skrzynia dsg

Samochody mogą być wyposażone w skrzynię biegów manualną lub automatyczną. Typem automatu jest też skrzynia DSG. Istnieje tak samo szerokie grono jej zwolenników, co i przeciwników. Jak działa taka skrzynia biegów? Jakie są wady i zalety DSG?

Skrzynia DSG – co to jest?

DSG jest typem skrzyni automatycznej. Skrót ten pochodzi od Direkt-Schalt Getriebe i oznacza przekładnię zautomatyzowaną wyposażoną w dwa sprzęgła. Skrzynie dwusprzęgłowe z założenia miały podnosić komfort jazdy i zmniejszać zużycie paliwa. Jak jest naprawdę?

Teoretycznie skrzynia biegów DSG powinna mieć same zalety, ponieważ w przeciwieństwie do klasycznych przekładni hydrokinetycznych nie prowadzi do zwiększenia zużycia paliwa i jest szybsza od nich. Zmiana przełożenia na niższe czy wrzucenie wyższego biegu odbywa się w optymalnych warunkach w ciągu zaledwie kilku milisekund. Jak to możliwe? Wyjaśnia to budowa skrzyni DSG. Sprawdźmy, jak powstał ten mechanizm i kto go wymyślił?

Historia skrzyni DSG

Koncepcja powstania dwusprzęgłowej skrzyni zautomatyzowanej pojawiła się w latach 80. XX wieku – wymyśliło ją Porsche. Prace nad nową skrzynią zmiany biegów podyktowane były chęcią zmniejszenia czasu, jaki potrzebny był na zmianę przełożenia w samochodach wyścigowych. Musiało jednak minąć około 15 lat, zanim taka skrzynia trafiła do seryjnie produkowanych samochodów osobowych.

Skrzynię DSG zaprojektowały dwie firmy działając w kooperacji: BorgWarner i IAV. W 2003 roku skrzynia automatyczna DSG zadebiutowała w Golfie V produkowanym przez koncern Volkswagen. Samochód ten dostępny był w wersji R32 z silnikiem o pojemności 3.2 litra i mocy 241 koni mechanicznych. Oznaczone kodem DQ250 auto oferowało 6 biegów i miało tzw. mokre sprzęgło, czyli pracujące w oleju. Później tę samą skrzynię zaoferowano w I generacji Audi TT – wówczas skrzynia dwusprzęgłowa była nazywana S Tronic. W kolejnych latach także mniejsze samochody marki VW produkowane były ze skrzyniami DSG. Najpierw były to skrzynie 6-biegowe, później odmiany 7-biegowe, a w planach był nawet wariant 10-biegowy, ale nie został on zrealizowany.

W 2008 roku pojawiła się 7-biegowa skrzynia DQ200 z suchym sprzęgłem. Mogła ona z powodzeniem współpracować z silnikami o maksymalnym momencie obrotowym nieprzekraczającym 250 Nm. Z kolei skrzynia oznaczona symbolem DQ250 wytrzymywała moment obrotowy do 350 Nm. Pierwszą własną skrzynią DSG Volkswagena była skrzynia DQ500 z 2009 roku, którą zaprojektowano do zestawiania z mocniejszymi jednostkami napędowymi.

Automatyczna skrzynia biegów DSG trafia obecnie do modeli:

  • VW Polo – 30 proc.,
  • VW Golfa – 40 proc.,
  • VW Passata w nadwoziu kombi – 70 proc.,
  • VW Tiguana Allspace’a – 90 proc.

Skrzynia DSG – budowa i zasada działania

Skrzynia DSG jest skrzynią automatyczną, ponieważ kierowca nie ingeruje w proces samoczynnej zmiany biegów. Jednak należy rozróżnić skrzynię automatyczną ze sprzęgłem hydrokinetycznym od skrzyni dwusprzęgłowej. Działają one nieco inaczej, co wynika również z ich budowy.

