ubezpieczenie motocykla

Motocykl, skuter czy motorower to jednoślady, które są pojazdami mechanicznymi w świetle przepisów obowiązujących w Polsce. Dlatego trzeba je ubezpieczyć obowiązkowo w ramach ubezpieczenia OC. Motocykl może być też przedmiotem ubezpieczenia AC. Sprawdź, jak ubezpieczyć swój jednoślad. Jaki jest koszt OC motocykla?

Obowiązkowe ubezpieczenie motocykla – podstawa prawna

Ustawa z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych nakłada na właścicieli pojazdów mechanicznych podlegających rejestracji w Polsce obowiązek zapewnienia dla nich ubezpieczenia OC. Motocykl definiowany jest jako pojazd mechaniczny. Zgodnie z przepisami wspomnianej ustawy takim pojazdem jest:

  • Pojazd samochodowy, ciągnik rolniczy, motorower i przyczepa określone w przepisach ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
  • Pojazd wolnobieżny w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym, z wyłączeniem pojazdów wolnobieżnych użytkowanych przez rolników w związku z posiadaniem gospodarstwa.

Art. 4 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych stanowi, że właściciele pojazdów mechanicznych mają obowiązek wykupienia dla nich ubezpieczenia – m.in. OC na motocykl czy OC skutera, chroniącego przed ponoszeniem szkód majątkowych i osobowych powstałych w związku z użytkowaniem tych pojazdów.  

Właściciele skuterów czy motocykli muszą je zarejestrować i zapewnić im aktualną polisę OC, bez względu na to, czy rzeczywiście poruszają się nimi po drogach, czy też jednoślad stoi w garażu i nie jest używany. Pomimo faktu, że najczęściej ze skuterów i motocykli korzysta się sezonowo, głównie wiosną i latem, to i tak ubezpieczenie motocykla i skutera wykupione musi być na cały rok. Przerwa w okresie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej prowadzić może do nałożenia na właściciela kary finansowej z ramienia Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Specyfika ubezpieczenia OC dla motocykla czy skutera

Ubezpieczenie OC dla motocyklisty jest obowiązkowe, dlatego każdy spośród ponad 1,4 mln jednośladów zarejestrowanych w Polsce (dane GUS za 2019 rok) powinien mieć ważne ubezpieczenie. Dzięki niemu właściciel, jak i kierujący motocyklem są chronieni przed ponoszeniem finansowych konsekwencji szkód spowodowanych w ruchu drogowym. To bardzo ważne, zwłaszcza w obliczu policyjnych statystyk wskazujących, że w 2018 roku, w porównaniu z rokiem 2017, niemal o 20 proc. wzrosła liczba wypadków z udziałem motocyklistów. W 2018 roku kierujący motocyklami spowodowali 852 wypadki, w których zginęło 121 osób, a 843 zostało rannych. Znacznie mniej takich zdarzeń wywołali kierujący motocyklami o pojemności do 125 cm3 – 214 wypadków, w których śmierć poniosło 25 osób, a 26 zostało rannych. Łącznie motocykliści w 2018 roku uczestniczyli w 2675 wypadkach drogowych, w których zginęło 226 motocyklistów i 12 pasażerów, a 2240 motocyklistów i 233 pasażerów motocykli zostało rannych.

Ubezpieczenie OC motoroweru, motocykla czy skutera ma taki sam charakter jak ubezpieczenie samochodu osobowego. Od dnia zakupu aż do momentu sprzedaży jednośladu lub dokonania jego wyrejestrowania w urzędzie należy zachować ciągłość w OC.

Gdzie ubezpieczyć motocykl?

Takie same muszą być też sumy gwarancyjne w ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej. Aktualnie wynoszą one:

  • 5,21 mln euro w przypadku szkód na osobie na jedno zdarzenie, bez względu na liczbę poszkodowanych.
  • 1,05 mln euro w przypadku szkód w mieniu na jedno zdarzenie, niezależnie od liczby poszkodowanych.

Ubezpieczyciele nie są jednak objęci obowiązkiem oferowania ubezpieczeń za określoną kwotę, dlatego warto porównywać ze sobą różne ubezpieczenia OC motocykli. Cena może się znacząco różnić, w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego. Wygodnie możesz wykupić ubezpieczenie motocykla online, co w wielu przypadkach pozwala też obniżyć koszt polisy.

Ile kosztuje ubezpieczenie motocykla?

