Zanim zdecydowałeś się na zakup pojazdu, prawdopodobnie zastanawiałeś się, czy lepszym rozwiązaniem będzie wybór auta z silnikiem benzynowym czy jednak diesla? Rodzaj silnika w pojeździe decyduje o tym, jakiego paliwa będziesz używać, a także częściowo od tego zależy, jakie naprawy przyjdzie ci wykonać w przyszłości. Oczywiście obecnie możesz także wybierać auta z silnikiem elektrycznym czy pojazdy hybrydowe, będące połączeniem samochodu elektrycznego i spalinowego. Sprawdźmy, jaka jest budowa silnika diesla, na jakiej zasadzie on działa, a także jakie są jego plusy i minusy.

Silnik diesla – historia

Choć silnik diesla może ci się kojarzyć wyłącznie z pojazdami, to w praktyce jest on stosowany w wielu urządzeniach. Spotkasz się z nim m.in. w sprężarkach powietrza czy w pompach. Człowiekiem odpowiedzialnym za ten jeden z ważniejszych wynalazków w branży motoryzacyjnej był Rudolf Alexander Diesel. Celem jego prac było stworzenie silnika o zapłonie samoczynnym. Prace rozpoczął w 1892 roku, a rok później otrzymał on patent na „silnik wysokoprężny”. Celem Diesla było stworzenie silnika, który będzie zdecydowanie wydajniejszy od benzynowego. Pierwsze efekty prac nie były jednak zadowalające – jednostka nie spełniała oczekiwań. Małym sukcesem był silnik, który testowano w 1887 roku – wtedy miał on już moc 18 koni mechanicznych i sprawność na poziomie 26,2 procent. W kolejnych latach silnik diesla zaczynał zdobywać coraz większą popularność. Na początku XX wieku powstał pierwszy statek właśnie z taką jednostką, a po dekadzie było już ich 300. Nowe rozwiązanie zaczęło być również wykorzystywane w lokomotywach. Po śmierci twórcy silnika nie zaprzestano prac nad rozwojem jednostki. Oficjalnie przyjęto, że pierwszym samochodem z silnikiem wysokoprężnym był zaprezentowany w 1936 roku Mercedes-Benz 260 D. W ciągu kilku lat powstały 2 tysiące takich pojazdów. W latach 50. silnik diesla cieszył się już ogromną popularnością i oceniano, że auta z tym rozwiązaniem są trwalsze niż pojazdy z silnikiem benzynowym. W 1978 roku zaprezentowano Peugeota 604, który uznawany jest za pierwsze auto osobowe z turbodieslem. W 1985 roku pojawił się Fiat Croma z turbodieslem i bezpośrednim wtryskiem, a w 1997 roku Alfa Romeo 156 JTD, czyli auto ze wtryskiem typu Common Rail.

Jednostka diesla jest stale rozwijana – przez lata pracy wyeliminowano problemy, które w niej występowały. Jaką popularnością cieszą się takie silniki obecnie? Z raportu „Branża motoryzacyjna 2019/2020” przygotowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że na koniec 2018 roku 45 proc. pojazdów w Polsce miało silnik benzynowy, 40 proc. silnik diesla, a 15 proc. to auta z instalacją LPG. Autorzy badania zwracają uwagę na fakt, że w stosunku do poprzedniej edycji raportu udział diesla zwiększył się o 5 proc.

Budowa silnika spalinowego

Bez względu na to, czy silnik diesla jest zainstalowany w samochodzie czy w innej maszynie, składa się on z pewnych charakterystycznych elementów. Jaka jest budowa silnika diesla? Oto jego części:

  • wał korbowy,
  • wał rozrządu,
  • koło zamachowe,
  • przekładania redukcyjno-nawrotna,
  • popychacz,
  • kadłub,
  • korbowód,
  • wstępna komora spalania,
  • głowica,
  • filtr powietrza,
  • wtryskiwacz,
  • dźwignia zaworowa,
  • zawór rozrządu,
  • pompa wtryskowa,
  • laska popychacza,
  • popychacz.

