Komentarze wyłączone

TEST: Akcelerometr na telefon – porównanie darmowych aplikacji

Testując samochody, często dokonujemy pomiarów przyspieszenia. Korzystamy wtedy z akcelerometru,który został stworzony wyłącznie do tego celu. Obok profesjonalnych urządzeń na rynku pojawiły się aplikacje, które pozwalają na wykonanie podobnych pomiarów nowoczesnym smartfonem. Ile naprawdę warte są programy i telefoniczne akcelerometry?

Znalezienie aplikacji nie było trudne. Postawiłem na trzy rozwiązania: od dosyć popularnego po instalowane przez niewielu użytkowników. Na mój telefon trafiły następujące aplikacje: aDyno (wydana przez UKLooney), MBT Car Acceleration Meter (opracowana przez Sebastiana Dziaka) oraz Measurment of acceleration (jej autor to Sergey Vorobyev).

Za samochód testowy posłużył Peugeot 2008 z dieslem o pojemności 1,6 l, rozwijającym 92 KM przy 4000 obr./min i 230 Nm przy 1750 Nm. Producent podaje, że auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 s. Mój egzemplarz został już ubrany w opony zimowe, więc czas ten mógł się wydłużyć. W trakcie pomiarów temperatura na zewnątrz wynosiła 16 stopni. Ponieważ opadów nie było już od kilku dni, asfalt był suchy. Poziom paliwa w baku wynosił około 1/2 pojemności.

Największym utrudnieniem podczas pomiarów była ręczna skrzynia biegów. Dużo łatwiej byłoby uzyskać dobrą powtarzalność wyników w aucie z przekładnią automatyczną. W przypadku mojego Peugeota 2008 należało wziąć pod uwagę niedoskonałości kierowcy. By je wyeliminować, próby powtórzyłem kilkakrotnie, aż do uzyskania możliwie dobrych i zbliżonych do siebie wyników.

Na początek pomiar akcelerometrem. Spośród pięciu przejazdów najlepszy okazał się czwarty. Dał on wynik najniższy i jednocześnie najbardziej zbliżony do fabrycznego. Pozostałe pomiary były mu bliskie, więc można uznać, że ich główną niedoskonałością były starty lub zmiana przełożeń w nieodpowiednich momentach. Czas, jaki akcelerometr wskazał przy najlepszym pomiarze przyspieszenia od 0 do 100 km/h, wyniósł równo 12 s. Jest to wynik o 0,5 s gorszy od podawanego przez Peugeota. W tabelce poniżej znajdziecie szczegółowe dane z pomiaru.

Prędkość Czas
10 km/h 0,6
20 km/h 1,5
30 km/h 2,1
40 km/h 2,9
50 km/h 4,3
60 km/h 5,4
70 km/h 6,6
80 km/h 8,1
90 km/h 10,1
100 km/h 12
110 km/h 14,4
120 km/h 17,1

Kiedy już wiadomo było, jakich czasów należało się spodziewać, przyszedł czas na test aplikacji. Telefon zamontowałem sztywno na szybie w uchwycie z przyssawką. To najlepsze miejsce, by mieć wygodny dostęp do urządzenia i w łatwy sposób odczytywać wyniki pomiarów.

MBT Car Acceleration Meter

MBT Car Acceleration Meter

Na pierwszy ogień poszedł MBT Car Acceleration Meter. Interfejs tego programu jest niezwykle prosty. Wielki zegar pokazuje aktualny mierzony czas, a później wynik pomiaru. Poniżej znajdują się trzy przyciski: Start, Cancel oraz Konfiguracja. W ustawieniach można wybrać jedną z czterech mierzonych prędkości przejazdu: 60 i 100 km/h oraz 40 i 60 mil/h.

