Sposoby na zaparowane szyby w samochodzie
Sposoby na zaparowane szyby w samochodzie
2013-10-24 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/sposoby-na-zaparowane-szyby-w-samochodzie?categoryName=twoj-samochod
Zespół AXA
852 284

24 październik 2013

Sposoby na zaparowane szyby w samochodzie

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Jesienią i zimą szyby w samochodzie parują szybciej niż w cieplejszych okresach roku. Jest to spowodowane wahaniami temperatur i większą wilgotnością. Istnieje szereg sposobów na to, aby uniknąć problemów z gorszą widocznością w trakcie jazdy.

Przyczyn zaparowywania szyb można szukać nie tylko w warunkach atmosferycznych, ale także kondycji technicznej samochodu. Ważne jest, aby sprawdzić stan filtra kabinowego. Stary i zapchany nie spełnia prawidłowo swojej funkcji i może przyczyniać się do tego, że do kabiny łatwiej będzie się dostawać wilgoć. Element ten jest zazwyczaj umieszczony przy podszybiu, które należy regularnie oczyszczać z liści i innych zanieczyszczeń.

Przed okresem wyraźnego pogorszenia się pogody należy skontrolować stan uszczelek w drzwiach oraz bagażniku i je zakonserwować. Pęknięcia w gumie powodują, że wnętrze nie jest odpowiednio szczelne.

Podstawą jest pozbycie się wilgoci z samochodu. Łatwiej się ona gromadzi, gdy przedział pasażerski jest brudny. Należy go odkurzyć i przewietrzyć. Gdy auto trzymamy w garażu, możemy na czas postoju uchylać szybę, co zapewni lepszą cyrkulację powietrza.

Kolejną sprawą są dywaniki. Na jesień i zimę dobrze jest się zaopatrzyć w gumowe wykładziny. Sprawdźmy, czy nie mają one dziur, przez które woda mogłaby przeniknąć do podłogi. Zimą przed wejściem do pojazdu otrzepujmy buty ze śniegu. Nagromadzoną na dywanikach wodę należy wylewać po podróży, zwłaszcza przed nocnym parkowaniem.

W pozbyciu się wilgoci z samochodu może pomóc pozostawienie we wnętrzu pudełka z solą. Na rynku są także niedrogie pochłaniacze, kosztujące ok. 20 zł za sztukę. Zazwyczaj umieszcza się je pod szybą. Należy przy tym pamiętać, żeby zostawiać je w aucie, kiedy z niego nie korzystamy. Włączenie nawiewu spowoduje bowiem, że powietrze wokół pochłaniacza przestanie być wilgotne. Nie będzie on spełniał swojej funkcji już w trakcie jazdy.

Szyby należy utrzymywać w czystości nie tylko na zewnątrz, ale także wewnątrz. Wszelkie zabrudzenia sprzyjają osadzaniu się wilgoci. Pod dokładnym umyciu, odtłuszczeniu i wysuszeniu szybę można pokryć preparatem antyparowym (koszt 10-20 zł), który zostawia na tafli warstwę ochronną. Niektóre tego typu środki dodatkowo zapobiegają matowieniu szyb. Producenci specyfików często zalecają, aby jedną z szyb pozostawić nietkniętą (najlepiej boczną za kierowcą), aby to na niej skraplała się woda.

Do usuwania wody z szyb powinniśmy używać gąbek lub ściereczek z irchy, która dobrze pochłania wilgoć. Po uruchomieniu silnika, jeśli nie mamy klimatyzacji, włączmy ciepły nawiew i ogrzewanie tylnej szyby. Boczne kratki wentylacyjne skierujmy w kierunku zewnętrznym. Uchylmy też jedną z szyb. Należy pamiętać, aby w podczas jazdy nie korzystać z obiegu wewnętrznego.

W przypadku samochodów z klimatyzacją sprawa jest prosta, bowiem po jej włączeniu powietrze zacznie być osuszane. Nawet jeśli nie mamy problemu z zaparowanymi szybami, to w chłodne miesiące co jakiś czas należy uruchamiać klimatyzację, dzięki czemu sprężarka zostanie nasmarowana.

Czy macie własne sposoby na zaparowane szyby? Korzystaliście kiedyś z porad typu „posmaruj szyby przeciętym ziemniakiem”?