zawieszenie-w-samochodzie

Gdy kierowcy dyskutują o osiągach samochodu, zwykle mowa o mocy, momencie obrotowym i przyspieszeniu od zera do 100 km/h. Ale cała moc generowana przez silnik tłokowy jest bezużyteczna, jeśli kierowca nie może kontrolować samochodu. Dlatego inżynierowie zwrócili uwagę na układ zawieszenia, niemal natychmiast po opanowaniu czterosuwowego silnika spalinowego.

Czym jest zawieszenie samochodu? 

Gdyby droga była idealnie płaska, bez nierówności, zawieszenia nie byłyby konieczne. Ale drogi nie są płaskie. Nawet świeżo utwardzone autostrady mają subtelne niedoskonałości, które mogą wchodzić w interakcje z kołami samochodu. To właśnie te niedoskonałości wywierają siły na koła. Wybój na drodze powoduje, że koło porusza się w górę i dół prostopadle do powierzchni drogi. 

Koło samochodu doświadcza pionowego przyspieszenia, kiedy przejeżdża przez dziurę. W takiej sytuacji koła mogą całkowicie stracić przyczepność. Następnie, pod działaniem siły grawitacji działającej w dół, koła mogą uderzyć z powrotem w nawierzchnię drogi. Potrzebujesz systemu, który pochłonie energię koła przyspieszanego w pionie, umożliwiając ramie i nadwoziu niezakłóconą jazdę, podczas gdy koła podążają za nierównościami na drodze. Pamiętajmy, że zawsze może postawić na ubezpieczenie opon i nie martwić się tym, czy droga jest dziurawa.  

Jak jest zbudowane zawieszenie samochodu? 

Badanie sił działających na poruszający się samochód nazywa się dynamiką pojazdu i trzeba zrozumieć niektóre z tych pojęć, aby wiedzieć, dlaczego zawieszenie jest potrzebne w pierwszej kolejności. Większość inżynierów samochodowych rozważa dynamikę poruszającego się samochodu z dwóch perspektyw:

  • zdolność samochodu do wygładzania wyboistej drogi,
  • zdolność samochodu do bezpiecznego przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów.

Te dwie cechy można dalej opisać za pomocą trzech ważnych zasad – izolacji drogi, trzymania się drogi i pokonywania zakrętów. 

Większość nowoczesnych układów zawieszenia samochodów wykorzystuje stalowe sprężyny śrubowe – po jednej na koło. Jeśli jednak spojrzysz pod starszy samochód lub pick-up, zamiast sprężyn zobaczysz wąskie paski metalu ułożone jeden na drugim. To sprężyny piórowe. Kiedy samochód uderza w nierówność, zawieszenie porusza się, powodując skręcenie kierownicy i pochłanianie energii. Pomaga powstrzymać wszystkie siły odśrodkowe.

Ważny element zawieszenia to amortyzator

Sprężyna dobrze kompresuje i absorbuje energię, ale nie tak dobrze ją uwalnia, gdy ma tendencję do niekontrolowanego odbijania się. W samochodzie ta niekontrolowana czynność zrujnowałaby jego jazdę i prowadzenie. Tu pojawia się amortyzator. Wygląda jak gruba, krótka pompka rowerowa. W zależności od typu zawieszenia jest umieszczony blisko sprężyny śrubowej lub w rzeczywistości wewnątrz niej.

Niezależnie od typu amortyzatora, jego zadaniem jest uwolnienie energii sprężyny w kontrolowany sposób. Większość jest podzielona na dwie sekcje. Górna część nazywana jest rurą zewnętrzną. Jest on połączony z ramą samochodu i zawiera tłok. Dolna połowa, zwana rurą rezerwową, jest przykręcona do osi lub konstrukcji, na której znajduje się układ zawieszenia. Amortyzator jest wypełniony płynem hydraulicznym.

Gdy samochód przejeżdża przez nierówność, oś unosi się, ściskając sprężynę i zmuszając tłok do zejścia do płynu. Ruch ten wypycha płyn w górę i przez małe otwory w tłoku. Jednak w następnym momencie tłok podnosi się z powrotem do góry, gdy sprężyna się odbija, płyn zmienia kierunek i wraca do rury rezerwowej. Cały ten przepływ płynu wytwarza duże ciśnienie w amortyzatorze, spowalniając tłok, a tym samym ściskanie i odbicie sprężyny.

Kiedy amortyzator zaczyna się zużywać, płyn może z niego wyciekać, co zmniejsza jego skuteczność. Ma to wpływ na prowadzenie samochodu oraz przyspiesza zużycie opon. 

Kolejne elementy zawieszenia pojazdu 

W samochodzie z niezależnym zawieszeniem każde koło – zazwyczaj przednia para – jest oddzielnie przymocowane do karoserii, dzięki czemu może poruszać się niezależnie od siebie. To ważne, biorąc pod uwagę, jak wiele różnych sił działa na samochód. W systemie niezależnym powszechnie występującym w ciężarówkach i furgonetkach, układy zawieszenia są połączone ze sobą za pomocą osi wyposażonej w resory piórowe i amortyzator na każdym końcu. Siły działające po jednej stronie pojazdu będą oddziaływać również na drugą stronę. To prymitywne, ale opłacalne rozwiązanie.

