Sprzęgło wiskotyczne – inaczej sprzęgło lepkościowe, nazywane jest potocznie „wiskozą”. Jaką rolę spełnia sprzęgło wiskotyczne w aucie? Jakie są typowe objawy awarii sprzęgła wiskotycznego i co warto wiedzieć o tej części samochodowej?

Jak działa sprzęgło wiskotyczne? Zastosowanie sprzęgła wiskotycznego

Sprzęgło wiskotyczne działa na zasadzie mechanicznej. Jego zaletą jest stosunkowo prosta budowa, bezobsługowość i przystępna cena. Sprzęgło lepkościowe jest zlokalizowane pomiędzy elementem napędzającym a napędzanym. Każdy silnik spalinowy wymaga odpowiedniego chłodzenia. „Wiskoza w samochodzie” odpowiada za prawidłowe uruchamianie i wyłączanie wentylatora chłodnicy w układzie chłodzenia silnika, przekazując siłę napędową na wentylatory chłodnicy. O jakości pracy sprzęgła wiskotycznego decyduje płyn kinetyczny lub olej, który pod wpływem wzrostu temperatury zwiększa swoją lepkość. Uszkodzenie sprzęgła wiskotycznego może doprowadzić do przegrzania silnika, a nawet jego zatarcia. Dlatego tego typu usterkę należy jak najszybciej usunąć. 

Oczywiście to niejedyna rola, jaką może pełnić sprzęgło lepkościowe – znajduje również zastosowanie w pojazdach z napędem 4×4. „Wiskoza” jest wykorzystywana dosyć często w samochodach o przeznaczeniu terenowym i pseudoterenowym (popularne w ostatnich latach SUV-y), gdzie pełni rolę blokady mechanizmu różnicowego – gdy koła tylnej osi wpadną w poślizg, cały napęd jest skierowany na przednie koła (sprzęgło wiskotyczne jest jednym z tańszych rozwiązań). Czy rozpoznanie awarii sprzęgła wiskotycznego w samochodzie jest proste?


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Objawy awarii sprzęgła wiskotycznego

Jedną z oznak nieprawidłowej pracy sprzęgła wiskotycznego może być nieustanna praca wiatraka chłodnicy (oznacza to, że sprzęgło zakleszczyło się na stałe). Taka sytuacja powoduje poważne obciążenie pompy wody i całego układu rozrządu, przyspieszając zużywanie się podzespołów. Sprzęgło wiskotyczne może być uszkodzone również wtedy, gdy wiatrak w ogóle nie będzie się włączał w odpowiednim momencie (w konsekwencji nie dochodzi do chłodzenia płynu w chłodnicy). Jak poradzić sobie z tym problemem? Zwykle konieczna jest całkowita wymiana sprzęgła wiskotycznego, choć niekiedy wystarczy jego regeneracja.

Eksperci podkreślają, że warto w ramach profilaktyki przy każdej wizycie serwisowej sprawdzać stan sprzęgła wiskotycznego w samochodzie. 

Sprzęgło wiskozowe – o czym pamiętać przy zakupie?

Warto mieć świadomość, że aby sprzęgło wiskotyczne prawidłowo działało – musi być odpowiednio przechowywane (przede wszystkim z uwagi na wypełniający je płyn). Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że niewłaściwy sposób przechowywania „wiskozy” może obniżyć efektywność działania tego elementu lub sprawić, że będzie całkowicie bezużyteczny. Dlatego tak ważne jest, aby wybierać doświadczonego dostawcę (hurtownie części samochodowych). Niestety zdarzają się sytuacje, w których właściciele samochodów wymieniają uszkodzone sprzęgło wiskotyczne na nowy produkt, który po zamontowaniu po prostu nie działa i to właśnie ze względu na niedbałe przechowywanie w magazynie czy sklepie z częściami motoryzacyjnymi. Warto więc zachować czujność przy zakupie nowej „wiskozy”.

Jeśli chcemy zabezpieczyć się na wypadek awarii samochodu na drodze, warto rozważyć inwestycję w dobre ubezpieczenie AC, które jest dobrowolną polisą (w przeciwieństwie do OC), oferującą szeroki zakres ochrony – w zależności od wybranego wariantu. Autocasco może okazać się niezastąpione w razie zepsucia pojazdu na trasie, kolizji, zniszczenia przez działanie sił natury lub kradzieży. Możemy wówczas zadzwonić na infolinię i w ramach ubezpieczenia otrzymać zwrot kosztów naprawy lub odszkodowanie.