Uwaga na pożary samochodów z niebezpiecznym czynnikiem klimatyzacji

W związku z pożarami, do których doszło w Gdańsku, można zadać sobie proste pytanie: czy potrafimy gasić płonący samochód? Jednak od niedawna to pytanie ma zupełnie inny wymiar. Dlaczego?

Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej (Dyrektywa 2006/40/WE) wszystkie samochody osobowe homologowane po 1 stycznia 2011 roku i wszystkie produkowane od 1 stycznia 2017 roku muszą być wyposażone w łagodniejsze dla środowiska czynniki chłodzące. Obecnie jedynym zaakceptowanym przez Unię, producentów samochodów i jednocześnie silnie lobbowanym przez firmy chemiczne jest czynnik HFO-1234yf. Problem w tym, że jest on bardzo niebezpieczny. Przede wszystkim jest silnie toksyczny podczas pożaru samochodu.

Podczas spalania czynnika HFO-1234yf powstaje wyjątkowo niebezpieczny fluorowodór. Jest on tak toksyczny, że nawet strażacy muszą mieć specjalne kombinezony ochronne podczas gaszenia pożaru. W pożarze powstaje wiele różnych, niebezpiecznych dla zdrowia związków chemicznych, ale fluorowodór jest wyjątkowy. Może on nie tylko zatruć, ale także silnie poparzyć, jest rakotwórczy, rozpuszcza nawet szkło. Bezpośredni kontakt z fluorowodorem jest równie niebezpieczny jak z kwasem siarkowym.

W związku z powyższym powoli zmieniają się zasady gaszenia płonących aut. Nawet świadomi strażacy zalecają jak najszybsze oddalenie się od płonącego samochodu z HFO-1234yf. Co interesujące, nie wszyscy strażacy wiedzą o szkodliwości fluorowodoru i możliwości powstawania tego związku lub po prostu nie orientują się, w których modelach znajduje się niebezpieczny czynnik. Dlatego bardzo ważne jest to, byście sami wiedzieli, z jakim gazem w klimatyzacji jeździcie, i mieli świadomość, która być może uratuje życie Wam, a nawet nieświadomym strażakom.

Każdy z Was może sprawdzić, czy auto, którym się porusza, ma w układzie klimatyzacji czynnik HFO-1234yf. Wystarczy podnieść maskę i odnaleźć naklejkę na belce przedniego pasa (tej, w której znajduje się zamek maski silnika). Jeśli na naklejce widnieje napis R134a, to nie ma obaw. W razie trudności można skontaktować się z dilerem.

fot. Marcin Łobodziński

Być może ktoś z Was zamierza kupić bezpieczne auto rodzinne, ale chce uniknąć obaw związanych z pożarem. Dlatego podajemy listę samochodów, w których znajduje się niebezpieczny czynnik HFO-1234yf. Co ciekawe, dwaj niemieccy producenci samochodów mimo nakazu ze strony Unii Europejskiej i silnych nacisków innych producentów wciąż nie stosują tego czynnika ze względu na bezpieczeństwo swoich klientów. Są to Mercedes-Benz i Volkswagen. Z zestawienia wynika, że najczęściej wykorzystują ten czynnik producenci azjatyccy. Warto też mieć świadomość, że każdy producent z poniższej listy, wprowadzając nowy model, niemal na pewno użyje czynnika HFO-1234yf. Piszemy o tym dlatego, że poniższa lista niedługo będzie niekompletna.

Samochody z czynnikiem HFO-1234yf:

Alfa Romeo 4C

BMW i3

Cadillac ATS

Cadillac SRX

Chevrolet Malibu

Chevrolet Trax

Citroën C4 Picasso

Hyundai i10

Hyundai i30

Hyundai Santa Fe

Infiniti Q50

Jeep Cherokee

Kia Carens

Kia Cee’d

Kia Optima

Kia Picanto

Kia Soul

Kia Sorento

Kia Venga

Lexus GS 250

Lexus 450h

Lotus Elise

Lotus Exige S

Maserati Quattroporte GTS

Mazda Pick-up BT50

Mazda CX-5

Mitsubishi Space Star

Nissan Note

Opel Mokka

Peugeot 301

Peugeot 308

Range Rover

Range Rover Sport

Renault ZOE

Subaru BRZ

Subaru Forester

Subaru Impreza

Subaru XV

Suzuki Swift Sport

Suzuki SX4 S-Cross

Tesla Model S

Toyota GT86

Toyota Prius plus

10 odpowiedzi na “Uwaga na pożary samochodów z niebezpiecznym czynnikiem klimatyzacji”