DSG to skrzynia mechaniczna z elektronicznie sterowaną zmianą biegów, ale zamiast jednego sprzęgła obecnego w przypadku skrzyni zautomatyzowanej, w budowie DSG występują dwa zestawy sprzęgieł:

  • sprzęgło większe, dla biegów nieparzystych,
  • sprzęgło mniejsze, dla biegów parzystych.

Jak w praktyce funkcjonuje skrzynia DSG? Zasada działania jest prosta: zmiana biegów odbywa się przez przerzucenie z jednego sprzęgła na drugie, co zajmuje ułamek sekundy i nie wiąże się z powstaniem wibracji. Gdy samochód wyposażony w skrzynię DSG jedzie na pierwszym biegu, to kolejny jest już załączony w drugim koszu sprzęgłowym. Następuje preselekcja biegu. Do momentu zmiany przełożenia – zmiany biegów – steruje nie człowiek, ale mechatronika, czyli elektroniczny mechanizm zmieniający biegi przez przełączanie między sprzęgłami.

Podział skrzyń DSG

Typologia skrzyń DSG pozwala wyróżnić kilka ich rodzajów. Przede wszystkim można mówić o skrzyniach 6- i 7-biegowych, które mają cztery przełożenia obsługiwane przez większy kosz sprzęgłowy. 6-biegowe występują w mocniejszych samochodach, 7-biegowe – w słabszych, choć są wyjątki od tej reguły.

Inny podział pozwala wymienić skrzynie biegów DSG przeznaczone do montażu z silnikiem umieszczonym poprzecznie albo DSG do montażu z silnikiem wzdłużnym, jak w przypadku większych samochodów marki Audi.

skrzynie automatyczne DSG przeznaczone do działania z zestawem sprzęgieł suchych lub chłodzonych olejem, tzw. mokrych. Zdecydowana większość słabszych modeli samochodów marki Skoda i Volkswagen ma 7-biegowe, zwykle chińskiej produkcji skrzynie DQ200 – suche skrzynie DSG. Wymiana oleju w takich skrzyniach jest tańsza, ponieważ jest  go  mniej. Mają mniejszą masę, a 7 biegów umożliwia właściwie bezstresową jazdę.

Inaczej jest w przypadku skrzyń DSG chłodzonych olejem. Oznaczone mogą być jako DQ250 lub DQ500. Skrzynie typu DQ250 mają 6 biegów i najczęściej spotykane są w autach wyposażonych w silniki 2.0 TDI, 2.0 TSI czy 1.8 TSI. Przekładnia DQ500 jest przeznaczona do najmocniejszych modeli samochodów, z silnikiem montowanym poprzecznie. Ma siedem przełożeń i stosowana jest m.in. w Volkswagenie Tiguanie, Audi RS3  czy Volkswagenie Transporterze. Można wyróżnić ponadto skrzynie DSG DQ260, DQ400, DQ381 czy DQ400E montowane wraz z modułem elektrycznym w hybrydowych pojazdach marki Golf i Passat GTE. W Audi skrzynia DSG występuje obecnie jako moduł DL501 (S-Tronic) z 7-biegowym układem przełożeń. Daje ona możliwość przenoszenia momentu napędowego do 600 Nm.

Skrzynia DSG – wady i zalety

Kiedy konstruowano skrzynie DSG skupiano się na tym, aby zminimalizować zużycie paliwa, podwyższyć komfort korzystania z pojazdów, zwłaszcza samochodów o sportowym zacięciu, dzięki zwiększeniu prędkości działania skrzyni. Zmiana biegów w skrzyni DSG odbywa się w bardzo krótkim czasie. Jednak trzeba jeździć w odpowiedni sposób, aby zużycie paliwa w samochodach ze skrzynią DSG było rzeczywiście mniejsze.