Nie można w sposób jednoznaczny oszacować, jaki będzie koszt ubezpieczenia motocykla, ponieważ na ostateczną wysokość składki na ubezpieczenie takiego pojazdu wpływa wiele czynników. Ubezpieczyciele biorą pod uwagę:

  • markę i model jednośladu,
  • wiek posiadacza,
  • wiek najmłodszego użytkownika pojazdu,
  • przebieg dotychczasowego ubezpieczenia OC,
  • pojemność silnika pojazdu,
  • rok produkcji jednośladu,
  • doświadczenie kierującego pojazdem.

Najtańsze ubezpieczenie OC motocykla można wykupić dla jednośladów z niewielką pojemnością silnika. W zdecydowanej większości firm ubezpieczeniowych składka automatycznie wzrasta w przypadku OC motocykli sportowych, o pojemności skokowej silnika od 1000 cm3 wzwyż, głównie z uwagi na możliwość rozwijania przez nie dużych prędkości. Wyższą składkę na OC motocykla będą musieli uiścić również młodzi kierowcy, ponieważ ubezpieczyciele uznają ich za najbardziej ryzykownych i najczęściej powodujących wypadki drogowe.

Ze statystyk opublikowanych przez Komendę Główną Policji wynika, że motocykliści w wieku od 18 do 24 lat spowodowali 203 wypadki w 2017 roku oraz 205 w 2018 roku, z kolei kierowcy w wieku 25–39 lat, którzy nie są już objęci zwyżką ubezpieczeniową z tytułu wieku, w 2017 roku byli sprawcami 404 wypadków, a w 2018 – 462.

Koszt ochrony najłatwiej można wyliczyć, wykorzystując do tego ubezpieczeniowy kalkulator OC. Motocykl, który ma być obiektem ubezpieczenia, powinien być w nim opisany przy użyciu określonych kryteriów. Kalkulator ubezpieczenia motocykla pozwala wskazać, ile szacunkowo wyniesie roczna składka ubezpieczeniowa.

Wykupienie OC motocyklu online pozwala zaoszczędzić na składce na ubezpieczenie motoru. Ubezpieczyciel ponosi niższe koszty obsługi klienta, dzięki czemu może udzielić wyższej zniżki.

Kary za brak OC jednośladu

W 2020 roku wzrosły kary finansowe za brak ubezpieczenia OC. Im dłuższa przerwa w okresie trwania ochrony ubezpieczeniowej motocykla, tym wyższa kara czeka właściciela. W 2020 roku wynoszą one:

  • przerwa do 3 dni  – 170 zł,
  • przerwa od 4 do 14 dni – 435 zł,
  • przerwa powyżej 14 dni – 870 zł.

Nieobowiązkowe ubezpieczenia motocykla – AC, NNW i assistance

Właściciel motocykla czy skutera sam może zdecydować, czy wykupić np. ubezpieczenie autocasco. Motocykl chroniony będzie wówczas od ryzyka zniszczenia w wyniku wypadku spowodowanego przez kierującego pojazdem albo w wyniku działania niezidentyfikowanych osób trzecich. Ubezpieczenie AC motocykla może uwzględniać jego zniszczenie lub uszkodzenie siłami natury, czyli w wyniku powodzi, pożaru, uderzenia pioruna itp. Przy wykupywaniu polisy autocasco warto sprawdzić, czy będzie ona obejmowała również ubezpieczenie motocykla od kradzieży.

Kolejnym ubezpieczeniem nieobowiązkowym jest assistance. Motocykl objęty taką polisą będzie mógł być bezpłatnie holowany do warsztatu, jeśli dojdzie do jego awarii w trasie, a kierowca będzie miał zapewnioną wszechstronną pomoc. Ubezpieczenie motocykli może ponadto obejmować NNW – ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków, tak dla kierującego jednośladem, jak i dla pasażera, w wybranym wariancie polisy.

Przy kupowaniu OC na motor czy OC na motorower najlepiej sprawdzać wysokość składki ubezpieczeniowej, która powinna być punktem wyjścia przy wyborze oferty. Z kolei kupując ubezpieczenia nieobowiązkowe, takie jak AC na motocykl, warto wczytać się w szczegóły ochrony ubezpieczeniowej, z uwzględnieniem wyłączenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń.

Źródła:

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf

https://www.motofakty.pl/artykul/prawo-o-ruchu-drogowym-pojazdy-warunki-dopuszczenia-pojazdow.html

http://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html

https://rankomat.pl/samochod/kary-za-brak-oc

https://rankomat.pl/samochod/ubezpieczenie-oc-i-ac-motocykla