5 październik 2011
Zmiany w crash testach Euro NCAP
W sierpniu organizacja Euro NCAP przetestowała 10 samochodów, spośród których aż 9 uzyskało najwyższą możliwą ocenę 5 gwiazdek w kategorii bezpieczeństwa. Fakt ten stał się motorem napędowym zmian – Euro NCAP od 2012 roku zamierza zaostrzyć wymagania.
Zainteresowanych tym, jak przeprowadzane są testy zderzeniowe, odsyłam do poniższego wpisu:
Droga do gwiazd(ek), czyli o crash testach słów kilka
A oto kompletna lista sierpniowych zdobywców 5 gwiazdek:
- Audi A6
- BMW X3
- Chevrolet Aveo
- Chevrolet Orlando
- Citroën DS5
- Hyundai i40
- Opel Ampera
- VW Golf Cabrio
- VW Jetta
Jedynie Kia Picanto uzyskała 4 gwiazdki, co jest przeciętnym wynikiem w segmencie A. Główną przyczyną był brak systemu ESP w standardzie, jednak w przyszłym roku ma się to zmienić. W życie wejdzie unijny przepis, zgodnie z którym każdy nowy samochód będzie musiał być wyposażony standardowo w system ESP.
Poziom bezpieczeństwa pasażerów w środku testowanych pojazdów jest bardzo wysoki i stale rośnie, natomiast bezpieczeństwo przechodniów – jak się wydaje – zeszło na dalszy plan. Właśnie tego aspektu dotyczą zmiany przygotowane na rok 2012, które zaostrzą wymagania dotyczące bezpieczeństwa przechodniów w przypadku potrącenia.
Test zderzeniowy z pieszym jest piętą achillesową wielu nowych samochodów. Jak twierdzi Euro NCAP, spośród testowanej w sierpniu grupy aut Opel Ampera, Audi A6 i Citroën DS5 z trudem osiągnęły wynik pozwalający na przyznanie 5 gwiazdek. Jeżeli crash test z pieszym zostałby przeprowadzony z zastosowaniem nowej, zaostrzonej metodologii, to żaden z wymienionych wyżej 10 pojazdów nie spełniłby jego wymogów.
Nadzieją jest nowy Ford Focus, który uzyskał jak dotąd najlepszą ocenę w kategorii bezpieczeństwa pieszych. Jego konstrukcja powinna stanowić wzór dla innych producentów.
A Wy? Jak oceniacie obecną jakość testów bezpieczeństwa?