Starsi kierowcy będą coraz większym problemem
Starsi kierowcy będą coraz większym problemem
2018-01-28 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/starsi-kierowcy-beda-coraz-wiekszym-problemem?categoryName=bezpieczenstwo
Zespół AXA
852 284

28 styczeń 2018

Starsi kierowcy będą coraz większym problemem

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Już w 2050 roku połowa mieszkańców Unii Europejskiej będzie miała 50 i więcej lat. Polska w ciągu nadchodzącej dekady doczeka się niemal 10 milionów obywateli, którzy przekroczą próg 65 lat. Większą średnią wieku widać z roku na rok w statystykach wypadków drogowych.

Choć najnowszych danych policji z 2017 roku nie ma, to już wyniki z 2016 roku dają spore pole do interpretacji. Osoby starsze niż 60 lat spowodowały 4343 niebezpiecznych zdarzeń drogowych. To o 430 wypadków więcej niż w 2015 roku. Co gorsza, to prawie tyle samo kraks ile zaliczyli młodzi, niedoświadczeni kierowcy tuż po odebraniu prawa jazdy. Policja podaje, że ich wiek mieści się w grupie 18-24 lata. To daje do myślenia.

Kierowca z każdym pokonanym kilometrem podejmuje nawet kilkanaście decyzji. Tymczasem wraz ze starzeniem się organizmu, spada poziom koncentracji i uwagi. Pogarsza się wzrok, refleks i precyzja. Trudniej też szybko zinterpretować sytuację na drodze. Tymczasem w Polsce, w przeciwieństwie do krajów zachodnich, programów wspierających seniorów na drodze w praktyce brak.

O ile trudno mówić o dość radykalnym sposobie wypróbowanym w Japonii, tak europejskie rozwiązania wydają się całkiem łatwe do wprodzenia. Japończycy, którzy dobrowolnie zrezygnują z prawa jazdy, otrzymują w jednej z prefektur dożywotnią zniżkę na posiłki w restauracjach czy rozmaite usługi. Z kolei w Niemczech organizowane są seminaria, w Portugalii wymagane są częstsze wizyty u lekarza, a Holandia wymaga regularnych badań i testów w ramach programu BROEM.

Jedna z posłanek, Mirosława Nykiel, zwróciła się do ministra zdrowia z zapytaniem o możliwość wprowadzenia obowiązkowych badań wzroku dla wszystkich kierowców. Choć przyciągnięcie do okulistów niemal 20 milionów posiadaczy kategorii B może być trudne, kwestia zdrowia kierowcy została zauważona. To sygnał, że seniorzy mogą doczekać się zmian w prawie drogowym.