Coraz częściej luksusowe samochody i SUV-y mają tak zwane zawieszenie pneumatyczne, system, w którym zamiast tradycyjnych stalowych sprężyn śrubowych, stosuje się resory pneumatyczne (zwykle pojemniki wypełnione powietrzem). Gdy każda sprężyna pneumatyczna porusza się w górę lub dół, system usuwa lub dodaje powietrze, aby zachować komfort. Jest sterowany przez potężne mikroprocesory, które mogą sprawić, że resory pneumatyczne będą działać pojedynczo lub razem, być może w celu zapewnienia systemu samopoziomowania, a nawet podniesienia samochodu nad nierównym podłożem.

Podniesienie zawieszenia pojazdu 

Zawieszenie samochodu osobowego lub ciężarowego można podnieść poprzez szereg regulacji lub części zamiennych. Oto kroki, jakie powinieneś wykonać: 

  1. Zmierz wysokość pojazdu na płaskiej powierzchni i zdecyduj, o ile podnieść zawieszenie. Podniesienie zawieszenia tylko o kilka centymetrów można wykonać za pomocą regulacji lub prostych części przykręcanych. Jeśli chcesz podnieść zawieszenie o kilkanaście centymetrów, wówczas warto zakupić odpowiedni sprzęt i zadbać o pomoc specjalistów. 
  2. Wyreguluj drążki skrętne na wyższy poziom za pomocą klucza imbusowego. Pamiętaj, aby wyrównać pręty i wypoziomować pojazd.
  3. Zwiększ wysokość sprężyn śrubowych. Wyższe cewki zwiększą osadzenie nadwozia pojazdu na elementach ramy. Przednie cewki można wymienić za pomocą narzędzia do ściągania sprężyn, które przytrzymuje je na miejscu, podczas gdy wahacze są oddzielone. Tylne sprężyny są zwykle odprężane, gdy tylna część jest podniesiona i można je wyjąć i wymienić ręcznie bez użycia narzędzi.
  4. Załóż wyższe opony, aby zwiększyć wysokość od podłoża. Wysokość opon jest ograniczona wysokością nadkola, ponieważ przednie koła muszą się obracać, a duże opony mogą ocierać się lub ocierać o nadwozie. 

Awarie zawieszenia pojazdu 

Problemy z zawieszeniem mogą być trudne do zdiagnozowania. Wadliwe lub zużyte amortyzatory, kolumny, sprężyny, drążki kierownicze lub przeguby kulowe mogą siać spustoszenie w pojeździe i sprawić, że jazda samochodem lub ciężarówką będzie niebezpieczna. Zawieszenie jest problemem tylko wtedy, gdy zignorujesz problem i pozwolisz swojemu pojazdowi wjechać w kolejną dziurę. Zwróć uwagę na to, jak zachowuje się Twój samochód i co słyszysz – natychmiast rozwiązuj problemy, gdy się pojawią. Jeśli jedziesz w dłuższą podróż i nie wiesz, jakie będą tam drogi, możesz wykupić ubezpieczenie assistance na dni. Masz wtedy spokojną głowę. W przypadku awarii pojazdu ubezpieczyciel pokryje koszty naprawy. 

Zjeżdżanie pojazdu w lewo lub prawo to najczęstsza oznaka problemów z zawieszeniem. Może to być również jeden z najtrudniejszych problemów do zdiagnozowania bez pomocy specjalisty. Opony muszą być precyzyjnie ustawione pod kątem zbieżności. Słabe ustawienie to nierównomierne zużycie opon, irytujące ciągnięcie, ciągła walka z kierownicą. Ciężka jazda to wyraźny znak, że amortyzatory lub kolumny mogą być zużyte i wymagać wymiany. Kiedy każdy wybój na drodze powoduje podskakiwanie samochodu, masz problemy z zawieszeniem i musisz je sprawdzić.

Jak często trzeba wymieniać elementy zawieszenie? 

Podobnie jak wszystkie części samochodowe, amortyzatory i kolumny w Twoim pojeździe podlegają określonym harmonogramom konserwacji. Eksperci twierdzą, że amortyzatory i kolumny powinny być wymieniane co 100 000 kilometrów. Żywotność amortyzatorów i kolumn zależy od stylu jazdy. Jeśli często podróżujesz po wyboistych ulicach i niekorzystnych warunkach drogowych, amortyzatory i kolumny będą wymagały wymiany częściej niż w przypadku, gdy tylko codziennie dojeżdżasz do pracy na krótkich dystansach.

Mając to na uwadze, ważne jest, aby regularnie sprawdzać te części zawieszenia pneumatycznego.

Wymień amortyzatory i kolumny, jeśli:

  • zauważasz słabą reakcję kierownicy,
  • sterowanie jest sztywne,
  • twój samochód kołysze się lub przechyla podczas skręcania i zmiany pasa,
  • podczas jazdy pojazd nadmiernie podskakuje,
  • wydajność hamowania jest niestabilna.

To są znaki ostrzegawcze, że należy wymienić amortyzatory i kolumny. Objawy mogą wystąpić w dowolnym momencie, więc zawsze bądź świadomy któregokolwiek z powyższych objawów lub wszelkich innych zmian w ogólnej wydajności. A kiedy zauważysz, że coś jest nie tak z osiągami Twojego pojazdu, sprawdź amortyzatory i kolumny, i wymień je w razie potrzeby.