Tak powstają rękawiczki samochodowe [wywiad]

Rękawiczki samochodowe zarówno dodają stylu i ciekawego wyglądu, jak i pomagają w prowadzeniu – mówi Maciej Kuc, współwłaściciel zakładu produkcji rękawiczek i galanterii skórzanej Kuc ze Świdnicy.

Od jak dawna działa Państwa firma i w czym się specjalizujecie?

Nasza firma działa nieprzerwanie od 25 lat. Specjalizujemy się w produkcji rękawiczek skórzanych. Są to zarówno klasyczne rękawiczki zimowe, jak i inne typy rękawiczek, w tym między innymi rękawiczki samochodowe.

Skąd pomysł na wprowadzenie do oferty rękawiczek samochodowych?

Rękawiczki do prowadzenia samochodu mieliśmy w swojej ofercie od początku naszej działalności. Jednak dopiero na przełomie wieków ich sprzedaż zaczęła rosnąć. W tej chwili jest to już dość duża część naszej produkcji.

Pomysł oczywiście wyszedł z potrzeby rynku i zainteresowania klientów. Coraz większa liczba aut na naszym rynku, a co za tym idzie większa liczba kierowców sprawiła, że rękawiczki do prowadzenia samochodu notują bardzo duży wzrost sprzedaży.

Wiąże się to także z faktem, że takie rękawiczki są bardzo fajnym i gustownym prezentem dla osoby będącej fanem motoryzacji. Klienci wręczają je bliskim np. z okazji kupna nowego pojazdu. Nasze rękawiczki są również wykorzystywane do promocji rożnego rodzaju działań marketingowych, np. przy wprowadzaniu nowych modeli do oferty.

W jaki sposób rękawiczki samochodowe różnią się pod względem kroju od innych rękawiczek? Jakie rodzaje rękawiczek samochodowych Państwo oferujecie?

Przede wszystkim rękawiczki samochodowe muszą być wykonane z miękkiej skóry. Do tego skóra musi być mocna. To sprawia, że jej wygarbowanie jest procesem pracochłonnym i wpływa na cenę surowca. Najczęściej wykorzystuje się skórę jagnięcą, która ma właściwe parametry.

Jeżeli chodzi o krój, to tu najbardziej rzucają się w oczy liczne perforacje pozwalające dłoni oddychać. Z mniej widocznych elementów to przede wszystkim zwężenie rękawiczek samochodowych w nadgarstku, aby pewnie trzymały się na dłoni. Jednak, żeby była możliwość założenia takiej zwężonej rękawiczki, stosuje się rozcięcie (np. w formie koła, owalu) i zapięcie na metalowy zatrzask.

Rozróżniamy dwa typy rękawiczek do prowadzenia: wersję klasyczną z palcami i coraz popularniejszą, zwłaszcza latem, wersję bez palców, zwaną też „rowerówkami”. Posiadamy kilka modeli różniących się liczbą wycięć, długością rękawiczki (za nadgarstek lub z zapięciem w nadgarstku), kolorowymi wstawkami czy rodzajem wykorzystanej skóry.

Jakich materiałów używacie Państwo do produkcji rękawiczek?

Tak jak wspominałem, jest to przede wszystkim skóra jagnięca. Charakteryzuje się dużą miękkością i elastycznością oraz gładkim i trwałym licem.

Nieco droższą skórą jest skóra z jelenia (z północy Europy lub z Ameryki Północnej). Skóra ta jest nieco grubsza, przy zachowaniu dużej miękkości a co za tym idzie wygody użytkowania. Jej lico jest tez bardziej „wyraźne”, z charakterystyczną fakturą.

Najdroższym i najbardziej ekskluzywnym modelem są rękawiczki ze skóry dziko żyjącego zwierzęcia Pekari. Skóra pochodzi z Peru, a jej zakup i przetwarzanie wymaga uzyskania certyfikatu CITES. Takie rękawiczki są dostępne u bardzo niewielu producentów z najwyższej półki, a ich ceny często przekraczają 1000 zł.

Cena ta wynika zarówno z tego, że skóra ta jest bardzo ciężka w produkcji. Wymaga dużej wiedzy i doświadczenia. Skóry są niewielkie, do tego posiadają liczne uszkodzenia, które trzeba ominąć. Nagrodą jest niezwykła miękkość przy zachowaniu bardzo dużej trwałości.

W jaki sposób szyje się rękawiczki samochodowe?

Szycie jest drugim etapem produkcji, wcześniej skóra musi zostać wypracowana. Wykonuje się to całkowicie ręcznie. Skóra jest wilżona i kilkukrotnie rozciągana w odpowiedni sposób. Sprawia to, że już gotowa rękawiczka będzie trzymała swój fason i rozmiar pomimo intensywnego użytkowania.

Ten proces jest zazwyczaj pomijany w taniej, dalekowschodniej produkcji, ponieważ jest pracochłonny, a w trakcie zakupu niezorientowany klient i tak nie jest w stanie tego zauważyć. Wychodzi to później w trakcie noszenia, gdy rękawiczki tracą fason.

Szycie wymaga specjalistycznych maszyn wykorzystywanych wyłącznie do szycia rękawiczek i odbywa się niemal w powietrzu (stopka maszyny jest na słupku, aby można było szyć wewnątrz palców). Na koniec rękawiczki są prasowane i impregnowane, żeby nie brudziły dłoni.

Czy rękawiczki samochodowe to po prostu stylowy element garderoby, czy pomagają w prowadzeniu auta, np. zapewniając lepszy chwyt?

Oba stwierdzenia są prawidłowe. Rękawiczki samochodowe zarówno dodają stylu i ciekawego wyglądu, jak i pomagają w prowadzeniu. Ręka bardzo dobrze „trzyma”, nie ma też problemu z chwyceniem rozgrzanej lub zimnej kierownicy.

Dodatkowo takie rękawiczki są bardzo dobrym pomysłem dla osób, którym pocą się dłonie w trakcie jazdy. Chłoną one pot i dzięki temu chwyt jest pewny, a kierownica się nie ślizga.

2 odpowiedzi na “Tak powstają rękawiczki samochodowe [wywiad]”

  1. Carl990 napisał(a):

    coraz częściej własnie widuje kierowców z takimi rekawiczkami 🙂

  2. Civ napisał(a):

    Kiedyś dostałem takie w prezencie to może mnie widziałeś 😉 Czy przydatne? Ja używam od czasu do czasu i fajnie mi się w nich jeździ.

Tagi: rękawiczki samochodowe, wywiad