Wymiana oleju w skrzyni automatycznej – jak to poprawnie zrobić?

Świeży, nowy olej do skrzyni biegów znacznie efektywniej smaruje, czyści oraz chłodzi strategiczne elementy skrzyni biegów, dzięki czemu może zapobiec wystąpieniu awarii tego kosztownego podzespołu (np. uszkodzeniu części przekładni) i tym samym oszczędzić nam wydatków związanych z naprawą. Istnieją dwie metody wymiany oleju w skrzyni automatycznej – dynamiczna i tradycyjna, czym się różnią?
Co ile wymieniać olej w skrzyni biegów (automatycznej)?
Wraz z eksploatacją samochodu zużywają się wszystkie jego części – ten proces nie omija również oleju skrzyni biegów. Wszelkie zanieczyszczenia tego płynu są groźne dla przekładni i mogą ją poważnie uszkodzić. Dlatego tak ważne jest dbanie o to, aby zastępować stary lubrykant nowym. Jakie objawy mogą świadczyć o konieczności wymiany oleju? Jednym z charakterystycznych symptomów jest wyraźny opór na lewarku skrzyni biegów, który utrudnia zmianę przełożeń. Inne objawy, które powinny wzbudzić naszą czujność, to wypadanie biegów i ,,pojękiwanie przekładni”.
Wielu kierowców zastanawia się, jak często należy wymieniać olej w skrzyni automatycznej. Jeśli zależy nam na niezawodności i żywotności tego podzespołu, pierwszy raz należy wymienić olej skrzyni biegów na nowy po przejechaniu 60 000-120 000 km. Natomiast kolejne wymiany oleju w ,,automacie” możemy robić co 40 000-100 000 km. Mimo że producenci samochodów nie wymagają okresowej wymiany oleju do skrzyni biegów – warto to robić.
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej – metoda tradycyjna
Na czym polega wymiana oleju w skrzyni automatycznej metodą tradycyjną, zwaną inaczej statyczną? Opiera się ona na prawie grawitacji. Wystarczy odkręcić korek spustowy – stary olej zostaje automatycznie usunięty (spływa dołem), a następnie zastąpiony nowym lubrykantem. Wiele osób nie wie, ile oleju wlać w skrzyni biegów. Najlepiej do poziomu korka wlewu lub tyle, ile rekomenduje producent. Należy jednak zaznaczyć, że w ten sposób możemy pozbyć się tylko około 40-60%, a reszta lubrykantu pozostaje wewnątrz przekładni, przewodach, chłodnicy. Znacznie bardziej efektywną metodą jest więc dynamiczna wymiana oleju skrzyni biegów.
Wymiana oleju w skrzyni automatycznej – metoda dynamiczna
Metoda dynamiczna gwarantuje pełną wymianę starego oleju do skrzyni biegów – jest jednak nieco droższa od metody statycznej. Proces przeprowadza się przy uruchomionym silniku (specjalistyczne urządzenie do wymiany oleju jest włączone w obieg smarowania skrzyni biegów). Zużyty lubrykant zostaje przepompowany, a w jego miejsce wtłacza się świeży olej.
Jak zadbać o samochód poza regularną wymianą oleju skrzyni biegów? Polisa OC+AC
Chcąc zadbać o samochód i swoje finanse – uzyskać pomoc w razie nagłej awarii lub wypadku na trasie – warto rozważyć inwestycję w dobre ubezpieczenie autocasco, które nie tylko może pokryć koszty naprawy samochodu, lecz także zapewnić nam odszkodowanie w razie kradzieży pojazdu, aktów wandalizmu, utraty auta w wyniku pożaru, działania sił natury (np. uderzenia pioruna, wichury) czy kasacji pojazdu. Co więcej, decydując się na pakiet OC+AC, możemy zyskać nawet 15% zniżki. Roczna składka za OC+AC zaczyna się już od 545 złotych, co jest bardzo atrakcyjną ofertą dla kierowcy.
Podsumowując, absolutnie kluczowa dla żywotności i bezproblemowej pracy podzespołu jest regularna wymiana oleju w skrzyni automatycznej. Nie bagatelizujmy i nie zaniedbujmy tej czynności, a zmniejszymy ryzyko awarii drogiego, skomplikowanego podzespołu, jakim jest „automat” – będziemy mogli cieszyć się bezproblemową jazdą samochodem, pokonując wiele tysięcy kilometrów. Jeśli zależy nam na ochronie pojazdu oraz własnych interesów, warto pomyśleć również o ubezpieczeniu OC+AC.