TEST: Hyundai Elantra 1,6 MPI Style – mniejsza alternatywa

Hyundai Elantra jest na rynku od roku 2010. Po drodze przeszedł facelifting, który nieco odświeżył jego oblicze, ale nie wpłynął znacząco na całą resztę. Dziś wracamy do naszego starego znajomego, aby sprawdzić, czy wciąż dotrzymuje kroku konkurencji.

Największe zmiany związane z faceliftingiem objęły przede wszystkim pas przedni. Najbardziej w oczy rzucają się nowe reflektory. Trzeba przyznać, że styliści koreańskiej marki stanęli na wysokości zadania. LED-owa listwa owijająca wnętrze lampy znakomicie pasuje do reszty auta, którego nadwozie tworzą krawędzie subtelnie opływające nowoczesną bryłę.

Chociaż Elantra ze sportem ma niewiele wspólnego, jej nadwozie wygląda bardzo dynamicznie. To nie tylko zasługa wcześniej wspomnianej stylizacji krawędzi, ale również bardzo mocno wyciągniętych świateł. Sięgają one daleko w głąb boku auta, dzięki czemu bez względu na to, z której strony oglądamy karoserię Elantry, wygląda ona bardzo dobrze.

Nieco mniej entuzjazmu wywołuje wnętrze testowanego przeze mnie Hyundaia. Materiały są dobrej jakości, jednak brakuje przytulności, której można oczekiwać od spokojnych, kompaktowych sedanów. Z drugiej strony – komfort zapewniany przez dobre wyposażenie i miękkie zawieszenie sprawia, że długie trasy nie są straszne pasażerom Elantry. W przestronnym jak na kompakt wnętrzu, w komfortowych warunkach mogą podróżować 4 dorosłe osoby. Jeśli na tylnej kanapie posadzimy komplet, czyli 5 pasażerów, również nikt nie powinien narzekać, szczególnie że miejsca na nogi jest dużo, a w tunelu środkowym umieszczono nawiewy klimatyzacji.

Dużą zaletą Elantry jest też niezłe wyposażenie. Mój testowy egzemplarz miał między innymi tempomat, dwustrefową klimatyzację i kamerę cofania. To wciąż za mało, by dogonić konkurencję, która oferuje znacznie większe ekrany dotykowe i ciekawsze rozwiązania w kwestii elektroniki. Z drugiej strony Hyundai wyposaża Elantrę np. w wentylowane fotele. Koreańska marka stara się prostymi rozwiązaniami wkraść się w łaski klientów, którzy niekoniecznie oczekują ogromnych ekranów i skomplikowanej obsługi systemów multimedialnych, ale cenią sobie wygodę.

W tej ostatniej kwestii Elantra ma sporo do powiedzenia. Auto jest bardzo miękkie. Cicho i dosyć dokładnie tłumi nierówności. Niestety, nie udało się uzyskać tego bez poniesienia kosztów. Samochodem lekko buja, co jest odczuwalne szczególnie przy bardziej dynamicznej jeździe. Dla kogoś, kto jeździ bardzo spokojnie, nie będzie to miało żadnego znaczenia, jednak jeśli oczekujecie od auta czegoś więcej niż tylko przemieszczania się z punktu A do B w tempie autobusowym, zawieszenie Elantry szybko przypomni Wam o swojej miękkości.

Do dynamicznej jazdy nie zachęca też kierownica. Znajdują się na niej liczne przełączniki do sterowania wieloma funkcjami, jednak Hyundai zagalopował się z jej rozmiarami. W porównaniu z innymi kompaktami, takimi jak Peugeot 308, kierownica Elantry jest niczym koło sterowe okrętu. Czyżby specjaliści od packagingu Hyundaia obawiali się, że nie zmieszczą wszystkich przycisków?

Na pochwałę zasługuje za to drążek zmiany biegów. Ma on nieduży skok, na dodatek jego praca jest bardzo przyjemna – każdy bieg wrzuca się pewnie i szybko.

