Webasto – żeby w zimie było cieplej
Webasto – żeby w zimie było cieplej
2011-11-13 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/webasto-zeby-w-zimie-bylo-cieplej?categoryName=twoj-samochod
Zespół AXA
852 284

13 listopad 2011

Webasto – żeby w zimie było cieplej

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Kalendarzowa jesień zbliża się wielkimi krokami, a z upływem czasu temperatura za oknem będzie spadać. Jeśli marzniecie na samą myśl o zimnych porankach za kierownicą samochodu, to najwyższa pora pomyśleć o systemie ogrzewania postojowego. Ciepło w aucie od początku podróży to nie tylko komfort, ale także bezpieczeństwo.

Układy ogrzewania postojowego produkują takie firmy, jak Truma czy Eberspächer, jednak najpopularniejsze są systemy grzewcze niemieckiej firmy Webasto, dostępne na rynku od ponad 70 lat. Układy te zasilane są tym samym paliwem co jednostka napędowa w samochodzie. Obecnie w ofercie rynkowej znajdują się agregaty wodne i gazowe. Jakie są wady i zalety obu systemów?

Jeśli jeździcie samochodem osobowym i chcecie, aby na postoju było ogrzewane jego wnętrze (a nie np. przestrzeń załadunkowa w samochodzie dostawczym), zdecydujcie się na system zasilany agregatem wodnym. Pobiera on paliwo z baku, które następnie jest spalane w specjalnym wymienniku ciepła. Spaliny wydostają się niewielkim układem wydechowym, który znajduje się najczęściej pod progiem samochodu. Mając taką wiedzę, możecie sprawdzić, czy samochód jest wyposażony w tego typu układ ogrzewania postojowego, jeśli macie jakieś wątpliwości. Z kolei ciepło z tego procesu wędruje w postaci ogrzanego powietrzna odpowiednimi kanałami aż do kabiny pasażerskiej. Oprócz tego ogrzewany jest także układ chłodzenia silnika. Dzięki wykorzystaniu agregatu wodnego silnik może mieć odpowiednią temperaturę już podczas rozruchu.

Uruchamianie ogrzewania firmy Webasto można oczywiście odpowiednio zaprogramować na konkretną godzinę lub posłużyć się zdalnym pilotem, który zadziała nawet z odległości 600 metrów. W niektórych systemach istnieje nawet możliwość synchronizacji systemu z telefonem komórkowym. Za pomocą wybierania tonowego da się uruchomić ogrzewanie samochodu.

Dzięki ogrzewaniu postojowemu nie musicie marznąć na zewnątrz, zdrapując szron bądź lód z szyb. Często w pośpiechu robi się to niedokładnie, a niewystarczająco przejrzysta szyba może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jeśli Wasze dłonie oraz stopy nie są zmarznięte i dodatkowo nie musicie zakładać grubych kurtek, ruchy za kierownicą są pewniejsze i niczym nieograniczone. Co więcej, wcześniejsze ogrzanie samochodu zaoszczędza czas.

Systemy grzewcze Webasto mają moc znamionową od 4,2 kW w samochodach osobowych do ok. 35 kW np. w autobusach. W większości aut osobowych zasilanych silnikami benzynowymi koszt 20 minut ogrzewania (według danych firmy Webasto) wynosi ok. 85 groszy przy cenie 5 zł za litr paliwa. Średnie zużycie paliwa wzrasta jednak nieznacznie z uwagi na uruchamianie wstępnie rozgrzanego silnika i związane z tym zaoszczędzenie paliwa, co kompensuje prawie całkowicie większe zużycie w fazie ogrzewania. Ceny najmniejszych zestawów wraz z montażem zaczynają się od ok. 5300 zł.

Agregaty gazowe nie ingerują natomiast w temperaturę silnika i ze względu na swoje gabaryty służą przeważnie do ogrzewania przestrzeni ładunkowych w samochodach ciężarowych. Mają one za to mniejszy pobór prądu i zużycie paliwa. W samochodach osobowych, a nawet w autobusach, są praktycznie niespotykane.

Układy ogrzewania postojowego bez wątpienia zwiększają komfort podróżowania nie tylko w zimie, ale także latem. Przed wejściem do samochodu system może przewietrzyć kabinę pasażerską powietrzem z zewnątrz, dzięki czemu kierowca nie rozpoczyna jazdy, jakby siedział w piekarniku. Korzyści z takiego układu odczuwalne są więc przez cały rok. Dobre samopoczucie za kierownicą i koncentracja to podstawy bezpiecznej podróży. Niestety, nie wszystkie samochody są wyposażone w systemy ogrzewania postojowego i kierowcy sięgają po inne, tańsze sposoby, jak np. mata ogrzewająca przednią szybę. Czy znacie jakieś inne, zastępcze metody ocieplania samochodu, gdy na dworze panują niskie temperatury?