Świeży, nowy olej do skrzyni biegów znacznie efektywniej smaruje, czyści oraz chłodzi strategiczne elementy skrzyni biegów, dzięki czemu może zapobiec wystąpieniu awarii tego kosztownego podzespołu (np. uszkodzeniu części przekładni) i tym samym oszczędzić nam wydatków związanych z naprawą. Istnieją dwie metody wymiany oleju w skrzyni automatycznej – dynamiczna i tradycyjna, czym się różnią?

Co ile wymieniać olej w skrzyni biegów (automatycznej)?

Wraz z eksploatacją samochodu zużywają się wszystkie jego części – ten proces nie omija również oleju skrzyni biegów. Wszelkie zanieczyszczenia tego płynu są groźne dla przekładni i mogą ją poważnie uszkodzić. Dlatego tak ważne jest dbanie o to, aby zastępować stary lubrykant nowym. Jakie objawy mogą świadczyć o konieczności wymiany oleju? Jednym z charakterystycznych symptomów jest wyraźny opór na lewarku skrzyni biegów, który utrudnia zmianę przełożeń. Inne objawy, które powinny wzbudzić naszą czujność, to wypadanie biegów i ,,pojękiwanie przekładni”. 

Wielu kierowców zastanawia się, jak często należy wymieniać olej w skrzyni automatycznej. Jeśli zależy nam na niezawodności i żywotności tego podzespołu, pierwszy raz należy wymienić olej skrzyni biegów na nowy po przejechaniu 60 000-120 000 km. Natomiast kolejne wymiany oleju w ,,automacie” możemy robić co 40 000-100 000 km. Mimo że producenci samochodów nie wymagają okresowej wymiany oleju do skrzyni biegów – warto to robić.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Wymiana oleju w skrzyni automatycznej – metoda tradycyjna

Na czym polega wymiana oleju w skrzyni automatycznej metodą tradycyjną, zwaną inaczej statyczną? Opiera się ona na prawie grawitacji. Wystarczy odkręcić korek spustowy – stary olej zostaje automatycznie usunięty (spływa dołem), a następnie zastąpiony nowym lubrykantem. Wiele osób nie wie, ile oleju wlać w skrzyni biegów. Najlepiej do poziomu korka wlewu lub tyle, ile rekomenduje producent. Należy jednak zaznaczyć, że w ten sposób możemy pozbyć się tylko około 40-60%, a reszta lubrykantu pozostaje wewnątrz przekładni, przewodach, chłodnicy. Znacznie bardziej efektywną metodą jest więc dynamiczna wymiana oleju skrzyni biegów.

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej – metoda dynamiczna

Metoda dynamiczna gwarantuje pełną wymianę starego oleju do skrzyni biegów – jest jednak nieco droższa od metody statycznej. Proces przeprowadza się przy uruchomionym silniku (specjalistyczne urządzenie do wymiany oleju jest włączone w obieg smarowania skrzyni biegów). Zużyty lubrykant zostaje przepompowany, a w jego miejsce wtłacza się świeży olej.

Jak zadbać o samochód poza regularną wymianą oleju skrzyni biegów? Polisa OC+AC

Chcąc zadbać o samochód i swoje finanse – uzyskać pomoc w razie nagłej awarii lub wypadku na trasie – warto rozważyć inwestycję w dobre ubezpieczenie autocasco, które nie tylko może pokryć koszty naprawy samochodu, lecz także zapewnić nam odszkodowanie w razie kradzieży pojazdu, aktów wandalizmu, utraty auta w wyniku pożaru, działania sił natury (np. uderzenia pioruna, wichury) czy kasacji pojazdu. Co więcej, decydując się na pakiet OC+AC, możemy zyskać nawet 15% zniżki. Roczna składka za OC+AC zaczyna się już od 545 złotych, co jest bardzo atrakcyjną ofertą dla kierowcy.

Podsumowując, absolutnie kluczowa dla żywotności i bezproblemowej pracy podzespołu jest regularna wymiana oleju w skrzyni automatycznej. Nie bagatelizujmy i nie zaniedbujmy tej czynności, a zmniejszymy ryzyko awarii drogiego, skomplikowanego podzespołu, jakim jest „automat” – będziemy mogli cieszyć się bezproblemową jazdą samochodem, pokonując wiele tysięcy kilometrów. Jeśli zależy nam na ochronie pojazdu oraz własnych interesów, warto pomyśleć również o ubezpieczeniu OC+AC.