Siedem zasad kulturalnej jazdy

7 zasad kulturalnej jazdy

Fot. mygorzow.pl

Od jakiegoś czasu w naszym kraju kultura kierowców na drodze zaczyna się znacząco poprawiać. Co zrobić, aby była ona jeszcze większa? Poznajcie siedem zasad kulturalnej jazdy, które każdy kierowca powinien sobie przyswoić.

1. Przestrzegaj przepisów

Nie chodzi tylko o stosowanie się do ograniczeń prędkości, ale o unikanie jazdy po wysepkach, liniach ciągłych czy wykonywanie niedozwolonych manewrów. Kierowca, który chcąc ominąć korek, nie zwraca uwagi na znaki poziome na jezdni, z pewnością nie jest idolem innych, którzy stosują się do przepisów.

2. Umożliwiaj innym zmianę pasa

Z jednej strony to dość oczywista zasada, która powinna obowiązywać niemal zawsze, jednak praktyka bywa nieco inna. Bardzo często auto chcące zmienić pas, pomimo włączonego kierunkowskazu, jest traktowane przez innych jako intruz chcący zająć ich pas.

3. Jazda na suwak

Warto przestrzegać tzw. zasady zamka błyskawicznego, w momencie gdy jeden z pasów się kończy. Wpuszczenie jednego auta przed siebie pozwoli upłynnić ruch.

4. Sygnalizuj manewry

Kolejna zasada, która na pozór wydaje się banalna i oczywista. Niestety, wielu kierowców nie zawraca sobie w ogóle głowy czymś takim jak włączanie kierunkowskazów. Nie muszę chyba tłumaczyć, że dzięki jednemu ruchowi ręki przy kierownicy zwiększamy swoje bezpieczeństwo, ostrzegając innych przed każdym zamiarem zmiany pasa czy skrętem.

5. Zachowaj bezpieczny odstęp

Popularne „siedzenie na ogonie” bardzo często jest odbierane jako przejaw agresji. Pomijam już fakt, że zachowanie bezpiecznego odstępu pozwala uniknąć niebezpiecznych sytuacji w momencie gwałtownego hamowania.

6. Sprawne ruszanie spod świateł

Rzecz oczywista, ale z obserwacji polskich dróg wynika, że trudna do opanowania. Dynamiczne ruszenie w momencie zapalenia się zielonego światła upłynnia ruch i rozładowuje korek.

7. Dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze

Jeśli pada deszcz, a ulice pełne są kałuż, staraj się zwracać uwagę na to, czy jadąc, nie ochlapiesz pieszych. Podobnie rzecz się ma w przypadku drogi nieutwardzonej, na której zalega żwir czy drobne kamienie. Pamiętaj, że szybka jazda po takiej nawierzchni często powoduje wyrzucanie z dużą siłą spod kół m.in. drobnych kamieni.

Jakie jeszcze według Was zachowania czy zasady należałoby wprowadzić, aby ruch na naszych drogach odbywał się w sposób kulturalny?

48 odpowiedzi na “Siedem zasad kulturalnej jazdy”

  1. Grzegorz Winger napisał(a):

    Do punktu 4 proponuje dopisać że:
    Włączenie kierunkowskazu nie upoważnia delikwenta do zmiany pasa ruchu!
    To tylko informacja dla jadących, że ma się taki zamiar i należy poczekać na możliwość wykonania w/w manewru bez wpieprzania się komuś prosto pod koła zmuszając go do intensywnego odhamowania.

  2. Grzegorz Winger napisał(a):

    Do punktu 4 proponuje dopisać że:
    Włączenie kierunkowskazu nie upoważnia delikwenta do zmiany pasa ruchu!
    To tylko informacja dla jadących, że ma się taki zamiar i należy poczekać na możliwość wykonania w/w manewru bez wpieprzania się komuś prosto pod koła zmuszając go do intensywnego odhamowania.

  3. Kamil Kopacewicz napisał(a):

    Według mnie najważniejsze jest uświadomienie, że jeśli w jedną stronę mamy dwa pasy – to prawy jest do jazdy, a lewy do wyprzedzania! A nie leczenia kompleksów typu „jestem szybszy więc pomykam lewym”…

    • Grzegorz Winger napisał(a):

      No proszę cie nie ma to jak pomykać lewym 😉
      A tak na serio, to podpiszę się pod tym obiema rękami.
      I Jeszcze KARAĆ KIEROWCÓW CIĘŻARÓWEK za jazdę innym niż prawym pasem… jeżdżą jak bydlęta a co gorsze policja nie karząc ich na to przyzwala.

