Wielkie plany producentów samochodów w Polsce

Ostatnie dni to ogłaszanie wielkich planów otwierania fabryk i zwiększania produkcji w już istniejących obiektach należących do wielkich koncernów samochodowych. Przyjrzyjmy się kto i w co zamierza u nas inwestować.

Wczoraj oficjalnie ogłoszono otwarcie fabryki Volkswagena Craftera we Wrześni. Inwestycja warta 800 mln euro została zakończona po 23 miesiącach od położenia kamienia węgielnego. W nowej fabryce działu Volkswagen Samochody Użytkowe znajdzie zatrudnienie 3000 osób. We Wrześni wytwarzane są Volkswageny Craftery oraz w przyszłości MAN-y TGE.

Kolejne inwestycje planuje Toyota. W wałbrzyskiej fabryce już teraz wytwarza się silniki oraz skrzynie biegów, natomiast od 2018 roku ruszy także produkcja przekładni do napędów hybrydowych, które powstawały do tej pory wyłącznie w Japonii. Natomiast w drugiej fabryce tego koncernu, zlokalizowanej w Jelczu-Laskowicach w przyszłym roku ruszy produkcja zupełnie nowego silnika benzynowego 1,5 litra, a w 2019 roku również nowego 2,0 litra. Na chwilę obecną wytwarza się tam wyłącznie silniki Diesla. Obie fabryki zostaną połączone w jedną strukturę o nazwie Toyota Motor Manufacturing Poland.

Producentem, który także zamierza poszerzyć swoją działalność w Polsce jest Fiat. Choć to jeszcze informacja niepotwierdzona, to nieoficjalnie mówi się, że Fiat Powertrains Technologies zamierza zainwestować ponad 1 mld zł w produkcję nowych silników. Nie wiemy jakich, ale wiadomo, że mają one powstawać w fabryce w Bielsku-Białej, gdzie obecnie wytwarza się nieduży motor 1.3 MultiJet.

Pewnym powodem do dumy, zwłaszcza dla polityków, są także plany otwarcia montowni silników w Jaworze przez koncern Daimler. Już w połowie 2016 roku mówiło się o fabryce, która miałaby pracować od 2019 roku, jednak na chwilę obecną Ministerstwo Rozwoju wciąż negocjuje warunki z Mercedesem. Mówi się o zwolnieniach z podatków oraz tzw. pomocy publicznej w wysokości około 18-19 mln euro, podczas gdy cała inwestycja ma kosztować około 500 mln euro. Niestety nie jest to dobra wiadomość dla polskich podatników, a zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy takich preferencyjnych warunków od rządu na pewno nie otrzymają, a ów pomoc publiczną dla niemieckiego koncernu będą musieli sfinansować.

  • W Bielsku produkuje się także silnik 900cm3. Niestety nie okazały się idealne.
    Ciekawą inwestycje planuje również LG chem gdzie mają być produkowane baterie do samochodów. Myślę, że w przyszłości takie baterie zastąpią silniki.
    Pewnie gdyby nie lobby związane z ropą to jeździlibyśmy już „melexami”:)
    http://cel-procesu.pl/

Tagi: 80 mln zł dla Mercedesa, fabryka mercedesa w jaworze, fiat rozwija fabrykę, nowe silniki fiata, nowe silniki toyoty, nowe silniki w Jelczu-laskowicach, pomoc publiczna dla mercedesa, przekładnie hybrydowe w wałbrzychu