Dzięki płynnym zmianom biegów skróceniu uległ czas potrzebny na dokonanie zmiany, przez co kierowca właściwie nie odczuwa przerw w dostawach mocy na koła w żadnym momencie. Automatyczny mechanizm zmiany biegów wpływa korzystnie na zmniejszenie zużycia paliwa. W porównaniu – skrzynia DSG czy manualna wyraźnie widoczne są mniejsze koszty eksploatacyjne na korzyść DSG.

Niestety, nie jest ona pozbawiona wad, choć w codziennej eksploatacji, co podkreślają kierowcy, są one niemal niezauważalne. Zaliczyć należy do nich niezbyt delikatną zmianę z drugiego biegu na pierwszy przy małych prędkościach oraz ryzyko mało płynnego ruszania z miejsca – przy nieumiejętnym korzystaniu z takiej skrzyni biegów można doznać efektu kangurowania samochodu.

Skrzynia DSG – opinie klientów i najczęstsze usterki

Dla żywotności DSG bardzo istotna jest wymiana oleju. Przy tzw. mokrych sprzęgłach systematyczne dokonywanie tego pozwala na zachowanie sprawności funkcjonowania całego systemu. Producenci skrzyń DSG zaznaczają, w jakich odstępach konieczna jest wymiana cieczy smarnej. Taka czynność pozwala na wyeliminowanie wszelkich zanieczyszczeń z wnętrza skrzyni. Przyczynia się to również do wydłużenia trwałości mechanizmu. Na przykład Volkswagen, w przypadku przekładni z mokrym sprzęgłem, zaleca wymianę co 60 tysięcy kilometrów.

W opinii użytkowników skrzyń DSG, jak i według wskazówek ekspertów, z biegiem czasu zużyciu ulegają w nich komplety sprzęgieł. Szacuje się, że w wersji skrzyni DSG 7-biegowej sprzęgła wytrzymują przebieg około 150–200 tys. km. W 6-stopniowej wersji nieco dłużej, bo 250–300 tys. km. Kierowca zostanie zmuszony do wymiany sprzęgła, jeśli zacznie odczuwać niecodzienne działanie skrzyni DSG. Samochód może szarpać przy ruszaniu i zmianie biegów, a zmiany poszczególnych przełożeń mogą być opóźnione.

Wielu kierowców narzeka na to, że z czasem przy użytkowaniu skrzyni DSG awarii ulega osprzęt sterujący mechatroniką. Zaczyna wtedy szarpać samochodem, a skrzynia może zmieniać biegi bez jakiejkolwiek potrzeby. Niewykluczone, że w takim przypadku konieczna będzie całkowita wymiana kompletu elementów, co jest kosztowną inwestycją.

Na wyposażeniu skrzyni DSG może znajdować dwumasa, czyli dwumasowe koło zamachowe, które neutralizuje wibracje, jakie generuje silnik. Jeśli przestanie ono działać, wymagana jest wymiana dwumasy wraz z kompletem sprzęgieł.

Bezawaryjna, płynna praca samochodów ze skrzynią DSG jest możliwa, jeśli dbamy o serwis tej części pojazdu. Ważna jest regularna wymiana oleju w skrzyniach ze sprzęgłem mokrym i zastąpienia poszczególnych podzespołów przy pierwszych oznakach zużycia. DSG wymagają niestety precyzji przy naprawach, dlatego najlepiej w tym celu skorzystać z pomocy autoryzowanego warsztatu mechanicznego. Jeśli dojdzie do awarii pojazdu, w wyniku której spowodujesz szkodę innemu uczestnikowi ruchu drogowego, to wtedy otrzyma on odszkodowanie z twojego ubezpieczenia OC. Staraj się jednak nie dopuścić do takich zdarzeń. 

Źródła:

https://moto.pl/MotoPL/56,88389,20954030,poradnik-skrzynia-dsg-problemy-zaczynaja-sie-od-150-tys.html

https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/skrzynia-dsg-czy-podwojne-sprzeglo-to-podwojny-klopot-awarie-naprawy-eksploatacja/nycg9tv