usuwanie-rys-lakieru

Niestety nawet na najbardziej zadbanym aucie pojawiają się rysy na lakierze. Powodów ich powstawania jest wiele – od niewłaściwego używania myjek ciśnieniowych, otarć powstałych podczas parkowania do aktów wandalizmu. Rysy nie tylko wyglądają nieestetycznie, lecz także obniżają wartość auta i mogą powodować rozwój korozji. Sposobów na usuwanie rys lakieru jest dużo, jednak nie wszystkie nadają się do likwidacji głębokich uszkodzeń.

Usuwanie rys lakieru – jak sprawdzić, czy rysa jest głęboka?

Najbardziej widoczne są rysy na ciemnych autach. Nie zawsze łatwo jest samemu ustalić, jak głębokie są rysy na samochodzie. Przede wszystkim warto wiedzieć, że powłoka auta jest wielowarstwowa, a nowoczesne technologie sprawiają, że grubość lakieru ma dosłownie kilka milimetrów.

Pierwsza warstwa nałożona bezpośrednio na karoserię to grunt, który chroni ją przed korozją. Na grunt nałożony jest podkład, który ma za zadanie wyrównać powierzchnię i również chronić auto przed korozją. Kolejną warstwą jest lakier bazowy, który nadaje karoserii odpowiedni kolor, zawiera też pigmenty, które powodują efekt metaliczny, perłowy czy matowy. Ostatnią powłoką jest lakier bezbarwny. To najgrubsza warstwa, która ma za zadanie chronić karoserię i lakier bazowy przed warunkami atmosferycznymi, zadrapaniami oraz nadać połysk i głębię.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Większość rys to powierzchowne, płytkie uszkodzenia. O rysie głębokiej mówimy, gdy przerywa warstwę lakieru i dochodzi do podkładu. Najbardziej widoczne są rysy na ciemnych autach, a to dlatego, że krawędzie uszkodzeń powstające na bezbarwnym lakierze są szare albo białe – stąd często płytka rysa wydaje się bardzo głęboka.

Jednym ze sposobów weryfikacji uszkodzenia jest polanie zarysowanego miejsca wodą, jeśli stanie się niewidoczne pod jej taflą, to znaczy, że prawdopodobnie nie sięga podkładu. Inną metodą jest sprawdzenie, czy można oderwać z zarysowanej powierzchni fragment lakieru, jeśli tak, to niestety czeka nas usuwanie rys lakieru u lakiernika.

Usuwanie rys lakieru domowymi sposobami

Na rynku mamy szereg środków, które mają za zadanie usuwanie rys lakieru samochodowego. W każdym markecie dostaniemy specjalny korektor do lakieru samochodowego, pisak do rys, wosk koloryzujący do samochodu czy pastę koloryzującą. Większość tych środków nadaje się do chwilowego zamaskowania uszkodzeń, a część z nich przy kolejnych myciach auta po prostu się wypłukuje.

Niezależnie od metody, zawsze zanim przystąpimy do naprawy, auto trzeba dokładnie wymyć, a powierzchnia, na której jest rysa, musi być odtłuszczona.

Jeśli zdecydowaliśmy się na samodzielne usuwanie rys lakieru, można użyć trwalszych środków w postaci:

●   sztyftu z lakierem. Bezbarwny lakier szczelnie wypełnia rysę, zabezpieczając auto przed korozją, i ją maskuje. Należy pamiętać, że gdy rysa jest na tyle głęboka, że widać podkład – sztyft nie ukryje rysy, a jedynie ją zabezpieczy;

●   lakieru zaprawkowego. To dość tani i skuteczny środek. Z wyglądu przypomina lakier do paznokci. Za pomocą pędzelka nakłada się lakier na rysę, tę czynność najlepiej wykonać wielokrotnie. Przy czym kolejną warstwę należy nałożyć po wyschnięciu poprzedniej. Lakier zaprawowy występuje w wielu kolorach – zatem trzeba dokładnie dobrać odcień do koloru karoserii naprawianego samochodu.

Usuwanie rys lakieru w zakładzie lakierniczym

Wizyta w zakładzie lakierniczym to najbezpieczniejsza metoda na pozbycie się wszystkich rys. Głębokie rysy na lakierze trzeba oczyścić, wypolerować, zaszpachlować, położyć lakier o odpowiednim kolorze i zabezpieczyć. Oddając auto w ręce profesjonalistów, nie musimy też martwić się o jakość i trwałość użytych środków.

W wielu zakładach stosowane jest tańsze, ale równie skuteczne usuwanie rys metodą SRR, która polega na wypełnianiu uszkodzeń czy odprysków opatentowanym, przypominającym lakier preparatem. Po wyschnięciu naprawiana powierzchnia jest polerowana maszyną polerską na wysokich obrotach.

Niestety wizyta w zakładzie jest dość kosztowna – korekta lakieru może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Rozwiązaniem może być zgłoszenie szkód, jeśli tylko posiadamy ubezpieczenie AC. Odszkodowanie z polisy AC dostaniemy, gdy sprawca szkody jest nieznany, czyli w wypadku np. popularnej szkody parkingowej, kiedy dochodzi najczęściej do zarysowań i otarć.