wyświetlacz head up

Wyświetlacze head-up to technologia dostępna niegdyś tylko dla wojskowych samolotów. Dziś poprawiają bezpieczeństwo w nowoczesnych samochodach. Ich zadaniem jest wyświetlanie najważniejszych informacji (prędkość, wskazania dotyczące nawigacji) na linii wzroku kierowcy, tak aby do minimum skrócić czas, w którym nie patrzy on bezpośrednio na drogę. Przeczytaj, jak działa wyświetlacz head-up i dlaczego staje się coraz bardziej popularny.

Wyświetlacze head-up – z myśliwców do samochodów

Wyświetlacze przezierne, bo tak właśnie się nazywają, prezentują obraz na szybie, co umożliwia także postrzeganie go za wyświetlaczem. HUD (z ang. head-up display) został zaadaptowany do samochodów z myśliwców, w których pojawił się po raz pierwszy już w 1958 r. Niecałe 20 lat później trafił do samolotów cywilnych. Firma Flight Dynamics opracowała holograficzny system wyświetlania, który po raz pierwszy wykorzystały linie lotnicze Alaska Airlines. W samochodach ta technologia zagościła na dobre po 2000 r.

Jednym z pierwszych szerzej znanych samochodów wyposażonych w HUD był Chevrolet Corvette. Zastosowanie takiego systemu w sportowym coupé, które z pewnością często porusza się z dużymi prędkościami, miało sens. W Chevrolecie Corvette początkowo były problemy z wyświetlaniem obrazu podczas dużego nasłonecznienia. Technologia zaczęła jednak wkraczać do modeli innych marek i tak w 2004 roku BMW, jako pierwszy europejski producent, wprowadził HUD do serii 5. 


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Jak działa head-up w samochodzie?

Działanie wyświetlacza head-up w samochodzie jest bardzo proste. Polega na tym, że szyba zatrzymuje konkretną długość fali świetlnej, ponieważ jest przezroczysta, ale nie dla określonej barwy, którą jest w stanie emitować wyświetlacz head-up. Obraz wyświetla się na przedniej szybie samochodu na określonej wysokości, wygodnej dla kierowcy, lub na specjalnym szkle, zamontowanym między przednią szybą a kierowcą. Projektor HUD w samochodzie musi być tak dobrany, żeby obraz był ostry, ale nie raził kierowcy w czasie jazdy. HUD najnowszej generacji ma regulowaną jasność oraz wysokość wyświetlania informacji na szybie, a także możliwość rotacji, aby każdy kierowca mógł odpowiednio dostosować system do swoich potrzeb.

Dzisiejsza generacja wyświetlaczy head-up jest bardzo rozbudowana. Na szybie wyświetlane są informacje w kolorze. System nie tylko pokazuje aktualną prędkość, lecz także powiadamia o jej ograniczeniach na poszczególnych trasach. Możliwe jest włączenie ostrzeżeń o zmianie pasa ruchu oraz pojawiających się na drodze pieszych, których można rozpoznać nawet w nocy. Układ współpracuje z nawigacją satelitarną, dzięki czemu na szybie mogą być też wyświetlane wskazówki dotyczące wytyczonej trasy. 

Wyświetlacz head-up a bezpieczeństwo kierowcy

Wyświetlacz HUD na szybie to nie tylko wygoda, lecz także bezpieczeństwo. Dzięki wyświetlaczowi przeziernemu kierowca nie musi akomodować wzroku i odrywać go od drogi. Gdy spojrzy się podczas jazdy w nocy na wyświetlacz, który jest zawsze jaśniejszy od otoczenia, wzrok również potrzebuje czasu na adaptację.

Wiele zdarzeń drogowych jest spowodowanych brakiem koncentracji kierowcy. Obserwowanie wskazań na desce rozdzielczej czy śledzenie trasy na ekranie telefonu umieszczonego na szybie pochłaniają uwagę kierowcy, nawet jeśli prędkościomierz jest bardzo czytelny, a wyświetlacz smartfonu wystarczająco duży. 

Odczytanie wskazania prędkościomierza podczas jazdy samochodem zajmuje ok. 1 s – tyle wystarczy, żeby spowodować wypadek. Oderwanie wzroku w tym czasie, przy małej prędkości, może skończyć się najechaniem na tył pojazdu jadącego z przeciwka lub potrąceniem pieszego.  Poruszając się z prędkością 100 km/h, w ciągu sekundy przejeżdżamy 28 m bez patrzenia na jezdnię. Jeszcze gorzej jest, gdy jedziemy autostradą, ponieważ przez sekundę pokonujemy dystans ok. 40 metrów.

Wyświetlacz head-up jest cały czas na linii wzroku kierowcy, więc może on jednocześnie odczytywać wskazanie prędkościomierza i kontrolować sytuację na drodze. 

Wyświetlacz head-up – postępowa technologia

Wyświetlacze head-up to technologia, która wciąż postępuje. Prowadzone są nawet eksperymenty dotyczące wyświetlania danych za pomocą lasera o niewielkiej mocy – obraz miałby być wyświetlany nie na szybie, ale siatkówce oka! Można spotkać się też z pomysłami wyświetlania interfejsu na przedniej szybie za pomocą projektora 3D – wówczas, oprócz wszystkich potrzebnych informacji o trasie, wyświetla się także czerwona linia, która „unosi się” nad drogą i wskazuje trasę kierowcy.

Początkowo wyświetlacze head-up były dostępne jedynie w autach luksusowych. Obecnie można zamówić je nawet w samochodach niższych segmentów i popularnych marek. Można też dokupić wyświetlacz head up osobno. Na rynku peryferiów samochodowych coraz częściej spotyka się projektory HUD dostępne dla samochodów z portami OBD2 i EUOBD. Na forach motoryzacyjnych znajdziemy wiele opinii na ten temat.

Pamiętaj, że nawet takie postępowe rozwiązania, jak wyświetlacze head-up, nie zapewnią Ci stuprocentowego bezpieczeństwa na drodze. Kolizja może zdarzyć się każdemu, a w przypadku nowoczesnych samochodów, koszty naprawy są bardzo wysokie. Dlatego warto zadbać nie tylko o innowacyjne wyposażenie auta, lecz także dodatkowe ubezpieczenie, rozszerzając pakiet OC o autocasco.