić sobie długą i bezproblemową ich eksploatację, wystarczy wiedzieć jak prawidłowo jeździć autem. Pamiętajcie też, by wymianę łożysk powierzać wyłącznie specjalistom, którzy znają się na swojej pracy.

  • Waldek

    Witam, prawie wszystkie wymienione przyczyny występują sporadycznie w trakcie eksploatacji samochodu. Moim zdaniem w artykule zabrakło wzmianki o dużym wpływie niewyważenia kół pojazdu, który przyczynia się do szybszego i bardzo nierównomiernego zużywania się ogumienia, jak łożysk w piastach kół. Nie można pominąć prawidłowej geometrii zawieszenia podwozia jak i stanu amortyzatorów ;-D

Tagi: bicie, fizyka, hałas w samochodzie, luzy, Mechanika, poradnik, tarcze hamulcowe, łożyska