Wszystko, co chcesz wiedzieć o oklejaniu samochodu [wywiad]

fot. WR7.pl dla Car Wrap Poland

fot. WR7.pl dla Car Wrap Poland

Z Mateuszem Łukasiewiczem, ekspertem od oklejania samochodów z firmy Car Wrap Poland, rozmawia Rafał Warecki.

Rafał Warecki: dla ochrony lakieru, estetyki, a może reklamowo – jakie są główne przyczyny oklejania samochodów przez klientów?

Mateusz Łukasiewicz: Branżę oklejania aut osobiście bym rozdzielił na oklejanie aut pod reklamę i zmianę koloru. Branża reklamowa kieruje się swoimi standardami, które bardzo odbiegają od naszej oferty. Ochrona lakieru i nowy wygląd – z takim założeniem klienci postanawiają zrobić coś ze swoim autem. Na pewno głównym argumentem oklejenia auta jest wyszukany kolor typu czarny bądź szary mat, biała perła i wiele innych które w porównaniu z lakierowaniem można otrzymać za przyzwoite pieniądze nie niszcząc koloru oryginalnego.

fot. WR7.pl dla Car Wrap Poland

fot. WR7.pl dla Car Wrap Poland

Czy klienci oklejają zazwyczaj tylko samochody używane czy również nowe prosto z salonu?

Nie ma tu zasady. Trafiają do nas auta, które mają kilka kilometrów na liczniku i takie, które już swoje przejeździły.

Jak wygląda i ile trwa proces przygotowania auta do oklejenia i samego oklejania?

U nas proces przygotowania oraz samego oklejania trwa od 4 do 9 dni. Jest to zależnie od rodzaju oklejenia. Czy auto ma oklejane elementy zewnętrzne czy oklejamy wraz z wnękami drzwi. To wszystko ma przełożenie na czas poświęcony przy realizacji.

Każdy proces oklejania rozpoczynamy od dokładnego czyszczenia auta i usunięcia niedoskonałości lakieru. Folia przyjmie każdy kształt więc lakier musi być idealnie gładki, bez ubytków.

Każde auto jest demontowane z każdego elementu, który utrudniałby estetyczne wykończenie. Standardem jest demontaż zderzaków, klamek, lamp tp.. w przypadku oklejania zewnętrznego, a w przypadku oklejania wraz z wnękami zalecamy demontaż drzwi z auta, aby zachować jak najlepsze wykończenie. Jest to nasz priorytet, aby folia wyglądała jak lakier.

fot. WR7.pl dla Car Wrap Poland

fot. WR7.pl dla Car Wrap Poland

Ile średnio kosztuje i trwa oklejenie samochodu małego, średniego i dużego?

Ceny na rynku są bardzo rozbieżne. Małe auto typu Seat Ibiza można okleić za ok. 4000 zł, średnie typu BMW serii 3 za ok. 5000 zł, a duże ok. 6000 zł. Jest to oczywiście cena za oklejenie elementów zewnętrznych. Ceny mogą być bardzo różne, ponieważ używamy czterech sprawdzonych producentów, którzy mają różne kolory w różnych cenach różniące się nawet o ton i to właśnie wybrany kolor decyduje o finalnej cenie.

Czy proces oklejania jest trudny? Które elementy auta trzeba rozebrać do oklejania?

Oklejanie aut to przede wszystkim wiedza. Trzeba wiedzieć, jak folia się zachowuje i jak będzie się zachowywała za dwa tygodnie czy też po roku. Co producent folii to inne wady i zalety przy aplikacji. Folia jako tworzywo jest podatna na zmiany temperatury i podczas oklejania trzeba przewidzieć jej możliwą pracę. My rozbieramy wszystko co zbędne. Uważam, że wykończenie jest najważniejsze w tej branży. Klient, oglądając swoje auto, musi wiedzieć, że ktoś, kto wykonywał tę pracę, włożył w nią dużo serca. Właśnie dzięki takiemu rozbrajaniu udaje nam się uzyskać wysoką jakość.

fot. WR7.pl dla Car Wrap Poland

fot. WR7.pl dla Car Wrap Poland

Jak rozpoznać najczęstsze błędy podczas oklejania auta?

Podstawowym błędem jest słabe przygotowanie powierzchni. Podczas użytkowania auta na lakierze osadza się masa brudu np. asfalt przy progach i nadkolach. Ważne jest dokładne oczyszczenie tej powierzchni, a następnie odtłuszczenie każdej klejonej części. Przeważnie po około dwóch tygodniach wychodzą błędy. Wtedy widać odstającą folię – ponieważ element był niedoczyszczony, ściągniętą folię – ponieważ została za bardzo przeciągnięta i w niewystarczający sposób wygrzana. Najczęściej błędy widać na lusterkach, klamkach i przednich zderzakach. Ważne są też umiejętności aplikatora, widać to, w jaki sposób folia została wykończona na krawędziach.

