Wielkie plany producentów samochodów w Polsce
Wielkie plany producentów samochodów w Polsce
2016-10-25 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/wielkie-plany-producentow-samochodow-w-polsce?categoryName=aktualnosci
Zespół AXA
852 284

25 październik 2016

Wielkie plany producentów samochodów w Polsce

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Ostatnie dni to ogłaszanie wielkich planów otwierania fabryk i zwiększania produkcji w już istniejących obiektach należących do wielkich koncernów samochodowych. Przyjrzyjmy się kto i w co zamierza u nas inwestować.

Wczoraj oficjalnie ogłoszono otwarcie fabryki Volkswagena Craftera we Wrześni. Inwestycja warta 800 mln euro została zakończona po 23 miesiącach od położenia kamienia węgielnego. W nowej fabryce działu Volkswagen Samochody Użytkowe znajdzie zatrudnienie 3000 osób. We Wrześni wytwarzane są Volkswageny Craftery oraz w przyszłości MAN-y TGE.

Kolejne inwestycje planuje Toyota. W wałbrzyskiej fabryce już teraz wytwarza się silniki oraz skrzynie biegów, natomiast od 2018 roku ruszy także produkcja przekładni do napędów hybrydowych, które powstawały do tej pory wyłącznie w Japonii. Natomiast w drugiej fabryce tego koncernu, zlokalizowanej w Jelczu-Laskowicach w przyszłym roku ruszy produkcja zupełnie nowego silnika benzynowego 1,5 litra, a w 2019 roku również nowego 2,0 litra. Na chwilę obecną wytwarza się tam wyłącznie silniki Diesla. Obie fabryki zostaną połączone w jedną strukturę o nazwie Toyota Motor Manufacturing Poland.

Producentem, który także zamierza poszerzyć swoją działalność w Polsce jest Fiat. Choć to jeszcze informacja niepotwierdzona, to nieoficjalnie mówi się, że Fiat Powertrains Technologies zamierza zainwestować ponad 1 mld zł w produkcję nowych silników. Nie wiemy jakich, ale wiadomo, że mają one powstawać w fabryce w Bielsku-Białej, gdzie obecnie wytwarza się nieduży motor 1.3 MultiJet.

Pewnym powodem do dumy, zwłaszcza dla polityków, są także plany otwarcia montowni silników w Jaworze przez koncern Daimler. Już w połowie 2016 roku mówiło się o fabryce, która miałaby pracować od 2019 roku, jednak na chwilę obecną Ministerstwo Rozwoju wciąż negocjuje warunki z Mercedesem. Mówi się o zwolnieniach z podatków oraz tzw. pomocy publicznej w wysokości około 18-19 mln euro, podczas gdy cała inwestycja ma kosztować około 500 mln euro. Niestety nie jest to dobra wiadomość dla polskich podatników, a zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy takich preferencyjnych warunków od rządu na pewno nie otrzymają, a ów pomoc publiczną dla niemieckiego koncernu będą musieli sfinansować.