      • MisterMaster napisał(a):

        Kiedyś mój ojciec dostał mandat za jazde lewym pasem w środku nocy na trasie gdzie prawy pas był po prostu w gorszym stanie. Trochę przegięcie pały i zwykle czepialstwo.

  4. Kamil Kopacewicz napisał(a):

    Według mnie najważniejsze jest uświadomienie, że jeśli w jedną stronę mamy dwa pasy – to prawy jest do jazdy, a lewy do wyprzedzania! A nie leczenia kompleksów typu „jestem szybszy więc pomykam lewym”…

    • Grzegorz Winger napisał(a):

      No proszę cie nie ma to jak pomykać lewym 😉
      A tak na serio, to podpiszę się pod tym obiema rękami.
      I Jeszcze KARAĆ KIEROWCÓW CIĘŻARÓWEK za jazdę innym niż prawym pasem… jeżdżą jak bydlęta a co gorsze policja nie karząc ich na to przyzwala.

      • MisterMaster napisał(a):

        Kiedyś mój ojciec dostał mandat za jazde lewym pasem w środku nocy na trasie gdzie prawy pas był po prostu w gorszym stanie. Trochę przegięcie pały i zwykle czepialstwo.

  5. Everer napisał(a):

    W mieści dwa pasy pozwalają się przygotować do jazdy w odpowiednim kierunku, nie ma nic gorszego niż wyprzedzający z lewej, który potem chce skręcić w prawo.
    Umożliwienie zmiany pasa to jedno, ale nie akceptowanie cwaniaków przycinających prawoskrętem by potem zajechać drogę to drugie. Mam takie skrzyżowanie, gdzie na prawo jadą zawsze tiry, uczą cwaniaczków jazdy zgodnie z oznaczeniem na pasie, na którym się znajdują.

  6. Everer napisał(a):

    W mieści dwa pasy pozwalają się przygotować do jazdy w odpowiednim kierunku, nie ma nic gorszego niż wyprzedzający z lewej, który potem chce skręcić w prawo.
    Umożliwienie zmiany pasa to jedno, ale nie akceptowanie cwaniaków przycinających prawoskrętem by potem zajechać drogę to drugie. Mam takie skrzyżowanie, gdzie na prawo jadą zawsze tiry, uczą cwaniaczków jazdy zgodnie z oznaczeniem na pasie, na którym się znajdują.

  7. Mazurros napisał(a):

    Myślę, że przydałoby się dodać do tej listy punkt o umożliwieniu włączenia się do ruchu pojazdom wyjeżdżających z parkingów, bocznych uliczek etc. w sytuacjach kiedy sami nie możemy posunąć się znacząco dalej (bo np. jest korek albo zmiana świateł).

    pzdr – driver

    • Anonim napisał(a):

      Do tego kiedy stoimy w korku warto pamiętać aby nie zastawiać wjazdów np. na jakąś uliczkę osiedlową tak aby jadący z naprzeciwka nie musieli czekać aż pas przesunie się choćby o 1 auto. Z głównymi ulicami się to raczej nie zdarza ale jak mówiłem takie uliczki osiedlowe są traktowane przez wielu z przymrużeniem oka.

      • MisterMaster napisał(a):

        Otototo, tak jak koledzy wyżej piszą + nie wjeżdżanie na siłę na skrzyżowanie podczas korka. Dzisiaj np facet zablokował mi tak pas bo wjechał na skrzyżowanie bez możliwości kontynuowania jazdy i nie znalazł w między czasie okazji żeby sprawnie z niego zjechać.

  8. Mazurros napisał(a):

    Myślę, że przydałoby się dodać do tej listy punkt o umożliwieniu włączenia się do ruchu pojazdom wyjeżdżających z parkingów, bocznych uliczek etc. w sytuacjach kiedy sami nie możemy posunąć się znacząco dalej (bo np. jest korek albo zmiana świateł).

    pzdr – driver

    • Anonim napisał(a):

      Do tego kiedy stoimy w korku warto pamiętać aby nie zastawiać wjazdów np. na jakąś uliczkę osiedlową tak aby jadący z naprzeciwka nie musieli czekać aż pas przesunie się choćby o 1 auto. Z głównymi ulicami się to raczej nie zdarza ale jak mówiłem takie uliczki osiedlowe są traktowane przez wielu z przymrużeniem oka.

