W których krajach Europy trzeba jeździć na światłach przez całą dobę?

W Polsce obowiązek jazdy na światłach przez całą dobę w ciągu całego roku wprowadzono w 2007 roku. W dzisiejszych czasach podróże po Europie nie stanowią większego problemu, a więc warto wiedzieć, w których krajach Starego Kontynentu również obowiązuje takie prawo, aby uniknąć mandatu.

Obowiązek jazdy na światłach przez całą dobę przez cały rok w momencie wprowadzenia wywoływał kontrowersje. Zwolennicy i przeciwnicy tego pomysłu do dzisiaj się spierają. Jednak większość kierowców przyzwyczaiła się już do całorocznej jazdy na światłach.

W wielu krajach Europy prawo również nakazuje jazdę na światłach przez cały rok. Obowiązek taki jest rzadki w Europie Zachodniej, zaś środek, wschód, północ i południe kontynentu w przeważającej części są objęte wymogiem używania świateł w ciągu dnia – w niektórych przypadkach tylko w terenie niezabudowanym.

Poniżej prezentujemy szczegółowe zestawienie obejmujące wszystkie kraje Europy (pochodzi ono ze strony PZM Travel). Przygotowaliśmy dla Was także specjalną infografikę.

Czy popieracie całodobową jazdę na światłach przez cały rok?

Używanie świateł mijania/dziennych

Albania Obowiązkowe tylko w przypadku ograniczenia widoczności spowodowanego warunkami atmosferycznymi oraz w tunelach
Austria W nocy; w dzień tylko w przypadku ograniczenia widoczności spowodowanego warunkami atmosferycznymi
Belgia W terenie zabudowanym – obowiązkowe podczas jazdy nocą; w dzień –  tylko
w przypadku widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi.
Używanie świateł przeciwmgielnych przednich (tylko parami) dozwolone w przypadku mgły, opadów śniegu lub silnego deszczu; mogą być używane same lub razem ze światłami mijania lub światłami drogowymi. Używanie świateł przeciwmgielnych tylnych dozwolone tylko w przypadku ograniczenia widoczności do 100 m
Białoruś Używanie świateł mijania w dzień obowiązkowe w przypadku złej widoczności spowodowanej warunkami atmosferycznymi (np. mgła, ulewa), holowania innego pojazdu, przewozu dzieci, przewozu ładunków niebezpiecznych i dla pojazdów ponadgabarytowych
Bośnia i Hercegowina

Cały rok przez 24 godz.

Bułgaria

 Cały rok przez 24 godz.

Chorwacja Używanie świateł mijania obowiązkowe w nocy, a w dzień w razie złej widoczności. W zimie, w okresie od ostatniej niedzieli października do ostatniej niedzieli marca, używanie świateł obowiązkowe przez 24 godz.
Czarnogóra

Cały rok przez 24 godz.

Czechy

Cały rok przez 24 godz.

Dania

Cały rok przez 24 godz.

Estonia

Cały rok przez 24 godz.

Finlandia

Cały rok przez 24 godz.

Francja               Zaleca się używanie świateł mijania przez cały rok przez 24 godz.
Grecja Obowiązkowe w nocy; w dzień dozwolone tylko w razie widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi
Hiszpania Używanie świateł mijania obowiązkowe podczas jazdy nocnej po autostradach i drogach szybkiego ruchu, nawet gdy są dobrze oświetlone. Dopuszcza się używanie świateł pozycyjnych w nocy, w terenie zabudowanym i na drogach jednopasmowych (o ile droga jest odpowiednio oświetlona).
Obowiązek używania świateł mijania w tunelach.
Podczas jazdy w złych warunkach atmosferycznych (mgła, deszcz, śnieg) obowiązek używania świateł przeciwmgielnych; przy ich braku – świateł mijania i pozycyjnych jednocześnie
Holandia Używanie świateł mijania obowiązkowe w nocy, w dzień tylko w przypadku widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi. Zakaz jazdy nocą na światłach pozycyjnych
Irlandia                Nie ma obowiązku jazdy w dzień z włączonymi światłami mijania
Islandia

Cały rok przez 24 godz.

Litwa

Cały rok przez 24 godz.

Luksemburg Używanie świateł mijania, w terenie zabudowanym, obowiązkowe podczas jazdy w nocy. Zalecane używanie świateł dziennych przez 24 godz. W warunkach ograniczonej widoczności (np. do 100 m) należy używać świateł mijania
Łotwa

Cały rok przez 24 godz.

Macedonia

Cały rok przez 24 godz.
Podczas mgły można używać świateł przeciwmgielnych lub świateł mijania
i przeciwmgielnych łącznie

Mołdawa Używanie świateł mijania w dzień obowiązuje: motorowery, motocykle, mikrobusy i autokary przewożące dzieci, pojazdy jadące w konwoju, pojazdy holujące inny pojazd, pojazdy transportu publicznego.
Od listopada do marca obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania przez 24 godz.
Niemcy Używanie świateł mijania w dzień obowiązkowe w przypadku złej widoczności spowodowanej warunkami atmosferycznymi. Ogólnie zalecana jazda z włączonymi światłami mijania przez 24 godz. Światła przeciwmgielne mogą być używane, jeśli widoczność jest ograniczona do 50 m.
Obowiązek używania  świateł mijania w tunelach.
Zakaz jazdy z włączonymi światłami postojowymi
Norwegia

Cały rok przez 24 godz.

