holowanie samochodu

Mimo że ubezpieczenie Assistance nie jest obowiązkowe, kierowcy coraz częściej się na nie decydują. Jakie korzyści płyną z takiego ubezpieczenia i w jakich sytuacjach przydaje się ono najbardziej?

Czym właściwie jest ubezpieczenie Assistance?

Ubezpieczenie Assistance należy do grupy ubezpieczeń dobrowolnych. Oznacza to, że wykupujemy je zgodnie z własnym zapotrzebowaniem, a jego brak nie wiąże się z żadnego rodzaju karami (jak to jest np. w przypadku nieposiadania OC samochodu). Jednym z najczęściej ubezpieczanych w tej formie obszarów jest transport samochodowy, jednak – jak to zostało już wspomniane – nie tylko kierowcy mogą skorzystać z takiego rodzaju zabezpieczenia. Polisa Assistance może chronić nas także w czasie podróży, obejmować swoim zakresem zdrowie, rodzinę czy dom. 

Co najważniejsze, ubezpieczenie Assistance (co, tłumacząc z języka angielskiego na polski, oznacza „wsparcie, pomoc, ratunek”) zapewnia osobie objętej polisą określony rodzaj pomocy medycznej, informacyjnej, technicznej czy prawnej. Dzięki temu znacznie zwiększa komfort psychiczny oraz ułatwia radzenie sobie z trudnymi, nieoczekiwanymi zdarzeniami.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Ubezpieczenie Assistance komunikacyjne – wolna głowa i mniej stresu

Assistance komunikacyjne jest najczęściej wykupowanym rodzajem ze wszystkich, jakie oferują nam towarzystwa ubezpieczeniowe. Gwarantuje przede wszystkim ochronę kierowcy i pasażerów podczas podróży samochodem. Takie wsparcie jest udzielane jednak nie tylko w związku z wypadkiem czy kolizją drogową i awarią samochodu, lecz także w przypadku zasłabnięcia czy zachorowania kierowcy. Najważniejsze jest to, że ubezpieczyciel zapewnia całodobową opiekę, a w najszerszych wariantach świadczy ją nie tylko w Polsce, lecz także całej Europie. Assistance często działa także w sytuacji, gdy zabraknie nam paliwa, zatrzaśniemy kluczyki w samochodzie, musimy wymienić oponę czy rozładował nam się akumulator.

Obecnie już 42 proc. Polaków posiada ubezpieczenie assistance, co w porównaniu z danymi sprzed dziesięciu lat wskazuje na 15 proc. wzrost – w 2010 roku było to zaledwie 27 proc.  Usługi assistance są oferowane jako komplementarne w stosunku do szeroko rozumianych produktów finansowych (np. konta bankowego, karty kredytowej, ubezpieczenia). Zdecydowana większość sprzedawana jest łącznie z polisami komunikacyjnymi OC oraz AC. W konsekwencji ma to wyraz w strukturze świadczeń i usług assistance, z jakich najczęściej korzystają klienci. Przeprowadzone w roku 2020 badania (przez Europ Assistance Polska) pokazały, że ubezpieczeni najczęściej korzystają z usługi holowania i pomocy drogowej (81 proc. wskazań).

Biorąc zaś pod uwagę 2019 rok, dane uzyskane w badaniu „Rynek usług assistance widziany oczami klientów” wskazują, że z tego typu usług skorzystało ponad 2,3 mln Polaków, zaś samą świadomość ich dotyczącą wykazało 75 proc. respondentów. Co ciekawe, coraz więcej konsumentów docenia usługi assistance medycznego, czyli np. domową wizytę lekarską, różnego rodzaju terapie rehabilitacyjne czy specjalistyczne badania. Okazuje się, że w 2019 roku to właśnie ten zakres wiązał się z największą deklarowaną wartością i tym samym wyprzedził assistance samochodowe. Co jeszcze możemy wywnioskować z przytoczonego tu badania? Na pewno warto podkreślić, że coraz bardziej zyskuje na wartości assistance domowe, związane m.in. z awarią różnego rodzaju sprzętów RTV czy AGD. 

Assistance – z życia wzięte

Nic dziwnego, że zainteresowanie usługami assistance z roku na rok wzrasta, ponieważ obejmujące je polisy świetnie sprawdzają się w wielu sytuacjach, których przecież nikt z nas nie planuje, a istotnie mogą utrudnić nam codzienność, realizację planów, odpoczynek. Biorąc pod uwagę Assistance komunikacyjne, jego zakup coraz częściej wydaje się wręcz oczywistością, np. wtedy, gdy wybieramy się w zagraniczną podróż samochodem. To istotne, ponieważ ubezpieczyciele mają podpisane odpowiednie umowy ze swoimi zagranicznymi partnerami. 

Wyobraźmy sobie sytuację, gdy stajemy na austriackiej czy włoskiej autostradzie, zapakowani po dach, z dziećmi czekającymi na wymarzone wakacje nad morzem. Auto odmawia posłuszeństwa. Gdy mamy odpowiednie Assistance, nie dość, że bezpłatnie przyjedzie pomoc drogowa, to jeszcze – gdy usterka okaże się poważniejsza – dostaniemy albo auto zastępcze, albo ubezpieczyciel zapewni nocleg w hotelu na czas naprawy. Znacznie ogranicza to stres i dodatkowe koszta. 

Ubezpieczenie Assistance – co dostajemy?

Zakres ubezpieczenia Assistance jest bardzo różny i co najważniejsze, powinniśmy dopasować go do własnych potrzeb. Wystarczy ocenić, czego potrzebujemy, w jaki sposób korzystamy z samochodu i gdzie najczęściej go używamy. Każdy ubezpieczyciel ma w ofercie kilka wariantów ochrony assistance – z węższym bądź szerszym zakresem odpowiedzialności.