Jeśli nie specjalizujesz się w branży motoryzacyjnej, to prawdopodobnie większość tych nazw nic ci nie mówi. Warto jednak, żebyś znał większość części silnika diesla, rozumiał, jaka jest budowa silnika samochodowego i ewentualnie wiedział, jakie jest zadanie poszczególnych jego elementów. Znajomość budowy silnika spalinowego może być nieoceniona, kiedy będziesz próbował zdiagnozować usterkę samodzielnie, bez pomocy mechanika.

Działanie silnika spalinowego

A jak działa silnik samochodowy diesla? Jak to się dzieje, że taka jednostka umożliwia jazdę autem czy innymi pojazdami? Wysokoprężny silnik, podobnie jak benzynowy, potrzebuje mieszanki paliwowo-powietrznej, jednak różnica polega na tym, że jednostki diesla nie wymagają iskry do zapłonu – stąd nazywa się je silnikami o zapłonie samoczynnym. W uproszczeniu działa to następująco:

  • W cylindrze sprężane jest zasysane powietrze.
  • Powietrze rozgrzewa się do temperatury od 700 do 900 stopni Celsjusza.
  • Wysoka temperatura powoduje zapłon po wtryśnięciu oleju napędowego.

Być może spotkałeś się z opinią, że zimą rozruch silnika diesla jest utrudniony. Problem może tkwić w zimnym silniku. Zimne jest zasysane powietrze, cylinder i tłoki. W takich warunkach praca silnika diesla jest utrudniona i rzeczywiście możliwe jest, że maszyna się nie uruchomi. Przeciwdziałać temu mają świece żarowe, do których przed rozruchem musi dopłynąć napięcie, co w efekcie umożliwi uruchomienie silnika.

Niektórzy twierdzą też, że silnik diesla nie jest dobrym rozwiązaniem na krótkie trasy, a do jazdy miejskiej zalecane są auta z silnikiem benzynowym. Skąd takie przekonanie? Otóż na krótkich dystansach silnik pracuje w stanie niedogrzania. Jednym z efektów takiej jazdy jest rozrzedzenie i zanieczyszczenie oleju, który jest potrzebny nie tylko do pracy silnika, ale również do prawidłowego funkcjonowania wielu elementów współpracujących ze sobą w pojeździe. W efekcie olej ma gorsze właściwości i negatywnie wpływa na wszystkie części auta, przez które przepływa. Efekt? Duże ryzyko szybkich problemów z układem rozrządu. Dlatego warto pamiętać o systematycznej wymianie oleju. Nawet jeśli producent zaleca ją co 30 tys. przejechanych kilometrów, lepszym rozwiązaniem będzie robienie tego częściej, gdyż ograniczy to ryzyko kosztownych awarii. Informacja o tym, że silniki diesla nie są przeznaczone do jazdy na krótkich dystansach nie jest mitem, lecz prawdą. Z drugiej strony producenci takich jednostek stale pracują nad dopasowaniem swoich rozwiązań do wymagań klientów. Obecnie wielu użytkowników samochodów wsiada do auta kilka razy dziennie i w sumie nie przejeżdża więcej niż 20−30 km. Odwozimy dzieci do szkoły, jedziemy do pracy czy po zakupy. Producenci aut muszą dostosowywać jednostki do takiej jazdy.

