Zawieszenie pneumatyczne często kojarzy się z luksusem i komfortem jazdy, a także szerokimi możliwościami regulacji. Jednak największą jego wadą są stosunkowo wysokie koszty serwisowania. Czym wyróżnia się zawieszenie pneumatyczne i jaka jest zasada jego działania?

Zawieszenie pneumatyczne, czyli synonim luksusu

Zawieszenie typu pneumatycznego najczęściej można spotkać w luksusowych limuzynach, SUV-ach i samochodach terenowych. Oprócz zapewnienia komfortu jazdy, pomaga ono także w utrzymaniu jednakowego prześwitu bez względu na aktualne obciążenie. Dodatkowo układy pneumatyczne poprawiają wizualny aspekt użytkowania auta. Zbyt mocno przeciążone auto z nieco przysiadającym tyłem nie wygląda zbyt atrakcyjnie – zawieszenie z elementami pneumatyki pozwala tego uniknąć. Dlatego też samochód nie zależnie od różnorodnych warunków zachowuje się w sposób przewidywalny.

Jak działa zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne ma co do zasady poprawiać parametry trakcyjne samochodu. Gwarantuje to optymalizację redukcji drgań i wstrząsów powstałych w trakcie jazdy. Wszystko to dzieje się przy użyciu sprężonego azotu, który znajduje się w elementach tłumiących. Azot jest znacznie skuteczniejszy w pochłanianiu drgań wynikających z nierówności nawierzchni.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Zaawansowane rozwiązania technologiczne, które są wykorzystywane w oprogramowaniu sterującym, dają możliwość zmiany charakterystyki pracy zawieszenia. Dzięki temu można swobodnie manewrować pomiędzy trybem komfortowym lub sportowym. Zmiana wysokości prześwitu dodatkowo usprawnia jazdę samochodem, dostosowując wysokość do aktualnych potrzeb drogowych. Podczas szybszej jazdy, na przykład na autostradzie, nadwozie obniża się, jednocześnie redukując opory powietrza oraz obniżając środek ciężkości. Po zmniejszeniu prędkości w dosłownie kilka chwil możesz osiągnąć niemal dwukrotnie wyższy prześwit.

Główny element, który odpowiada za sprawność funkcjonowania układu pneumatycznego to kompresor, który ma za zadanie wygenerować odpowiednio wysokie ciśnienie w jego wnętrzu. To właśnie on umożliwia korzystanie ze wszystkich zalet związanych z zawieszeniem pneumatycznym. Praca kompresora napędzana jest albo bezpośrednio dzięki pracy silnika samochodu lub z układu elektrycznego auta.

Kompresor współpracuje z wieloma czujnikami, przewodami ciśnieniowymi oraz miechami powietrznymi, które umieszczone są przy każdym z kół. Pełnią one role elementów resorujących. Jednak niezależnie od poziomu eksploatacji prędzej, czy później pojawią się pierwsze mniej lub bardziej poważne niedomagania układu.

Każdorazowy ruch koła w płaszczyźnie góra-dół wymusza ruch tłoka. Zawór poziomujący powiązany z ruchem wahacza zapewnia stałą wysokość zawieszenia. W momencie gdy zawieszenie jest obciążone i ściśnięte, układ pompuje dodatkową porcję powietrza, z kolei wypuszcza je w momencie rozprężenia układu zawieszenia. Dodatkowo w zawieszeniach, w których kierowca może regulować jego wysokość, stosuje się elektrozawory zamiast tradycyjnych zaworów, dzięki czemu możliwe jest po wybraniu odpowiedniej opcji pracy, regulowanie ilości powietrza w całym układzie.

Zalety i wady zawieszenia pneumatycznego

Jedną z największych wad zawieszenia pneumatycznego są koszty serwisowania. Sprawny kompresor podwyższy ciśnienie na odpowiedni poziom w zaledwie kilka chwil. Sytuacją, która powinna zapalić czerwoną lampkę, jest moment, kiedy podnoszenie samochodu spowalnia po długotrwałym postoju auta lub po wymuszonej zmianie wysokości prześwitu. 

Przykładowo koszt regeneracji zużytego kompresora waha się w granicach 1000-1500 złotych. Jednak zazwyczaj wystarczy wymienić wszystkie uszczelnienia oraz elementy robocze. W niektórych modelach samochodów są wbudowane dwa kompresory, które działają niezależnie. W tym przypadku koszty należy liczyć podwójnie.

Wymiana miechów jest jeszcze bardziej kosztowna. Po latach użytkowania tracą swoją szczelność i zużywają się w podobnym czasie co klasyczne amortyzatory. Zamienników nie ma co szukać, a kupno używanych i zregenerowanych to duże ryzyko. Nie pozostaje nic innego, jak zakup całkowicie nowych, co wiąże się z wydatkiem rzędu 10 tysięcy złotych.

Im szybciej zauważysz ewentualne nieszczelności tym bardziej możesz obniżyć koszty naprawy. Dodatkowe koszty generowane są przez niezwykle skomplikowaną wymianę poszczególnych elementów zawieszenia pneumatycznego, co nierzadko wiąże się z koniecznością demontażu niektórych części wyposażenia wnętrza samochodu.

Ale nie zrażaj się wadami. Warto również poznać zalety zawieszenia pneumatycznego. Chociaż pneumatyka samochodowa nie jest dla osób liczących się z każdą wydaną złotówką, komfort jazdy z pewnością zrekompensuje dodatkowe wydatki. Szybsze pokonywanie zakrętów, redukcja drgań i wstrząsów w czasie jazdy to zdecydowane zalety tego układu.

W niektórych układach możliwe jest korygowanie ugięcia zawieszenia w momencie pokonywania zakrętu. Ogromną zaletą zawieszenia pneumatycznego jest lepsza przyczepność i stabilność samochodu, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Nie zapomnij o ubezpieczeniu

Będąc kierowcą nie zapomnij o konieczności posiadania ubezpieczenia OC. W Polsce ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. O zakupie dodatkowych ubezpieczeń – kierowca decyduje już samodzielnie. Do wyboru ma kilka rodzajów polis: Autocasco, Assistance, czy NNW.

Im większa ilość ubezpieczeń, tym większa ochrona kierowcy i jego samochodu. Ubezpieczenie OC obejmuje ochronę w podstawowym zakresie w przypadku szkód wyrządzonych poszkodowanym w wypadku. W momencie gdy staniesz się stroną odpowiedzialną za spowodowanie wypadku, szkody poniesione przez innych kierowców zostaną pokryte z Twojego ubezpieczenia komunikacyjnego.