Szyby a bezpieczeństwo drogowe

Pęknięta szyba

fot. sxc.hu

O szyby w samochodzie trzeba dbać tak samo jak o inne elementy pojazdu. Zmatowienia i odpryski mogą wpływać na bezpieczeństwo podróżowania.

Art. 66 Prawa o ruchu drogowym mówi, że pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, przednia szyba auta powinna mieć współczynnik przepuszczalności światła nie mniejszy niż 75 %, a przednie boczne nie mniejsze niż 70 %. Ponadto, przednia szyba musi zapewnić pełną i wyraźną widoczność bez zniekształcenia obrazu.

Innymi słowy, szyba przednia i szyby boczne muszą być w dobrym stanie i nie mogą być zbyt ciemne. Jeśli jest inaczej, samochód może nie przejść badania technicznego. Nawet gdy w dowodzie mamy odpowiednią pieczątkę z przeglądu, dokument może nam zatrzymać policja, jeśli stwierdzi uchybienia.

Hartuj się i nie pękaj

Jak widać, prawodawcy przykładają dużą wagę do szyb w pojazdach. Mają ku temu podstawy, ponieważ trudno wyobrazić sobie bezpieczną jazdę samochodem bez dobrej widoczności. Co oczywiste, szyby chronią pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Szyba przednia jest też ważnym elementem wpływającym na wytrzymałość struktury nadwozia.

Producenci samochodów zaczęli na poważnie zajmować się kwestią przeszklenia kabin w latach 20 i 30. XX w. Od tego czasu szyby przeszły długą drogę. Wprowadzenie szyb hartowanych, które w razie wypadku rozpadają się na małe kawałki, zmniejszyło liczbę ofiar śmiertelnych.

Obecnie coraz częściej montuje się w autach przednie szyby laminowane. Dzięki temu, że mają one w sobie warstwę folii, dzięki temu w razie uszkodzenia nie rozpryskują się. Ponadto odłamki nie kaleczą pasażerów, a szyba wytrzymuje napór poduszki powietrznej.

Przejrzystość, a droga hamowania

Podstawą dbałości o szyby jest czystość. Brudne tafle po bokach i z tyłu ograniczają widoczność w dwojaki sposób, ponieważ korzystanie z lusterek staje się utrudnione. Kierowcy powinni też pamiętać o utrzymywaniu wycieraczek w dobrym stanie, aby faktycznie usuwały one zanieczyszczenia i nie rysowały szyb. Powinno się je wymieniać co najmniej dwa razy w roku.

Jeśli na szybie pojawiają się odpryski, przed udaniem się do warsztatu dobrze jest okleić je taśmą. Może to zapobiec dalszym pęknięciom. Z naprawą nie ma co zwlekać, gdyż szyba cały czas „pracuje” i drga, „pajączki” i „oczka” mogą się więc powiększać.

Szyby z wiekiem stają się coraz bardziej matowe. Można temu zaradzić albo poprzez wymianę tafli, albo przeprowadzając renowację w specjalistycznym serwisie. Matowa i porysowana szyba inaczej rozprasza światło innych pojazdów, co jest uciążliwe zwłaszcza w nocy.

Badania Szwedzkiego Narodowego Instytutu Badań Dróg i Transportu jeszcze z 1993 r. dowodzą, że zużyta szyba przednia wpływa na czas reakcji kierowców. Gorsza widoczność do przodu może przyczynić się do wydłużenia drogi hamowania nawet o 20 m.

Ciekawym rozwiązaniem jest tzw. niewidzialna wycieraczka, czyli specjalna powłoka chemiczna (technologia hydrofobizacji szyb), która ułatwia spływanie wody i zanieczyszczeń.

Ubezpiecz swoje szyby

Tradycyjnie szyby samochodowe ubezpieczane są w ramach polisy Autocasco. Obecnie ubezpieczyciele coraz częściej oferują również tańszą alternatywę w postaci samodzielnego ubezpieczenia szyb, jakie dokupić możemy do obowiązkowego OC.

Jacek Rink, Starszy Specjalista ds. Ubezpieczeń w AXA DIRECT

Klientom, którzy nie są zainteresowani ubezpieczeniem AC, proponujemy Ubezpieczenie Szyb do Pakietu OC.  Płacąc niską składkę mamy zagwarantowaną naprawę lub wymianę uszkodzonej szyby. Likwidacja szkody szybowej przebiega szybko i sprawie. Po zgłoszeniu takiej szkody Klient jest kierowany do konkretnego warsztatu, w którym bezgotówkowo będzie miał naprawioną lub wymienioną szybę. Cały proces może trwać 1-2 dni.

9 odpowiedzi na “Szyby a bezpieczeństwo drogowe”

  1. MotoCentrum napisał(a):

    Ostatnio widziałem autobus z pękniętą szybą i jakoś kierowca nie bardzo się tym faktem przejmował ;P

    • michal_andy napisał(a):

      Jeśli kierowca nie jest właścicielem pojazdu, zgłasza uszkodzenie do szefa i dalej to nie jego problem w razie czego. Może był już umówiony na naprawę lub wymianę, albo oszczędza i czeka aż drogówka zabierze mu dowód rejestracyjny.

