Uszczelniacze zaworowe – ile kosztuje wymiana? Objawy awarii

Usterki samochodu zdarzają się coraz częściej wraz z dłuższą eksploatacją pojazdu. Wielu kierowców zastanawia się, jakie są objawy awarii zużytych uszczelniaczy zaworowych, które kwalifikują się do wymiany. Z jakim kosztem należy się liczyć, decydując się na wymianę tych części samochodowych i jak zdiagnozować tego typu problem?
Co to są uszczelniacze zaworowe?
Uszczelniacze zaworowe to niewielkie uszczelki, umiejscowione w głowicy silnika, których zadaniem jest utrzymanie szczelności (jak sama nazwa wskazuje). Zapobiegają przedostawaniu się oleju silnikowego do cylindrów. Jak widać, to naprawdę ważne elementy silnika, które jednak czasami zawodzą. Jak rozpoznać, że uszczelniacze zaworowe są uszkodzone?
Kiedy konieczna jest wymiana uszczelniaczy zaworowych? Objawy awarii
Gdy dojdzie do awarii uszczelniaczy zaworowych (w silniku jest spalany olej), może to skutkować poważną awarią silnika (ze względu na gromadzący się we wnętrzu komory spalania nagar – rodzaj sadzy/osadu). W niektórych modelach samochodów nieszczelne uszczelniacze zaworowe są określane mianem tzw. „typowej usterki”, która niemal zawsze występuje przy osiągnięciu pewnego przebiegu kilometrów (problem ten pojawia się dosyć często po około 100 000 km). Nieszczelne uszczelniacze zaworów powodują zanieczyszczanie olejem świec zapłonowych i niszczenie silnika od środka, przez wspomniany wcześniej nagar.
Jakie są najczęstsze objawy awarii uszczelniaczy zaworów? Charakterystycznym symptomem jest niebieskawy dym, wydobywający się z rury wydechowej. Nawet jeśli nie zauważymy specyficznych kłębów dymu za pojazdem, naszą czujność powinny wzbudzić duże ubytki oleju (zapalająca się kontrolka poziomu lub też ciśnienia oleju) i suchy bagnet. Jeśli zaobserwujemy podczas użytkowania samochodu tego typu niepokojące objawy, należy jak najszybciej udać się do warsztatu mechanicznego.
Od czego zależy żywotność uszczelniaczy zaworów?
Na stan uszczelniaczy zaworowych wpływa kilka czynników, to m.in.:
- jakość oryginalnych uszczelniaczy zaworów,
- jakość zamienników uszczelniaczy zaworów,
- typ silnika i specyfika jego pracy – niektóre jednostki napędowe mają z uszczelniaczami zaworowymi większy problem niż inne, np. wolnossące silniki benzynowe,
- jakość stosowanego oleju silnikowego – słaby olej przyczynia się do szybszego wystąpienia nieszczelności, dlatego nie warto oszczędzać na oleju i kupować jedynie produkty wysokiej klasy z pewnego źródła.
Zdaniem części mechaników przeciętna żywotność uszczelniaczy zaworowych wynosi około 80 000 km. Tak więc, warto sprawdzić profilaktycznie ich stan, jeśli nasze auto osiągnęło taki przebieg.
Ile kosztuje wymiana uszczelniaczy zaworowych? Koszt usługi
Na szczęście wymiana uszczelniaczy zaworowych nie jest dużym wydatkiem. Same uszczelniacze kosztują od kilkudziesięciu do maksymalnie 250-300 złotych. Natomiast za całą usługę zapłacimy około 300-800 złotych, w zależności od skali problemu. Jak wygląda wymiana uszczelniaczy zaworowych? W niektórych modelach pojazdów możliwa jest wymiana uszczelniaczy zaworów bez zdejmowania głowicy, co jest tańszą usługą. Jednak w większości przypadków, konieczny będzie demontaż głowicy i rozebranie mechanizmu zaworów (to już bardziej złożony i tym samym droższy proces).
Pamiętajmy, że niesprawne uszczelniacze zaworowe mają wpływ na żywotność całej jednostki napędowej, dlatego nie należy zwlekać z ich wymianą. Jeśli nie chcemy zostać bez pomocy w razie niespodziewanej awarii samochodu w trasie, warto rozważyć dodatkową ochronę ubezpieczeniową – dzięki polisie AC będziemy mogli liczyć na szybką naprawę uszkodzonego samochodu na miejscu, a jeśli nie będzie to możliwe, otrzymamy pojazd zastępczy, bez konieczności zmieniania swoich planów.