zapchany-katalizator

Nowoczesne auta obowiązkowo są wyposażone w katalizator. Zatrzymuje on szkodliwe związki, jakie powstają przy spalaniu paliwa. Dzięki czemu oddychamy mniej zanieczyszczonym powietrzem. Zapchany katalizator to większe zużycie paliwa i znacząca utrata mocy. Jeśli usterka zostanie źle zdiagnozowana, to zapchany katalizator może nawet unieruchomić pojazd.

Co to jest katalizator?

Katalizator to potoczne określenie na konwerter katalityczny, który jest jednym z elementów układu wydechowego. Jego rolą jest zmniejszenie ilości szkodliwych substancji w spalinach, zanim wydostaną się do atmosfery.

Jak wygląda katalizator? Z wyglądu przypomina metalową puszkę. Z jednej strony doprowadzona jest do niej rura wydechowa, która zbiera spaliny z kolektora wydechowego, a od niej odchodzi kolejna rura – która wyprowadza oczyszczone spaliny do tłumika. Wewnątrz obudowy umieszczony jest nośnik, którego struktura przypomina plaster miodu. Produkowany jest z ceramiki lub metalu. Nośnik jest pokryty aktywną powłoką katalityczną, składającą się z pierwiastków, tj. platyny, rodu i palladium. Ich zadaniem jest wchodzenie w reakcję chemiczną ze szkodliwymi związkami spalin i ich zobojętnianie.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Zapchany katalizator – objawy

Objawy zapchanego katalizatora to przede wszystkim większe spalanie oraz problem z rozwijaniem pełnej mocy auta. Dzieje się tak, ponieważ spaliny, które trafiają do katalizatora, są w nim uwięzione, a to powoduje zwiększenie ciśnienia zwrotnego blokującego pracę silnika.

Często też kierowcy zauważają nierównomierną pracę silnika na biegu jałowym czy hałas dobiegający spod podwozia. Awarii może towarzyszyć też zapalanie się kontrolki „check engine”.

W przypadku aut benzynowych zapchany katalizator może nie dawać zauważalnych objawów, jednak niedrożny nawet częściowo katalizator w dieslu z turbodoładowaniem bardzo mocno wpływa na kondycję silnika, a problem z mocą staje się bardzo uciążliwy.

Zapchany katalizator – jak do tego dochodzi?

W nowoczesnych autach nie powinno dochodzić do zapychania się katalizatora, te urządzenia są dość trwałe i przy właściwej eksploatacji powinny wytrzymać przebieg do 200 tys. km.

Awarie mogą zdarzać się w starszych modelach katalizatorów ceramicznych, gdzie zużyciu ulega ceramiczny rdzeń. Zwykle dzieje się to w samochodach z silnikiem zasilanym LPG, w których instalacja gazowa jest nieprawidłowo wyregulowana.

Gdy układ zapłonowy ulega awarii, spalanie paliwa może nastąpić zamiast w cylindrze to w katalizatorze.

Inną przyczyną zapchanego katalizatora jest starzenie się silnika. Zużyte pierścienie tłokowe powodują spalanie się oleju silnikowego. Jego resztki przedostają się do katalizatora, a powstały po spaleniu koks zapycha kanaliki katalizatora. 

Zapchany katalizator – czy można go wyczyścić?

Jeśli diagnoza jest jednoznaczna, że problemem jest zniszczony lub zapchany katalizator – mamy następujące rozwiązania: wymianę na katalizator nowy lub regenerowany.

Najpewniejsze rozwiązanie to wymiana na nowy, który ma gwarancję producenta. Niektórzy kierowcy decydują się na zamontowanie używanego katalizatora – jednak może się to okazać złą inwestycją – po pierwsze, nie wiadomo czy jest całkowicie sprawny, po drugie – koszt montażu nowego i używanego jest taki sam. Warto nadmienić, że zgodnie z prawem zużyty katalizator to odpad przeznaczony do utylizacji.

Wielu kierowców wybiera regenerację zapchanego katalizatora. Na rynku jest wiele firm, które specjalizują się w regeneracji różnych części samochodowych. Proces jest dość prosty i polega na wymianie nośnika. Należy pamiętać, że aby dostać się do niego, trzeba obudowę otworzyć, a po skończonej pracy musi ona zostać zaspawana. 

Auto może popsuć się każdemu i w każdym momencie. Często ignorujemy objawy usterki lub po prostu ich nie rozpoznajemy. Zakres ubezpieczenia assistance jest bardzo szeroki i obejmuje między innymi: pomoc przy zmianie koła, pomoc przy braku paliwa czy zatrzaśnięciu się samochodu, holowanie pojazdu, transport pasażerów i kierowcy, zorganizowanie noclegu, wynajęcie auta zastępczego oraz, jeśli to możliwe, naprawę samochodu na miejscu. Pomoc assistance jest świadczona 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Polisa może obejmować teren Polski lub Polski i Europy.