Wyprzedzanie i omijanie – bezpieczne wykonywanie manewrów

fot. Continental

Wyprzedzanie i omijanie to niebezpieczne manewry. Ustawodawca poświęcił im sporo uwagi. Przy ich wykonywaniu trzeba pamiętać nie tylko o przepisach ruchu drogowego, ale też zdrowym rozsądku.

W Prawie o ruchu drogowym stoi jasno, że dany pojazd można wyprzedzać tylko po jego lewej stronie. Od tej reguły jest kilka wyjątków. Pojazd szynowy może być wyprzedzany tylko z prawej strony, chyba że położenie torów uniemożliwia taki manewr lub wykonujemy go na jezdni jednokierunkowej. Jeśli pojazd znajdujący się przed nami sygnalizuje zamiar skrętu w lewo, można go wyprzedzić tylko z prawej strony.

Ponadto dopuszczalne jest wyprzedzanie z prawej strony na drodze z wyznaczonymi pasami ruchu (czyli np. dwoma pasami):

•    na jezdni jednokierunkowej,
•    na drodze dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.

Przepisy mówią jasno, kiedy nie wolno wyprzedzać pojazdów silnikowych:

•    przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
•    na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi,
•    na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub takim, na którym ruch jest kierowany (np. z sygnalizacją świetlną).

To jednak nie wszystko. Żadnych pojazdów (w tym np. rowerów) nie wolno wyprzedzać:

•    w miejscach, gdzie zakazują tego znaki drogowe,
•    na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi, z wyjątkiem takich, na których ruch jest kierowany,
•    na przejazdach dla rowerzystów i bezpośrednio przed nimi,
•    na przejazdach tramwajowych z wyjątkiem przejazdów o ruchu kierowanym,
•    na przejazdach kolejowych.

Trzeba też pamiętać, że wyprzedzanie jest zabronione, gdy na drodze jest namalowana linia ciągła.

Co do pojazdów uprzywilejowanych – nie wolno ich wyprzedzać na obszarze zabudowanym. Poza nim już tak.

Bezpieczne wyprzedzanie

Art. 24. Prawa o ruchu drogowym mówi:

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy:
•    ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu;
•    kierujący, jadący za nim, nie rozpoczął wyprzedzania;
•    kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.

Kierowca musi przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, w tym bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m. Kierowcy wyprzedzanego pojazdu nie wolno przyspieszać, ani podczas bycia wyprzedzanym, ani tuż po tym.

Wyprzedzanie to najbardziej niebezpieczny manewr. Trzeba działać szybko, ale z głową. Należy zwracać uwagę nie tylko na znaki zakazu wyprzedzania czy ciągłą linię, ale też na tablice ostrzegające o skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych itd.

Wiadomo, że nie wolno wyprzedzać przed tzw. ślepymi zakrętami czy wzniesieniami, ponieważ zza nich może się nagle wyłonić pojazd. Powinno się wybierać takie fragmenty trasy, na których możemy długo obserwować odcinek drogi.

Aby zapewnić sobie dobre pole widzenia, trzeba pamiętać o zachowaniu odpowiedniego dystansu do auta poruszającego się przed nami. Jazda „na zderzaku” jest nie tylko niebezpieczna (w razie nagłego hamowania auta przed nami możemy wjechać mu w tył), ale sprawia też, że droga przed nami jest zasłonięta.

Dystans pozwala też wyprzedzać bezpiecznej. Wszystko dlatego, że manewr należy rozpocząć przed zmianą pasa ruchu. Po upewnieniu się, że droga przed nami jest wolna, a pojazdy przed nami i za nami nie sygnalizują zamiaru wyprzedzania, włączamy kierunkowskaz i rozpędzamy się jeszcze na naszym pasie (ew. wcześniej redukujemy bieg). Dopiero wtedy zjeżdżamy na przeciwległy pas. Dzięki temu, że rozpoczęliśmy manewr przy większej prędkości, szybciej będziemy mogli go zakończyć i powrócić na bezpieczną stronę jezdni.

Należy też być cierpliwym. Wyprzedzanie „na trzeciego”, czyli podpinanie się pod kolumnę wyprzedzających samochodów na lewym pasie ruchu, może skończyć się tragicznie. Będą one zasłaniać widok. Auta przed nami mogą zdążyć się schować przed pojazdem jadącym z naprzeciwka, ale my już niekoniecznie.

Rozsądek trzeba zachować w trasie. Jeśli przed nami będzie wolno poruszał się samochód na lokalnych tablicach, warto chwilę poczekać, niż wykonywać ryzykowny manewr. Prawdopodobnie kierowca ma do pokonania niewielki dystans i po krótkim czasie sam zjedzie nam z drogi.

Taką samą zasadę należy stosować, jeśli wkrótce zamierzamy skręcić. Po co narażać siebie i innych uczestników ruchu, skoro za chwilę będziemy się poruszać po innej drodze?

Omijaj ostrożnie

Omijanie to przejeżdżanie obok pojazdu lub uczestnika ruchu, który się nie przemieszcza, lub obok przeszkody. Tak samo jak podczas wyprzedzania kierowca musi zachować szczególną ostrożność, wcześniej zasygnalizować manewr i zachować odpowiednią odległość od omijanego pojazdu. W razie potrzeby należy zwolnić. Należy ustąpić pierwszeństwa samochodom i uczestnikom ruchu nadjeżdżającym z naprzeciwka.

Bezwzględnie należy przestrzegać reguł dotyczących sytuacji, w których wykonywanie tego manewru jest zabronione. Nie wolno omijać pojazdów, które zatrzymały się przed przejściem w celu przepuszczenia pieszych lub rowerzystów. Łamanie tego przepisu jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków z udziałem przechodniów.

Zabronione jest także omijanie pojazdów oczekujących na otwarcie ruchu na przejeździe, jeśli wymaga to wjechania na przeciwny pas ruchu.

Czy często obserwujecie na drodze kierowców, którzy wyprzedzają w niebezpieczny sposób? Jesteście za tym, aby budować drogi w taki sposób, aby utrudniać wyprzedzanie, np. poprzez stawianie wysepek? 

 

7 odpowiedzi na “Wyprzedzanie i omijanie – bezpieczne wykonywanie manewrów”

  1. bstardo napisał(a):

    Czy przy wyprzedzaniu jest najwięcej wypadków?

  2. bingadd napisał(a):

    Najbardziej niebezpieczne jest niezdecydowanie, czyli
    rezygnowanie z manewru w pół drogi.

  3. przechodniem napisał(a):

    „wyprzedzanie jest zabronione, gdy na drodze jest namalowana linia ciągła” – to ja już podziękuję temu portalowi

  4. bobo napisał(a):

    jeżeli pojazdy mieszczą się na jednym pasie i pojazd wyprzedzający nie przekroczy, najedzie linii ciągłej to taki manewr można wykonać. Takie są przepisy kutasie 🙂

Tagi: bezpieczeństwo, bezpieczne wykonywanie manewrów, manewry, omijanie, prawo o ruchu drogowym, przepisy ruchu drogowego, wyprzedzanie