      • MisterMaster napisał(a):

        Otototo, tak jak koledzy wyżej piszą + nie wjeżdżanie na siłę na skrzyżowanie podczas korka. Dzisiaj np facet zablokował mi tak pas bo wjechał na skrzyżowanie bez możliwości kontynuowania jazdy i nie znalazł w między czasie okazji żeby sprawnie z niego zjechać.

  9. Anonim napisał(a):

    Podpisuję się pod postem Mazurrosa Everera i Kamila. Do tego warto wspomnieć o tym, że zawsze miło jak się podziękuje za okazanie uprzejmości i machnie ręką albo mrugnie awaryjnymi.

    • Sawalas napisał(a):

      awaryjnymi murga sie tylko w tym smutnym kraju. za granica wlacza sie na zmiane lewy/prawy bo awaryjne od razu uruchamiają myslenie – uwaga stop. tak sie tam sygnalizuje korek na autostradzie.

  10. Anonim napisał(a):

    Podpisuję się pod postem Mazurrosa Everera i Kamila. Do tego warto wspomnieć o tym, że zawsze miło jak się podziękuje za okazanie uprzejmości i machnie ręką albo mrugnie awaryjnymi.

    • Sawalas napisał(a):

      awaryjnymi murga sie tylko w tym smutnym kraju. za granica wlacza sie na zmiane lewy/prawy bo awaryjne od razu uruchamiają myslenie – uwaga stop. tak sie tam sygnalizuje korek na autostradzie.

  11. Tgoralsky napisał(a):

    Wystarczy przestrzegać przepisy ruchu drogowego a kulturę można zostawić w domu i będzie ok.

  12. Tgoralsky napisał(a):

    Wystarczy przestrzegać przepisy ruchu drogowego a kulturę można zostawić w domu i będzie ok.

  13. Michał Michna napisał(a):

    Jak dla mnie jest jedna, uniwersalna zasada: nie zmuszać nikogo do hamowania. Jak to dobrze przemyśleć, to zauważcie ile innych zasad się pod nią kryje.

  14. Michał Michna napisał(a):

    Jak dla mnie jest jedna, uniwersalna zasada: nie zmuszać nikogo do hamowania. Jak to dobrze przemyśleć, to zauważcie ile innych zasad się pod nią kryje.

  15. Anonim napisał(a):

    8. Wyłącz te pie%$^#&ne przeciwmgielne….

  16. Anonim napisał(a):

    8. Wyłącz te pie%$^#&ne przeciwmgielne….

  17. Tesla napisał(a):

    Błyskotliwy artykuł, wniósł pełno nowości w tym temacie! Zainspirował mnie, napiszę na blogu jak się obiera ziemniaki.

  18. Tesla napisał(a):

    Błyskotliwy artykuł, wniósł pełno nowości w tym temacie! Zainspirował mnie, napiszę na blogu jak się obiera ziemniaki.

  19. MisterMaster napisał(a):

    1 punkt ma się nijak do kultury. Wg mnie kultura na drodze to współpraca między kierowcami. Ciężko oczekiwać u nas na drogach kulturalnych kierowców skoro na egzaminie na prawo jazdy oblewają ludzi jak ktoś ich puści / ustąpi pierwszeństwa kiedy sam je ma…. (jako wymuszenie właśnie ;])

  20. MisterMaster napisał(a):

    1 punkt ma się nijak do kultury. Wg mnie kultura na drodze to współpraca między kierowcami. Ciężko oczekiwać u nas na drogach kulturalnych kierowców skoro na egzaminie na prawo jazdy oblewają ludzi jak ktoś ich puści / ustąpi pierwszeństwa kiedy sam je ma…. (jako wymuszenie właśnie ;])

  21. Diagnosta napisał(a):

    Może lepiej zamiast tych „mądrych” punktów zastosować jeden dla ludzi którzy dopiero tutaj się o tych rzeczach dowiadują:

    1. Przejdź ponowni kurs na prawo jazdy.

  22. Diagnosta napisał(a):

    Może lepiej zamiast tych „mądrych” punktów zastosować jeden dla ludzi którzy dopiero tutaj się o tych rzeczach dowiadują:

    1. Przejdź ponowni kurs na prawo jazdy.

  23. Hubertmaverick napisał(a):

    Jak jedziecie lewym pasem i ktoś z przodu na prawym pasie włącza lewy kierunkowskaz, to albo GAZ w podłogę i go wyprzedzajcie, albo zdejmijcie nogę z gazu i go wpuśćcie przed siebie! Tylko nie jedźcie cały czas w okolicach „martwego pola”.