Portugalia Używanie świateł mijania w terenie zabudowanym dozwolone jest podczas jazdy nocą; w dzień tylko w przypadku widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi. Obowiązek używania świateł mijania przy przejazdach tunelami
i drogą IP5 (droga główna i łącznik Aveiro/Vilar Formoso) przy granicy z Hiszpanią.Tylna tablica rejestracyjna powinna być oświetlona. Pojazd powinien być wyposażony w dwa światła białe lub żółte – z przodu; 1 czerwone – z tyłu (2 światła czerwone z tyłu tylko wtedy, gdy szerokość pojazdu przekracza 2 m)
Rosja Obowiązek używania świateł mijania lub świateł dziennych poza terenem zabudowanym przez 24 godz. przez cały rok. W terenie zabudowanym, wieczorem i w nocy należy używać świateł postojowych
Rumunia Używanie świateł mijania w terenie niezabudowanym obowiązkowe przez 24 godz. przez cały rok. W terenie zabudowanym obowiązkowe w nocy, a w dzień tylko przy widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi
Serbia

Cały rok przez 24 godz.

Słowacja

Cały rok przez 24 godz.

Słowenia

W terenie niezabudowanym przez cały rok przez 24 godz.

Szwajcaria

Zalecane przez cały rok przez 24 godz.

Szwecja

Cały rok przez 24 godz.

Turcja Używanie świateł mijania, w terenie zabudowanym, obowiązkowe tylko po zapadnięciu zmierzchu i przy widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi
Ukraina Od 15.04.2013 używanie świateł mijania będzie obowiązkowe przez 24 godz. w okresie od 1 października do 30 kwietnia
Węgry Używanie świateł mijania, w terenie zabudowanym, obowiązkowe w nocy; w dzień tylko przy widoczności ograniczonej warunkami atmosferycznymi.
Poza terenem zabudowanym, w tym na autostradach, każdy pojazd silnikowy powinien poruszać się przez 24 godz. z włączonymi światłami mijania
Wielka Brytania W terenie zabudowanym dobrze oświetlonym, od zmierzchu do świtu, obowiązek używania świateł pozycyjnych.
W terenie niezabudowanym lub zabudowanym słabo oświetlonym obowiązek używania świateł mijania lub drogowych w zależności od sytuacji.
Kierowcy obowiązani są dopasować światła swoich samochodów do ruchu lewostronnego
Włochy Obowiązek używania świateł mijania lub dziennych przez 24 godz. poza terenem zabudowanym. Obowiązek ww. świateł w tunelach. Każdy pojazd silnikowy powinien być wyposażony w białe lub żółte światła z przodu, a czerwone z tyłu. Tylne światła przeciwmgielne mogą być używane tylko wtedy, gdy widoczność jest ograniczona do 50 m

Źródło: PZM Travel

13 odpowiedzi na “W których krajach Europy trzeba jeździć na światłach przez całą dobę?”

  1. NCL napisał(a):

    W UK nie ma takiego obowiązku.

  2. Amnesiac napisał(a):

    klamstwo bo w Wielkiej Brytani nie ma takowego obowiazku!
    PZM travel bajki prawi

    • Krzych55 napisał(a):

      naucz się czytać a dopiero oskarżaj kogoś o prawienie bajek

  3. Łukasz Majcher napisał(a):

    czyli obowiązek jest w krajach 3 świata 😉

  4. Damian napisał(a):

    Jak ktoś tutaj przedstawił roczny koszt śwaiteł w aucie przy używaniu ich przez całą dobę oraz przy tylko nocny oświtelniu.
    http://latwy.pl/roczny-koszt-swiatel

  5. Yanusz napisał(a):

    Skandynawia to są Twoim zdaniem kraje 3-go świata…?

    • Marek Bodziak napisał(a):

      Pod wieloma względami tak.
      Np. 80% ciał zmarłych nie jest odbierane z kostnicy przez rodzinę.
      To nawet murzyni w buszu dbają o ciała swoich zmarłych.

  6. filip napisał(a):

    jak ktos ma problem z oczami to i swiatła mu nie pomogą znam osobe młódą ma dwadzesca lat zdejmie okulary nic nie widzi i takich mamy durzo bo karzdy młody chce jezdzic i ukrywa wade wzroku dorosły jest mądzrzejszy jak słabo widzi to nie jedze przewarznie wypadki robią młodzi kierowcy znam młódego miał prawojazdy piec dni i sie zabił gdyby nie miałprawka to by rzył

  7. Nieoślepły napisał(a):

    Pełno kłamstwa.

    Brytania – zero świecenia za dnia, w nocy tylko pozycyjne na dobrze oświetlonych drogach.
    Portugalia – na żadnej drodze nie ma nakazu świecenia w dzień.
    Irlandia – zero świecenia za dnia, w nocy mijania.
    Rosja – zawsze i wszędzie nakaz.
    Słowenia – zawsze i wszędzie nakaz.
    Ukraina – tylko w zimie i na terenie niezabudowanym nakaz.
    Grecja – ZAKAZ świecenia w dzień czymkolwiek.

    Czyżby za bardzo mapa przypominała Układ Warszawski? Sama postkomuna i Skandynawia świeci.

    A Sycylia należy do Włoch, o ile mnie pamięć nie myli…

  8. Marek Bodziak napisał(a):

    Same kłamstwa. Poczytajcie jak jest na http://dadrl.pl

  9. Krzych55 napisał(a):

    Polacy ! jak tylko wyjdzie jakiś przepis to są na nie!! i wtedy szuka się jak to obejść,
    Za nim sie coś napisze to trzeba dobrze przeczytać

Tagi: europa, jazda na światłach, jazda na światłach 24h na dobę, kraje europy, obowiazek jazdy na światłach w europie, światła mijania, W których krajach Europy trzeba jeździć na światłach przez całą dobę?