Škoda Autodrom Poznań – odwiedzamy nowe centrum szkoleń bezpiecznej jazdy

Otwarto Škoda Autodrom Poznań. To nowoczesny obiekt, który ma posłużyć doskonaleniu techniki jazdy kierowców. To w takich obiektach jak ten można sprawdzić swoje umiejętności w kontrolowanych warunkach i z pomocą instruktorów poprawić je, gwarantując lepsze bezpieczeństwo sobie, swoim bliskim oraz innym uczestnikom ruchu drogowego.

Podczas otwarcia poznańskiego autodromu mieliśmy okazję wypróbować trzy z czterech stanowisk, przygotowanych dla kierowców doskonalących technikę jazdy. W pierwszej kolejności wybraliśmy się na szarpak. Jest to urządzenie, które znajduje się na najeździe na dużą płytę poślizgową. Gdy samochód przejeżdża po nim przednimi kołami, nie reaguje on. Jednak gdy na szarpaku pojawiają się tylne koła, z dużą siłą wyrzuca on je w bok.

Tym sposobem auto wprowadzane jest brutalną siłą w poślizg nadsterowny. Bezpośrednio po tym samochód wjeżdża na płytę poślizgową. Teraz wyprowadzenie auta z poślizgu leży w rękach kierowcy, który musi odpowiednio skontrować kierownicą położenie auta.

Wielka płyta poślizgowa na Škoda Autodrom Poznań została dodatkowo wyposażona w bariery wodne. Są to dwa rzędy dysz, znajdujących się w podłożu. Gdy szarpak wyrzuci auto w kierunku znanym tylko instruktorowi, niełatwo jest wyprowadzić go sprawnie z poślizgu. Bariery wodne dodatkowo to utrudniają. Gdy auto już sunie po płycie, w losowych miejscach mogą się pojawić wodne przeszkody. Kierowca musi więc nie tylko wyprowadzić samochód z poślizgu, ale także ominąć bariery.

Szarpakiem steruje instruktor z klimatyzowanego kontenera, znajdującego się obok płyty poślizgowej. Z pomocą tabletu może on wybrać siłę, z jaką zadziała szarpak oraz ustawić kierunek, w którym zostanie wyrzucony tył auta. Również instruktor wybiera gdzie podniosą się bariery wodne. Po przejeździe może on przez radio udzielić wskazówek kierowcy i podpowiedzieć co należy poprawić lub jakiej alternatywnej techniki spróbować.

Drugie stanowisko, które odwiedziliśmy to okrągła płyta ze śliskim fragmentem. Podobnie jak płyta przy szarpaku, okrąg jest nawadniany. Różnica jest tylko taka, że tutaj element śliski jest czarny, dzięki czemu zlewa się z asfaltem. Dzięki temu kierowca dojeżdżając do niego nie wie, kiedy może spodziewać się poślizgu. Tutaj można wypróbować różnych metod hamowania i omijania przeszkód na śliskim zakręcie.

Na okręgu instruktor również może zdalnie wywołać pojawienie się przeszkody wodnej, co stanowi dodatkowe utrudnienie i wymaga nie tylko umiejętnego poruszania się po łuku, ale także odpowiedniego kontrolowania toru jazdy i prędkości auta przed niespodziewaną barierą. Po jeździe instruktor tłumaczy która technika pokonywania śliskiego łuku jest najskuteczniejsza i dlaczego. Od razu rozwiejemy wątpliwości – gdy wjeżdżamy na śliski łuk i nie musimy gwałtownie wytracać prędkości przed przeszkodą, by zachować stabilny tor jazdy należy wcisnąć sprzęgło. Wtedy rozkład sił w aucie jest optymalny i gładko przejeżdżamy po śliskiej nawierzchni.

Trzecia próba, z której skorzystaliśmy to slalom na mokrej płycie poślizgowej. Tu należało wykazać się umiejętnościami, by pokonać tor między słupkami szybko i sprawnie. Nie chodziło tu jednak o sprawdzenie umiejętności sportowych, a o pokazanie, że to płynna jazda jest najlepszym sposobem na dynamiczne pokonywanie krętych torów.

Gdy na śliskiej nawierzchni zbyt ostro obchodzimy się z kierownicą, chociaż wydaje nam się, że zachowujemy siębardzo „sportowo”, w rzeczywistości wytrącamy samochód z równowagi. Zbyt agresywne kierowanie przynosi skutki odwrotne od zamierzonych. Zmiana kierunku jazdy na slalomie powinna odbywać się bardzo płynnie, by masa auta spokojnie przenosiła się z jednych kół na drugie, nie powodując zbyt mocnych chwilowych obciążeń.

Tu ponownie instruktor doradzał co można poprawić i jak usprawnić przemieszczanie się między pachołkami.

Autodrom Poznań stworzony przez Škodę to bardzo nowoczesny ośrodek, w którym można nauczyć się naprawdę dużo. Obiekt przystosowany jest także do egzaminowania instruktorów ODTJ. Mogą tu trenować więc nie tylko ci, którzy szukają sposobu na poprawę swojego bezpieczeństwa prywatnie, ale także zawodowcy. To miejsce, które sprawdzi się w przypadku flot oraz instytucji.

Bez względu na to, czy wybierzecie się do poznańskiego ośrodka Škody, czy do jakiejkolwiek innej szkoły doskonalenia techniki jazdy, wiedzcie, że chociaż nie są to tanie kursy, każda wydana złotówka jest warta zapłacenia. W końcu Wasze bezpieczeństwo na drodze jest bezcenne.

Tagi: autodrom, autodrom poznań, bezpieczeństwo, Octavia, odtj, ośrodek doskonalenia techniki jazdy, poznań, płyta poślizgowa, skoda, skoda autodrom, Superb, szarpak, szkoła bezpiecznej jazdy, Yeti