Jeśli chodzi o ofertę assistance skierowaną do kierowców, można podzielić ją na kilka charakterystycznych grup usług i świadczeń.

  • Pomoc informacyjna – np. przekazanie osobie bliskiej informacji o wypadku, informacja o stacjach obsługi, stacjach benzynowych, hotelach, pomoc w wyborze optymalnej trasy podróży, a także wsparcie w przypadku postępowania w razie kolizji czy kradzieży etc.
  • Pomoc serwisowa – np. holowanie pojazdu, naprawa na miejscu zdarzenia, pomoc w uruchomieniu pojazdu, wymiana koła, dostarczenie paliwa, wymiana żarówki, uruchomienie samochodu po rozładowaniu akumulatora etc.
  • Pomoc w podróży – np. transport pasażerów i kierowcy do celu podróży lub miejsca zamieszkania, w przypadku gdy samochód uległ awarii lub miał miejsce wypadek, usługa kierowcy zastępczego, jeżeli kierujący w wyniku wypadku lub nagłej choroby nie jest w stanie prowadzić samochodu, zarezerwowanie i opłacenie noclegu w określonych przypadkach etc.
  • Opieka oraz pomoc medyczna – np. pokrycie kosztów hospitalizacji, transport medyczny, pokrycie kosztów pobytu osoby bliskiej, jeżeli ubezpieczony w wyniku wypadku przebywa w szpitalu, opieka nad dziećmi, dostarczenie leków etc.
  • Samochód zastępczy – udostępniany na określoną ilość dni w sytuacji, gdy ubezpieczony pojazd został skradziony lub unieruchomiony w wyniku wypadku albo awarii.
  • Pomoc prawna – np. pomoc adwokata po wypadku poza granicami Polski.

Co ważne, koszt ubezpieczenia Assistance zależy nie tylko od wersji pakietu, którą wybierzemy. Wpływ mają także m.in. rodzaj pojazdu, jaki posiadamy, zakładany roczny przebieg, miejsce parkowania, sposób użytkowania auta etc.

Masz problem? Skonsultuj go!

Podpisując umowę, trzeba dokładnie zapoznać się nie tylko z opisanym wcześniej zakresem ochrony, lecz także upewnić się, co do tego, jakie kroki należy podjąć w konkretnej sytuacji, np. w przypadku wypadku drogowego. Właściwe postępowanie pozwoli skorzystać w pełni z uprawnień wynikających z Assistance. Próbując działać na własną rękę, często zapominamy o procedurach, a wówczas ubezpieczyciel może odmówić pomocy albo dopiero później zwraca poniesione koszty. Dobrym wyjściem jest korzystanie z ubezpieczeń, w przypadku których konsultant jest zawsze do dyspozycji, pod telefonem. Zapoznaje się z opisem sytuacji i przekazuje wytyczne, co robić, by objęło nas posiadane ubezpieczenie.

Wyobraźmy sobie taką sytuację – na trasie psuje nam się auto. Po drugiej stronie drogi jest mechanik. Idziemy do niego, usterka jest poważna, w związku z czym auto zostaje unieruchomione na dwa dni. Zostawiamy samochód, po czym dzwonimy do ubezpieczyciela. Konsultant informuje, że niestety nie należy nam się samochód zastępczy, ponieważ nie poczekaliśmy na lawetę i nie odwieźliśmy samochodu do warsztatu ujętego w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Należy przed podjęciem jakiegokolwiek działania skonsultować się z ubezpieczycielem.

Ubezpieczenie Assistance – co więcej warto wiedzieć?

  • Chcąc wykupić ubezpieczenie Assistance w danym towarzystwie ubezpieczeniowym, zwykle nie musimy mieć w nim wykupionego OC. Najczęściej jednak wykupienie pakietu, który zawiera jedną i drugą polisę, jest korzystne cenowo.
  • Z perspektywy kierowców bardzo pomocne może być też Assistance w Podróży, którego zakres również zależy od naszych indywidualnych potrzeb. Co istotne, tego typu ubezpieczenie może obowiązywać w kilku wymiarach czasowych, np. przez 7, 15, 30 dni lub rok.
  • Szczegóły każdej polisy znajdziemy w dokumencie o nazwie: „Ogólne Warunki Ubezpieczenia” – należy się z nim zapoznać, bo dzięki temu dokładnie poznamy swoje prawa i obowiązki w zakresie danego produktu ubezpieczeniowego.
  • Zapoznaj się przede wszystkim z limitami, które mogą dotyczyć konkretnych sytuacji, np. na jak długo będziesz miał zagwarantowany samochód zastępczy, a także z sytuacjami, w których zostaje wyłączona odpowiedzialność ubezpieczyciela.
  • Wiele towarzystw ubezpieczeniowych oferuje zniżki w przypadku, gdy klient wykupi polisę przez internet. Z wielu względów niewątpliwie jest to udogodnieniem, ponieważ tego typu zakupu można dokonać bez wychodzenia z domu, trwa to zaledwie kilka-kilkanaście minut, a niezbędne informacje dostajemy na maila.
  • Zwróć przy okazji uwagę także na inne polisy assistance, które – jak to zostało wspomniane wcześniej – coraz bardziej zyskują na wartości. Jeśli chodzi o assistance domowy, obejmuje m.in. pomoc fachowca w nagłych awariach, np. hydraulika, czy zorganizowanie i pokrycie kosztów pobytu w hotelu lub innego miejsca przeznaczonego do tymczasowego pobytu, jeśli z powodu nieoczekiwanego wypadku nie będzie możliwości przebywania w domu.