Subaru Impreza – kult złotej felgi

Klasyczny lakier i złote felgi

Klasyczny lakier i złote felgi

Dwie pary drzwi, tylne skrzydło wielkości stołu, złote felgi, niebieski lakier, przyczepność zdzierająca skórę z twarzy. Brzmi znajomo? Niezależnie od upodobań, wieku czy stopnia zainteresowania motoryzacją każdy zgodzi się, że Subaru Impreza zasłużyła na miano samochodu kultowego.

Uznawany obecnie za jedną z legend motoryzacji samochód od początku spełniał wszelkie założenia produkcyjne. Jego podstawowym zadaniem było przeniesienie rajdowych doznań do auta cywilnego. Konstruktorzy spisali się doskonale, z każdą kolejną generacją, poprawiając swoje dzieło.

Na Starym Kontynencie Impreza od roku 1997 była dostępna w odmianie GT. Silnik generował 211 KM z 2 l pojemności. Wtedy Europa już szalała na punkcie tego modelu. Stało się to głównie za sprawą Colina McRae, który zasiadając właśnie za kierownicą Imprezy, zdobył tytuł mistrza i dwukrotnie wicemistrza świata WRC. Samo Subaru zdobyło tytuł mistrza świata konstruktorów trzykrotnie, na stałe zapisując się na kartach historii. Od tego czasu popularność modelu GT, a później WRX STi cały czas rosła. Rozpoczęła się również rywalizacja z Mitsubishi o kolejne tytuły, ale to nie wszystko. Stawką były również tysiące motoryzacyjnych serc, pilnie śledzących poczynania producenta. Po sukcesach producenta świat miał już nigdy nie być taki sam.

Produkcja drugiej generacji rozpoczęła się w roku 2000. Samochód wreszcie otrzymał nazwę WRX STi. W Europie ta odmiana pojawiła się niemal od razu. Zamontowano w niej 4-cylindrowy silnik typu bokser, który z pojemności skokowej 1994 cm sześciennych produkował 265 KM i 343 Nm momentu obrotowego. Napęd poprzez 6-biegową, ręczną przekładnię przekazywany był oczywiście na wszystkie 4 koła. Zastosowanie Symmetrical AWD zapewniało świetne prowadzenie, co było wykorzystywane w reklamach telewizyjnych tej generacji. Jest to najbardziej rozpoznawany model Subaru w historii. Poza oczywistym kolorem lakieru oraz złotymi felgami nie można zapomnieć o okrągłych reflektorach. Chociaż brakowało tutaj jeszcze olbrzymiego tylnego spojlera, to Impreza już wtedy była legendą.

340-konnej Subaru Imprezy WRX STi

340-konnej Subaru Imprezy WRX STi

W roku 2006 auto przeszło facelifting, zmieniono również silniki. Samochód był dostępny z 2-litrowym silnikiem wolnossącym, który dzięki zmiennym fazom rozrządu generował 160 KM. STi otrzymało nowy, 2,5-litrowy silnik, moc wzrosła do 280 KM. Dzięki temu rozpędzanie od 0 do 100 km/h trwało mniej niż 5,5 s – to wynik na poziomie ówczesnego BMW M3. Odmiana ta była dostępna w sprzedaży krótko, ponieważ już w 2007 roku pojawił się następca.

Jeżeli komuś wydawało się, że wyrzeczenie się tradycyjnego, 2-litrowego silnika na rzecz nowej, większej jednostki było dużą zmianą, na salonie motoryzacyjnym w Nowym Jorku przeżył zapewne spory szok. Okazało się bowiem, że WRX STi stało się hatchbackiem. Gdy świat obiegły zdjęcia Imprezy w odmianie 5-drzwiowej, producent stracił w oczach fanów. Nie wycofał się jednak ze swoich decyzji, a jedynie uzupełnił gamę o klasycznego sedana. Pojemność silnika pozostała bez zmian (nadal jest to 2,5-litrowy bokser), jednak moc wzrosła do 300 KM. Model ten produkowany jest do dziś, trwają jednak prace nad najnowszą, czwartą już generacją tego modelu.

Trudno o lepszy przykład kultowego samochodu. Wprowadzając do salonów STi, Subaru zdecydowało się na przekazanie zwykłym ludziom odrobiny emocji, technologii i pasji, które pomogły stworzyć tej marce legendę sportu samochodowego. Kluczyki do Imprezy otwierają drzwi do wielkiego świata rajdów, który od zawsze zajmował w sercach fanów motoryzacji szczególne miejsce.

UWAGA!
Dla tych, którzy choć przez chwilę chcą się poczuć jak kierowca rajdowy, przygotowaliśmy specjalny konkurs. Nagrodą jest możliwość przetestowania 340-konnej Subaru Imprezy WRX STi drugiej generacji, udostępnionego nam przez firmę SJS (http://www.sjs.pl), weź udział w konkursie organizowanym przez SmartDriver.pl na naszej stronie na Facebooku.
Konkurs składa się z 10 pytań testowych o tematyce motoryzacyjnej. Zwycięzcami zostaną osoby, które udzielą najwięcej poprawnych odpowiedzi, w najkrótszym czasie. Nagrody to jazdy superautami na torze wyścigowym (Lamborghini Gallardo, Porsche Carrera 4, Subaru Impreza STI), nawigacje GPS oraz pamięci Flash.
Śpiesz się! Konkurs trwa tylko do 07.04.2012!
Wejdź do aplikacji konkursowej
Zobacz Subaru w akcji:

4 odpowiedzi na “Subaru Impreza – kult złotej felgi”

  1. Felgi napisał(a):

    Ten samochód to moje motoryzacyjne marzenie , jednak tylko na złotych felgach – są super!

  2. Felgi napisał(a):

    Ten samochód to moje motoryzacyjne marzenie , jednak tylko na złotych felgach – są super!

Tagi: Historia, konkurs, lamborghini gallardo, porsche carrera, Subaru Impreza WRX STI