  1. edimerc napisał(a):

    No i pięknie, teraz trudno oczekiwać że ktoś pomoże osobom uwięzionym w płonącym samochodzie. Ileś ludzi zginie, ale „ekologicznie”. A przy okazji Honeywell i DuPont zarobią.

  2. yy napisał(a):

    Ekolodzy zaczynają jawnie mordować kierowców. Weźmy ich za to do więzienia wyślijmy. Niestety jest to sekta rządząca, więc nic z tym nie zrobimy. Innym słowem – kupujcie stare auta, naprawiajcie je i upalajcie jak najmocniej. Niech zieloni mają po gałach.

  3. rr napisał(a):

    A MOŻE ROCZNIKU AUT BYŚCIE DODALI? C4 picasso to dopiero nowy model od 2013r, mitsubishi space star to model od 2014 roku…

  4. Geniodekt napisał(a):

    Wiecie gdzie w okolicach Gdańska będzie jakiś zlot „ekologów” ? Chętnie ich powqrwiam malując na moim trzylitrowym Volvo ile emituje CO2 do atmosfery. Szkoda, że nie mam Vipera 😛

    • Korowiov napisał(a):

      R134a też się może zmienić przy pożarze we fluorowodór o tym warto pamiętać. Różna jest temperatura zapłonu R134-a 770°C a HFO-1234yf 405°C. Sytuacja jest wielowymiarowa. Niemcy optowali za stosowaniem CO2 w systemach chłodniczych, a DuPont to monopolista w nowym czynniku. Kolejna sprawa to komu właściwie wierzyć? Mercedes podniósł raban, że przy pożarze samochód zamienia się w komorę gazową, Feuerwehr magazin zamieścił wyniki badań gdzie substancja jest uznana za nie mniej bezpieczną jak R134-a, ale i tak jest mowa o używaniu kombinezonów ochronnych. Fiat i Peugeot twierdzą, że przy wypadku instalacja się nie rozszczelni, a DuPont jak to monopolista uważa, że to polowanie na czarownice.

      P.S – Co do ekologów… to by było Lepsze 😀

      http://www.youtube.com/watch?v=mVOFWcXffs0

  5. Wędrowny Najmita napisał(a):

    A gdzie nowa S-klasa, przecież płoną jedna po drugiej jak świeczki

    • 3 napisał(a):

      mercedes ma stary czynnik, przez co były wstrzymane rejestracje nowych mercedesów na terenie Francji. Obecnie mercedes pracuje nad własnym czynnikiem chłodzącym, opartym na dwutlenku węgla.

  6. Taki_Tam napisał(a):

    A weźmy do tego koszt czynnika, o ile stary to grosze to nowy już żeby wymienić w klimie to trzeba zapłacić średnio 700 zł.

  7. staver napisał(a):

    to mam pytanie do kogoś kto się zna: czy układ klimatyzacji fabrycznie napełniony czynnikiem HFO-1234yf można powtórnie napełnić starym czynnikiem przy okazji sezonowej konserwacji układu?

  8. Sławny Daro napisał(a):

    Nic nie zrobimy… Unia ma takie wymogi i tyle. U mnie w Mazdzie CX-5 takie chłodziwo jest i muszę się z tym pogodzić. Problem jest raczej z brakiem firm, które takie auta serwisują. Wyjątkiem jest zakład http://www.perfectclima.pl w Wawie. Nie wiem, jak w innych miastach…

Tagi: czynnik klimatyzacji, hfo-1234yf, hfo1234yf, jakie auta mają czynnik hfo1234yf, nie gaś tych samochodów, niebezpieczeństwa podczas pożaru, niebezpieczny czynnik klimatyzacji, niebezpieczny pożar samochodu, pożar samochodu, tych samochodów nie można gasić samodzielnie