Silnik diesla czy benzyna

Dyskusja na temat tego, jaki typ silnika jest lepszym rozwiązaniem trwa od lat i prawdopodobnie nigdy się nie zakończy. Jeden i drugi ma swoich zwolenników i przeciwników. Jakie są największe zalety diesla? To, że doskonale radzi sobie na długich dystansach i już tutaj pojawia się pierwsza ważna różnica, o której wspomnieliśmy – silnik benzynowy wybierajmy raczej w przypadku jazdy typowo miejskiej, a silnik diesla – na dłuższe dystanse i do intensywnej eksploatacji auta. Kolejna kwestia jest taka, że w dieslach lepiej odnajdą się kierowcy, którzy lubią dynamiczną jazdę, gdyż silniki te osiągają lepsze wyniki od benzynowych, o ile dostarczymy im odpowiednio wysokie obroty. Diesle wymagają również większej dbałości – po uruchomieniu silnika nie należy od razu ruszać, a chwilę odczekać. Natomiast po zakończeniu jazdy i zaparkowaniu powinno się wstrzymać kilkadziesiąt sekund ze zgaszeniem pojazdu. Nieprzestrzeganie tych zasad wpływa na zużycie poszczególnych części i grozi tym, że szybciej będą one wymagać wymiany. Wielu korzystających z takich pojazdów nie wie, jak odpalać diesla, a konsekwencje tego mogą być bardzo kosztowne.

Kolejna kwestia to koszt zakupu i eksploatacji auta. Za diesla zapłacisz więcej niż za auto o podobnych parametrach z silnikiem benzynowym, ale to właśnie diesle są uważane za bardziej oszczędne. Czy słusznie? Nie do końca. W takich autach istnieje wiele elementów, jak koło dwumasowe, turbosprężarka czy wtryskiwacz, które z czasem będą wymagać wymiany. Kiedy? Może po 50, a może po 200 tys. km. Natomiast przeciętnie pojazdy z silnikiem benzynowym przejeżdżają około 100 tys. km bez większych awarii. Oczywiście w każdym przypadku ważne jest, aby postawić na niezawodne silniki. Producentom samochodów zdarzają się takie auta, których silniki są awaryjne, ale są i takie jednostki, które służą użytkownikom pojazdów bezawaryjnie przez wiele lat. Warto zapoznać się z opiniami na temat danej jednostki przed zakupem auta. Bez problemów znajdziesz takie informacje w sieci.

Ubezpieczenie diesla

Twoim obowiązkiem jako posiadacza pojazdu jest zawarcie umowy ubezpieczenia OC. Czy w przypadku auta z dieslem ochrona będzie droższa niż dla pojazdu z silnikiem benzynowym? Nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, gdyż towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę przy wyliczaniu składki wiele czynników. Z jednej strony wyższa cena auta diesla może wpłynąć na droższe OC, z drugiej strony nie jest powiedziane, że dany silnik benzynowy będzie mniej awaryjny niż jego odpowiednik diesla. Pamiętaj, że większe ryzyko usterek wiąże się z wyższym ryzykiem spowodowania szkód w ruchu drogowym i koniecznością wypłaty odszkodowania poszkodowanym przez zakład ubezpieczeń.

Jedynym sposobem na sprawdzenie ceny ubezpieczenia jest skorzystanie z kalkulatora OC. Wprowadź niezbędne dane i wylicz koszt ochrony dla auta spalinowego i benzynowego, które bierzesz pod uwagę. Prawdopodobnie różnica przy kalkulacji dla tego samego posiadacza nie będzie znacząca. Nie zapomnij, że towarzystwo ubezpieczeniowe weźmie pod uwagę również czas posiadania przez ciebie prawa jazdy, twój wiek i wiele innych czynników.

Czy wysokość składki na OC powinna być czynnikiem decydującym o zakupie pojazdu? Jeśli porównasz jednostki o zbliżonych parametrach, to różnica w cenie ich ubezpieczenia będzie niewielka. Polisa OC to obowiązek, ale kilkadziesiąt złotych więcej lub mniej za ochronę ubezpieczeniową nie powinno mieć wpływu na wybór auta, chyba że decydujesz się na bardzo tani pojazd, masz ograniczony budżet i każda złotówka jest dla ciebie istotna.

Źródła: 

https://infocar.net.pl/silniki-spalinowe-diesla-jaka-jest-ich-historia.html