Wyświetlacze Head-Up już niedługo standardem?
Wyświetlacze Head-Up już niedługo standardem?
2011-11-27 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/wyswietlacze-head-up-juz-niedlugo-standardem?categoryName=aktualnosci
Zespół AXA
852 284

27 listopad 2011

Wyświetlacze Head-Up już niedługo standardem?

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

HUD najnowszej generacji w BMW serii 6

Odczytanie wskazania prędkościomierza podczas jazdy samochodem zajmuje ok. 1 s. Poruszając się zatem z prędkością 100 km/h, przejeżdżamy 28 m bez patrzenia na jezdnię. Technologia dostępna niegdyś tylko dla wojska, dziś poprawia bezpieczeństwo w cywilnych autach.

Wyświetlacze przezierne, bo tak właśnie się nazywają, prezentują obraz na szybie, co umożliwia także postrzeganie obrazu za wyświetlaczem. HUD (z ang. Head-Up Display) został zaadaptowany do samochodów z myśliwców, w których pojawił się po raz pierwszy już w 1958 r. Niecałe 20 lat później trafił do samolotów cywilnych. Firma Flight Dynamics opracowała holograficzny system wyświetlania, który po raz pierwszy wykorzystały linie lotnicze Alaska Airlines. W samochodach technologia ta zagościła na dobre po 2000 r.

Jednym z pierwszych szerzej znanych samochodów wyposażonych w HUD był Chevrolet Corvette. Zastosowanie takiego systemu w sportowym coupé, które z pewnością często porusza się z dużymi prędkościami, miało sens. Dzięki wyświetlaczowi przeziernemu kierowca nie musi akomodować wzroku i odrywać go od drogi. Na czas akomodacji ma wpływ również zmęczenie kierowcy – wydłuża się on z wiekiem. Gdy spojrzy się podczas jazdy w nocy na wyświetlacz, który jest zawsze jaśniejszy od otoczenia, wzrok również potrzebuje czasu na adaptację.

Jak widać, wyświetlacze HUD to nie tylko wygoda, ale także bezpieczeństwo. W Chevrolecie Corvette początkowo były problemy z wyświetlaniem obrazu podczas dużego nasłonecznienia. Technologia ta zaczęła jednak wkraczać do modeli innych marek i tak w 2004 roku BMW jako pierwszy europejski producent wprowadził HUD do serii 5.

HUD w BMW

Dzisiejsza generacja niemieckiego Head-Up jest bardzo rozbudowana. W BMW serii 6 na szybie wyświetlane są informacje w kolorze. System nie tylko pokazuje aktualną prędkość, ale powiadamia też o jej ograniczeniach na poszczególnych trasach. Na życzenie mogą być włączone ostrzeżenia o zmianie pasa ruchu oraz pieszych, których nawet w nocy rozpoznaje system Night Vision. Układ współpracuje z nawigacją satelitarną, dzięki czemu na szybie mogą być wyświetlane wskazówki dotyczące wytyczonej trasy. HUD najnowszej generacji w BMW ma także regulowaną wysokość wyświetlania informacji na szybie, aby każdy kierowca mógł odpowiednio dostosować system do swoich potrzeb.

Zwycięski pomysł Europejskiego Konkursu Nawigacji Satelitarnej 2011

Obecnie prowadzone są eksperymenty dotyczące wyświetlania danych za pomocą lasera o niewielkiej mocy. Obraz jednak miałby być wyświetlany nie na szybie, ale na siatkówce oka! Nieco inaczej wyobrażają sobie rozwój HUD polscy zwycięzcy Europejskiego Konkursu Nawigacji Satelitarnej 2011. Ich rozwiązanie polega na wyświetlaniu interfejsu na przedniej szybie za pomocą projektora 3D. Oprócz wszystkich potrzebnych informacji o trasie wyświetla się także czerwona linia, która „unosi się” nad drogą i wskazuje trasę kierowcy.

Tak dynamiczny rozwój wyświetlacza przeziernego zaowocował zastosowaniem go w wielu modelach klasy wyższej, na przykład w Citroënie C6, który nie jest już dziś najmłodszym samochodem. Miejmy nadzieję, że wpływ tego systemu na bezpieczeństwo na drogach pozwoli już niedługo na umieszczenie go także w samochodach niższej klasy.

A czy Wy mieliście okazję podróżować samochodem z wyświetlaczem Head Up? Jakie są wrażenia?