Jak wybrać folię dla siebie, tak aby potem nie żałować? Czym się kierować?

Rynek car wrap jest rynkiem bardzo rozwijającym się, więc powstaje coraz więcej marek folii. My opieramy naszą ofertę na czterech producentach, których sprawdziliśmy i mamy pewność, że folie bezproblemowo się aplikuje, wytrzymuje przewidziany okres i jest łatwa w utrzymaniu dla klienta.

fot. WR7.pl dla Car Wrap Poland

fot. WR7.pl dla Car Wrap Poland

Jakie są różnice jakościowe w dostawcach folii do oklejania? Czy to zauważalne różnice jakościowe dla klienta?

Różnicę wyczuje aplikator. Producenci prześcigają się w rozszerzaniu palet kolorów, ale również w patentach zastosowanych przy produkcji, mowa tu o możliwości repozycjonowania folii, naciągania na trudne elementy, bądź regeneracji jej struktury podczas dogrzewania. Dla klienta są to różnice niezauważalne.

Jakie folie cieszą się największą popularnością? Raczej stonowane czy mocno krzykliwe? Czy jest jakaś moda?

Mody nie ma. Każda realizacja to gust klienta. Kolory są raczej mocno stonowane. Najwięcej realizacji zrobiliśmy w kolorze czarnym: mat, satyna i połysk. Na kolejnym miejscu dałbym odcienie szarego matu, a dalej folie typu carbon bądź szczotkowana stal.

fot. Car Wrap Poland

fot. Car Wrap Poland

Najdziwniejsza folia, jaką do tej pory kleiliście na samochód na życzenie klienta?

Folia czerwony chrom. Nie z racji najdziwniejszej, ale z racji jej ceny za m2 i trudności w aplikacji.

Czy folię można w łatwy sposób zdjąć bez śladów na lakierze?

Jeżeli auto posiada oryginalny lakier, folia schodzi bezinwazyjnie. Auto nie wymaga nawet czyszczenia po kleju.

Kiedy lepiej nie kleić folii na aucie?

Kiedy łuszczy się lakier bądź auto posiada masę ognisk korozji. Takie auto da się okleić, ale wymaga gruntownego przygotowania powierzchni.

fot. Car Wrap Poland

fot. Car Wrap Poland

Czy folia pomaga np. zabezpieczyć nadwozie przed korozją?

Jeżeli przed aplikacją nie ma ognisk korozji, to folia zabezpiecza lakier przed wpływem warunków atmosferycznych.

Jak uzupełnia się ubytki lub rysy na foliach? Czy trzeba oklejać od nowa cały element?

Folie posiadają możliwość do regeneracji w pewnym stopniu. Więc małe ryski pod wpływem temperatury potrafią się same zniwelować. Jeżeli tak się nie dzieje, trzeba przeklejać element. Folia przede wszystkim ma chronić lakier i w ogromnej ilości przypadków aut, które posiadały odpryski od kamieni, zarysowania itp., lakier jest w stanie nienaruszonym.

Jak wygląda mycie auta oklejonego, czego unikać?

Folię pielęgnuje się jak normalny lakier. Można normalnie korzystać z myjni ręcznych czy też bezdotykowych. Nie zachęcamy do używania myjni szczotkowych ponieważ mają tendencję do rysowania. Często jako pakiet dodatkowy zabezpieczamy folię środkami, które działają dokładnie tak samo jak powłoki kwarcowe bądź ceramiczne, dzięki czemu folia jest dużo bardziej odporniejsza i łatwiej zachować czystość.

fot. Car Wrap Poland

fot. Car Wrap Poland

Czy folię można jakoś regenerować po latach, tak jak np. glinkuje i woskuje się lakier?

Czyszczenie odpowiednimi środkami pozwala przywrócić folii swój wygląd, więc jest to wykonalne, ale do pewnego stopnia. Na pewno łatwiej będzie to osiągnąć stosując profilaktykę i zabezpieczać ją przez cały okres użytkowania. Nakładanie powłok typu kwarc wytrzyma na folii 2-3 lata w zależności od użytkowania auta i najlepiej po takim okresie uzupełniać taką powłokę, a raz na jakiś czas auto nawoskować.

Dziękuję za rozmowę.

Tagi: car wrap, car wrap poland, folie samochodowe, ile kosztuje oklejenie, ile trwa oklejenie, Okleina, okleiny samochodowe, oklejanie, oklejanie auta, oklejanie samochodu, wywiad