  24. Hubertmaverick napisał(a):

    Jak jedziecie lewym pasem i ktoś z przodu na prawym pasie włącza lewy kierunkowskaz, to albo GAZ w podłogę i go wyprzedzajcie, albo zdejmijcie nogę z gazu i go wpuśćcie przed siebie! Tylko nie jedźcie cały czas w okolicach „martwego pola”.

  25. mototime.pl napisał(a):

    Żeby tylko takie artykuły trafiały na ekrany tam gdzie powinny…

  26. mototime.pl napisał(a):

    Żeby tylko takie artykuły trafiały na ekrany tam gdzie powinny…

  27. Osiou napisał(a):

    8. Nie pluj i nie wyrzucaj śmieci na drogę a jeśli już musisz, to przynajmniej nie otwieraj szyby.

  28. Osiou napisał(a):

    8. Nie pluj i nie wyrzucaj śmieci na drogę a jeśli już musisz, to przynajmniej nie otwieraj szyby.

  29. stfun84 napisał(a):

    No excuse for poor driving – takie znaki sa na angielskich drogach, moze my wezmiemy z nich przyklad..

  30. stfun84 napisał(a):

    No excuse for poor driving – takie znaki sa na angielskich drogach, moze my wezmiemy z nich przyklad..

  31. Antyokularnik napisał(a):

    ja proponuję dodać punkt o całkowitym ignorowaniu kierowców góVWna

  32. Antyokularnik napisał(a):

    ja proponuję dodać punkt o całkowitym ignorowaniu kierowców góVWna

  33. Wi76tek napisał(a):

    ”przestrzegaj przepisów”, problem jest taki iz czesto znaki drogowe – głownie ograniczenia predkości są tak kretyńskie że szok ktorych nie przestrzega ani policja ani kierowcy ani ci co je ustawili, wiec PROBLEM NIE TKWI W TYM , IZ KIEROWCY NIE PRZESTRZEGAJĄ ZNAKÓW ALE W KRETYŃSKICH I BEZSENSOWNYCH OGRANICZENIACH PRĘDKOŚCI…

  34. Wi76tek napisał(a):

    ”przestrzegaj przepisów”, problem jest taki iz czesto znaki drogowe – głownie ograniczenia predkości są tak kretyńskie że szok ktorych nie przestrzega ani policja ani kierowcy ani ci co je ustawili, wiec PROBLEM NIE TKWI W TYM , IZ KIEROWCY NIE PRZESTRZEGAJĄ ZNAKÓW ALE W KRETYŃSKICH I BEZSENSOWNYCH OGRANICZENIACH PRĘDKOŚCI…

  35. Davituk napisał(a):

    Ja bym jeszcze dodał coś o kierunkowskazach, żeby kierowcy sygnalizowali zamiar a nie skręt, bo czekając na skrzyżowaniu chcąc skręcić w lewo gdy prawa strona jest wolna a z lewej jedzie samochód i kierunkowskazem w prawo sygnalizuje skręt dopiero przed samym manewrem a inne auta znowu stoją bo prawa strona już zajęta. To samo tyczy się innych sytuacji – SYGNALIZUJMY ZAMIAR A NIE SKRĘT !!!

  36. Davituk napisał(a):

    Ja bym jeszcze dodał coś o kierunkowskazach, żeby kierowcy sygnalizowali zamiar a nie skręt, bo czekając na skrzyżowaniu chcąc skręcić w lewo gdy prawa strona jest wolna a z lewej jedzie samochód i kierunkowskazem w prawo sygnalizuje skręt dopiero przed samym manewrem a inne auta znowu stoją bo prawa strona już zajęta. To samo tyczy się innych sytuacji – SYGNALIZUJMY ZAMIAR A NIE SKRĘT !!!

Tagi: bezpieczeństwo, kultura, kulturalna jazda, ograniczenie prędkości, pasy, Przepisy, przestrzeganie przepisów, znaki