sprzęgło

Sprzęgło to ważna część pojazdu, która przez ostatnie lata przeszła wiele zmian. Wykorzystujesz je podczas zmieniania biegów, ale czy zdajesz sobie sprawę z tego, jakie jest jego zadanie? Czy wiesz, do czego służy sprzęgło i jak nim prawidłowo operować? Co warto wiedzieć o tym podzespole samochodowym?

Sprzęgło w samochodzie – do czego służy?

Zadaniem sprzęgła jest przeniesienie momentu obrotowego z silnika na układ napędowy. Powinieneś z niego korzystać przy wprowadzaniu auta w ruch, zmianie biegów i w końcowej fazie hamowania. Sprzęgło to drogi element twojego auta – kompletny zestaw do jego wymiany może kosztować kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Teoretycznie zużycie sprzęgła w przypadku auta osobowego może być widoczne po przejechaniu 300 tys. kilometrów, ale w rzeczywistości uzależnione jest od tego, jak eksploatujesz pojazd. Po pierwsze, powinieneś wiedzieć, jak prawidłowo wykorzystywać sprzęgło samochodowe. Znaczenie ma również to, gdzie jeździsz autem. Ta część pojazdu najbardziej narażona jest na uszkodzenia w przypadku jazdy miejskiej, podczas której musisz często zmieniać biegi, zatrzymywać pojazd czy ruszać. Jadąc trasą szybkiego ruchu przez większość czasu nie zmieniasz biegów – sprzęgło jest wówczas najmniej eksploatowane.

Sprzęgła – rodzaje

Podział sprzęgieł obejmuje 3 główne grupy, czyli sprzęgła:

  • Cierne – do przeniesienia momentu obrotowego w tego rodzaju sprzęgle dochodzi za pomocą połączenia ciernego.
  • Elektromagnetyczne – głównie stosowane są w wentylatorach chłodnic czy sprężarkach klimatyzacji. Nie są powszechnie używane w układach napędowych samochodów.
  • Hydrokinetyczne – używane są w coraz większej liczbie aut, głównie w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Ich plusy to m.in. łagodny rozruch silnika czy wydłużony czas eksploatacji w stosunku do innych rozwiązań tego typu.

Jak prawidłowo operować sprzęgłem?

Nawet doświadczony kierowca może popełniać błędy i nieodpowiednio korzystać ze sprzęgła. Oto przykładowe sytuacje, w których możesz go źle używać:

  • Przy ruszaniu – czułość sprzęgła w każdym aucie może być inna. Żeby ruszyć, powinieneś lekko puszczać sprzęgło i jednocześnie dodawać gazu. Kiedy auto osiągnie prędkość 5–10 km/h, możesz zdjąć nogę ze sprzęgła.
  • Przy zmianie biegów – zdejmij nogę z gazu, naciśnij sprzęgło i wtedy zmień bieg. Kiedy to zrobisz, nie puszczaj sprzęgła gwałtownie – lekko popuszczaj i jednocześnie dodawaj gazu.

Nie można jeździć na półsprzęgle. Nieodpowiednio korzystając z tej części pojazdu, skracasz jej żywotność. Nie trzymaj na sprzęgle nogi w czasie jazdy, nie przytrzymuj go zbyt długo przy ruszaniu czy też zmianie biegów. Podobny efekt może przynieść zbyt szybkie puszczanie sprzęgła. Podczas jazdy sprzęgło powinieneś naciskać całym ciężarem stopy, a pięty powinny mieć styczność z podłogą auta – na tej samej zasadzie należy korzystać z pozostałych pedałów w samochodzie. Zasada jest taka, że im mniej będziesz używać sprzęgła w czasie jazdy, tym lepiej dla twojego auta. Zatem staraj się nie naciskać go, kiedy nie ma takiej konieczności i w miarę możliwości wyeliminuj złe przyzwyczajenia związane z tym podzespołem.

Ze sprzęgła nie korzystaj:

  • Pokonując zakręty – niektórzy kierowcy używają sprzęgła podczas manewru skrętu, gdyż obawiają się zgaśnięcia silnika. Tymczasem wystarczy zredukować odpowiednio bieg.
  • Hamując – część prowadzących pojazdy ma nawyk naciskania sprzęgła przed rozpoczęciem zatrzymywania auta. Może to doprowadzić do wydłużenia drogi hamowania wtedy, kiedy nagle będzie trzeba zatrzymać pojazd. Tymczasem należy stopniowo odpuszczać pedał gazu, następnie lekko nacisnąć hamulec roboczy, a na koniec wcisnąć sprzęgło do oporu.

Odpowiednie używanie sprzęgła spowoduje, że wydłużysz jego żywotność i być może przez wiele lat unikniesz konieczności jego wymiany. Jako posiadacz pojazdu pamiętaj również o konieczności systematycznej wymiany filtrów, oleju, ale również innych obowiązkach, jak zakup OC samochodu