Silnik jest sercem twojego pojazdu i powinieneś o niego dbać. Żeby auto działało niezawodnie, należy wymieniać olej zgodnie z rekomendacjami producenta samochodu, z reguły co 10–15 tys. km. Jednym z problemów, które mogą się pojawić w pojeździe jest wyciekający olej z silnika. Co powinieneś wtedy zrobić? Czy takim autem możesz bezpiecznie jeździć?

Wyciekający olej z silnika – co może oznaczać?

Olej w silniku jest niezbędny do tego, żeby uniknąć zatarcia ruchomych części. Mowa tutaj m.in. o wałkach rozrządu czy wale korbowym, ale nie tylko. Wyciek oleju może być zatem bardzo niebezpieczny dla pojazdu i doprowadzić do kosztownej awarii, a nawet wypadku czy kolizji. Zresztą – zadaniem oleju silnikowego jest nie tylko smarowanie, ale również uszczelnianie, przeciwdziałanie korozji czy chłodzenie. Dlatego kapiący olej z silnika powinien być sygnałem do tego, żeby sprawdzić przyczynę usterki.

Pierwszą oznaką problemu może być mokry silnik, tzn. niewielkie plamy oleju. Już to powinno być przyczyną sprawdzenia pojazdu w warsztacie mechanicznym, gdyż z samodzielnym znalezieniem przyczyny wycieku z silnika możesz mieć problem. Wyciek może być skutkiem:

  • Uszkodzenia miski olejowej – do wgniecenia tej części samochodu może dojść stosunkowo łatwo, tym bardziej, że nie zawsze jest ona zabezpieczona osłonami. Wystarczy nieumiejętne pokonanie wysokiego krawężnika, by doszło do wycieku oleju z miski olejowej. Jak możesz rozpoznać, że pojawił się problem? Z reguły wyciek będzie zauważalny po dłuższym postoju auta. W zależności od tego, do jak mocnego wgniecenia doszło, może to doprowadzić nawet do zahamowania dopływu oleju do całego silnika. Naprawa miski olejowej to zadanie dla warsztatu, ale w wielu przypadkach niezbędna będzie po prostu wymiana tej części. Teoretycznie, mając kanał lub najazd, możesz to zrobić sam, ale odradzamy zajmowanie się tym, jeśli nie masz doświadczenia.
  • Wyeksploatowania uszczelki – mowa o gumowych uszczelkach miski olejowej i pokrywach zaworów. Jeśli olej wycieka z silnika z takiego powodu, to konieczna będzie wymiana tych uszczelek. Po czym rozpoznać, że problem tkwi właśnie w nich? M.in. po niewielkich plamach oleju na silniku, ale tak naprawdę podobne mogą być objawy w przypadku innych źródeł problemu. Koszt wymiany uszczelek nie jest wysoki, ale konieczne też będzie spuszczenie oleju, który powinno się wymienić na nowy.
  • Uszkodzenia pierścieni uszczelniających wał korbowy i wałki rozrządu – to dosyć problematyczna usterka, gdyż uszczelnienie wału korbowego, tj. wymiana pierścienia uszczelniającego, wymaga m.in. zdemontowania układu rozrządu. W takim przypadku trudno ci będzie sobie poradzić z rozwiązaniem problemu bez pomocy fachowca.
  • Uszkodzenia uszczelki głowicy – to jeden z najpoważniejszych powodów wycieku z silnika. Wtedy konieczne jest zeszlifowanie głowicy i dopasowanie odpowiedniej uszczelki. Przy okazji możesz też zlecić dotarcie zaworów i wymianę ich uszczelniaczy.
  • Uszkodzenia turbosprężarki – jest to częsty powód wycieku oleju z silnika. Turbosprężarka może wymagać regeneracji lub wymiany na nową.

Jeśli zauważysz olej na pokrywie silnika albo pod pojazdem, to jak najszybciej zareaguj. Zwlekanie z rozwiązaniem problemu może doprowadzić do zniszczenia wielu elementów silnika, a co za tym idzie, do wyższych kosztów naprawy. Pamiętaj również o tym, że wymieniliśmy jedynie przykładowe, częste przyczyny wycieku oleju. Tych jest więcej, np. uszkodzona przekładnia kierownicza również może objawiać się wyciekiem oleju.

Wyciek oleju może być przyczyną poważnej awarii silnika, a tym samym kolizji czy wypadku. Pamiętaj o zawarciu ubezpieczenia OC pojazdu, gdyż dzięki temu zakład ubezpieczeń weźmie na siebie odpowiedzialność finansową za szkody, do których prowadzący ubezpieczonym pojazdem doprowadzi w ruchu drogowym. Towarzystwo ubezpieczeniowe może również wypłacić odszkodowanie za szkody, które spowodujesz we własnym pojeździe, ale do tego potrzebujesz odpowiedniego wariantu ubezpieczenia autocasco.