  2. michal_andy napisał(a):

    Uszkodzenie szyby należy szybko naprawić także dlatego, że zabrudzenia, woda i chemia dostające się do uszkodzenia powodują, że żywica, którą naprawia się szyby, gorzej trzyma. Nie ma na co czekać, chyba, że ktoś chce wymienić całą szybę od razu.

  3. Runaway napisał(a):

    Artykuł żenada. Świeże odpryski można zakleić taśmą, ale tylko po to, żeby nie dostały się do niego zanieczyszczenia i łatwiej było je potem zakleić żywicą. Jakieś pęknięcia, to sobie można kleić, chyba tylko z nudów, bo taśma klejąca na pewno nie zatrzyma pęknięcia, tak jak i jakieś tam cudowne nawiercania.
    Warto powiedzieć, że „szyba wytrzymuje napór poduszki”, bo jest przyklejona, a jeśli chodzi o poduszki, to airbag pasażera jest tak skonstruowany, że przy po wystrzeleniu opiera się o szybę i otwiera się w kierunku twarzy wspomnianego pasażera.
    Polerować to autor sobie może, ale szklanki w kuchni. Szyb się poleruje, żeby nie zmienić choćby minimalnie grubości szkła, bo spowoduje to przekłamania, a w przypadku przedniej szyby możemy się liczyć z dziwnymi zachowaniami wycieraczki. Porysowane szyby po prostu się wymienia.

    A tak nawiasem mówiąc, zanim ktoś weźmie ubezpieczenie na szyby, warto dobrze przeczytać regulamin. Żeby się nie okazało, że po trzech latach teoretycznie opłaciliście ubezpieczycielowi nową szybę czołową, a jeszcze musicie uiścić 40% wkładu własnego. Pozdro.

    • michal napisał(a):

      Pierwsza sprawa – szyby sie poleruje, ale polerka usuwa tylko drobne rysy, nawet nie nazwe tego rysami, bo to sa delikatne otarcia. Nie wiem o ile trzeba by bylo zmienic ta grubosc szkla zeby byly przeklamania widoczne dla ludzi. Duzo nowych szyb bylo polerowanych jeszcze przed montazem. Pracuje przy produkcji szyb do Mercedesow, wiec z palca tego nie wyssalem.

  4. Adam napisał(a):

    „Obecnie coraz częściej montuje się w autach przednie szyby laminowane.”

    No bez jaj, od 20 lat stosuje się tylko i wyłącznie szyby laminowane.

    Wkład własny do ubezpieczenia szyby często przekracza wartość szyby w auto-szybach (ubezpieczyciele liczą kwoty serwisowe – kilkukrotnie wyższe niż normalnie)

    Plasterek zapobiegnie pęknięciu szyby? Tragedia…

    • PJX napisał(a):

      W TU, w którym ubezpieczam pakietowo auto ubezpieczenie szyb kosztuje 90PLN (bez wkładu własnego), co pozwala dwa razy do roku zgłosić szkodę związaną z szybami bez straty zniżek. Wymiana szyby o zwiększonej grubości w C4II z czujnikami deszczu kosztuje 2100PLN (poza ASO niewiele taniej).

  5. disqus_WcAT3Z9ebz napisał(a):

    „Klientom, którzy nie są zainteresowani ubezpieczeniem AC, proponujemy
    Ubezpieczenie Szyb do Pakietu OC. Płacąc niską składkę mamy
    zagwarantowaną naprawę lub wymianę uszkodzonej szyby. Likwidacja szkody
    szybowej przebiega szybko i sprawie. Po zgłoszeniu takiej szkody Klient
    jest kierowany do konkretnego warsztatu, w którym bezgotówkowo będzie
    miał naprawioną lub wymienioną szybę. Cały proces może trwać 1-2 dni.”,

    Taki chu….. mi szyba pękła od różnicy temperatur i ubezpieczenie nie ma zamiaru mi wymieniać szyby. jedynie co to pozostaje walka w sądzie o swoje prawa…
    Tak więc firmę „MTU” omijajcie szerokim łukiem bo złodziejstwo i nic więcej.

  6. aga lubek napisał(a):

    Z uszkodzoną szybą jeździć na pewno nie wolno. Z tego co się
    orientuje, grozi za to mandat i zabranie dowodu. Im szybciej auto odstawi się
    do specjalisty, tym większe prawdopodobieństwo, że szyba nie będzie musiała być
    wymieniana w całości. W warszawie warto podjechać tutaj http://www.topauto.pl/
    . Nawet w samochodach ciężarowych wymieniają.

Tagi: pęknięta szyba, rodzaje szyb, szyba, szyby w samochodzie, ubezpieczenie szyb