Z 6-biegową przekładnią sprzęgnięty jest 1,6-litrowy motor MPI, rozwijający 132 KM i 158 Nm. Nie jest to demon prędkości, bo na rozpędzenie do 100 km/h Elantra z tym benzynowym silnikiem potrzebuje 10,1 s. Na pochwałę zasługuje głównie charakterystyka tej jednostki. Jest ona bardzo stonowana i dosyć cicha. Niedużą moc oddaje płynnie, jeśli nigdzie się nie spieszymy. Gwałtowne przyspieszenia wymagają redukowania biegów i wspinania się na wyżyny możliwości obrotomierza. Wtedy niestety nie jest już tak cicho jak przy delikatnym obchodzeniu się z gazem.

Co ciekawe, spalanie podawane przez Hyundaia jest wyraźnie wyższe niż to, które udało się osiągnąć podczas testu. Zazwyczaj dane producentów odbiegają od praktycznych wartości w przeciwną stronę. Zużycie paliwa w mieście wyniosło 7,9 l/100 km, a w trasie 4,8. Dane Hyundaia to odpowiednio 8,7 i 5,2 l/100 km.

Przedstawiony na zdjęciach egzemplarz wyposażony jest na poziomie Style. Taki zestaw z 1,6-litrową jednostką kosztuje około 80 tys. zł. To atrakcyjna oferta w porównaniu z europejskimi kompaktowymi konkurentami. Pytanie jeszcze, czy nie jest to za dobra konkurencja również dla modelu i40 sedan?

Ceny i40 z takim samym nadwoziem dopiero startują od pułapu 82 tys. zł., a za lepsze wyposażenie trzeba jeszcze dopłacić. Jednocześnie Elantra ma dosyć duży bagażnik, niewiele mniejszy niż większy krewniak. Miejsca na tylnej kanapie, jak już wcześniej wspomniałem, nie brakuje. Kolejnym argumentem jest wygląd: jeśli komuś podoba się i40, to Elantra również przypadnie mu do gustu.

Oczywiście i40 sedan jest większym samochodem niż prezentowany tutaj kompakt. Jednak przed zakupem należy się zastanowić, czy wyraźnie tańsza Elantra nie będzie autem wystarczającym.

Testowany egzemplarz: Hyundai Elantra 1,6 MPI Style

Silnik i napęd

Układ: R4
Rodzaj paliwa: Benzyna
Ustawienie: Z przodu poprzecznie
Rozrząd: 16V
Objętość skokowa: 1591 cm3
Stopień sprężania: 10,5
Moc maksymalna: 132 KM przy 6300 rpm
Moment maksymalny: 158 Nm przy 4850 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy: 82,5 KM/l
Skrzynia biegów: 6-biegowa, ręczna
Typ napędu: Przedni (FWD)
Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne: Tarczowe
Zawieszenie przednie: Kolumna MacPhersona
Zawieszenie tylne: Belka skrętna
Układ kierowniczy: Zębatkowy, wspomagany
Średnica zawracania: 10,6 m
Koła, ogumienie przednie: 205/55 R16
Koła, ogumienie tylne: 205/55 R16

Masy i wymiary

Typ nadwozia: Sedan
Liczba drzwi: 4
Współczynnik oporu Cd (Cx): 0,28
Masa własna: 1161 kg
Stosunek masy do mocy: 8,8 kg/KM
Długość: 4550 mm
Szerokość: 1775 mm bez lusterek
Wysokość: 1435 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Rozstaw kół przód/tył: 1563/1576 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 485 l

Specyfikacja użytkowa

Ładowność maksymalna: 609 kg

Osiągi

Katalogowo: Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa (miasto): 8,9 l/100 km 7,9 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa): 5,2 l/100 km 4,8 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane): 6,5 l/100 km
Emisja CO2: 149 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP: b.d.

Cena

Testowany egzemplarz: 82 100 zł
Model od: 64 100 zł
Wersja silnikowa od: 64 100 zł

3 odpowiedzi na “TEST: Hyundai Elantra 1,6 MPI Style – mniejsza alternatywa”

  1. Excuse napisał(a):

    Cena dobra, tylko można za nią mieć chyba lepszy i bardziej niezawodny samochód.

  2. posaidacz napisał(a):

    bardzo fajne i dobre auto, wiem bo posiadam. niezawodne, mali pali (tak to prawda, to wynika z wagi i aerodynamicznych kształtów) , dużo miejsca w środku. jedyna wada to zbyt duże wspomaganie

Tagi: bagażnik, Benzyna, elantra, facelifting, Galeria, Hyundai, i40, opinia, raport spalania, ręczna skrzynia biegów, Silnik, zużycie paliwa