Po naciśnięciu przycisku startowego trzeba chwilę odczekać. Za pomocą sygnału dźwiękowego aplikacja zgłasza gotowość do pomiaru. Gaz w podłogę, sprzęgło szybko odbiło, auto ruszyło. Pierwszy wynik wyniósł 5,0 s. To nie wróżyło dobrze. Kolejny pomiar dał wynik 12,9 s. W tym wypadku można już wierzyć, że był on zgodny z rzeczywistością. Niestety, trzeci przejazd był, podobnie jak pierwszy, nieudany. W trakcie pomiaru wynik wyświetlany na żywo zakończył się w okolicach 12 s, jednak aplikacja wyświetliła 67,1 s. Kolejny pomiar przyniósł podobne skutki. Ostateczny rezultat to 2/5 pomiarów wiarygodnych.

Measurment of Acceleration

Measurment of Acceleration

Jako druga próbie została poddana aplikacja Measurment of acceleration. Bardzo prosty interfejs wyświetla aktualną liczbę widzianych satelitów, dokładność pomiaru odległości, aktualną prędkość auta, czas i wskazania akcelerometru. Obok ostatniej wartości znajduje się przycisk Calibrate. Po wykonaniu kalibracji aplikacja jest od razu gotowa do pomiaru. I tu nastąpiło zaskoczenie, spowodowane być może niezbyt dużą skutecznością poprzedniego programu. Wszystkie pomiary były zgodne z rzeczywistością. Najgorszy wynik wyniósł 14 s, ale wina leżała po stronie przeciętnego startu. Najlepszy pomiar pokrył się z danymi z akcelerometru – 12 s.

Oprócz prostoty dużą zaletą tej aplikacji jest możliwość wyświetlenia wykresów z zapamiętanych pomiarów. Można je obejrzeć pojedynczo lub porównać ze sobą. Da się również ustawić żądaną prędkość graniczną: 60, 100, 120, 140, 160, 180 lub 200 km/h. Aplikacja pozwala też wybrać czułość akcelerometru. Lepiej nie schodzić do najniższych wartości, ponieważ wyzwolenie pomiaru może nastąpić zbyt wcześnie.

aDyno

aDyno

Na koniec zostawiłem największy kombajn – aplikację aDyno. Jest ona niezwykle rozbudowana, ponieważ umożliwia dokonywanie między innymi pomiarów mocy. Do tego jest jednak wymagane wprowadzenie szczegółowych danych samochodu.

Z aDyno miałem największy problem. W przypadku dwóch poprzednichprogramów telefon ustawiony pod kątem około 80 stopni w sztywnym uchwycie dobrze radził sobie z ich wymaganiami. aDyno natomiast wciąż wskazywała złe ustawienie i nie chciała nawet rozpocząć kalibracji. Dopiero po ułożeniu telefonu pod kątem około 45 stopni problem ustąpił. Niestety, program nie daje w tej kwestii jasnych wskazówek. Dopiero po przeanalizowaniu zachowania wskaźników orientacji można zauważyć paski, które podpowiadają, jak ustawić urządzenie.

Measurment of Acceleration

Measurment of Acceleration

aDyno dokonała 4/5 prawidłowych pomiarów. Zaletą tej aplikacji jest duży wachlarz możliwości. Wadą jest konieczność ułożenia telefonu pod kątem 45 stopni od poziomu, co w przypadku montażu urządzenia na szybie bardzo utrudnia jego obsługę i odczyt wyników.

Według mnie najlepszym wyborem będzie aplikacja, której autorem jest Sergey Vorobyev. Measurment of acceleration jest bardzo prosta w obsłudze, ma czytelne menu i jest bardzo skuteczna. Do wykonywania pomiarów na własny użytek nie potrzeba niczego więcej.

Wszystkie programy są dostępne w sklepie Google Play za darmo.

Testy przeprowadzono na telefonie Sony Xperia SP (Android 4.1.2).

Tagi: akcelerometr, android, aplikacje, car acceleration, measurment of acceleration, porównanie, sony, xperia