Serwis auta hybrydowego – gdzie się udać po gwarancji?

Toyota Prius

Samochodów z napędem hybrydowym przybywa każdego roku. Pomimo że wciąż nie jest to popularna klasa aut, wielu kierowców decyduje się na zakup hybrydy, aby zaoszczędzić. Pierwsze modele, które pojawiły się na ulicach, są już dawno po okresie gwarancyjnym. Jak więc mają sobie radzić właściciele takich pojazdów w przypadku wystąpienia usterki?

Według badań amerykańskiej firmy Thatcham naprawa aut hybrydowych jest droższa niż tradycyjnych samochodów wyposażonych jedynie w silnik spalinowy. Głównym czynnikiem wpływającym na wyższe koszty są oczywiście baterie. Pomimo że stają się one coraz bardziej powszechne wraz z rosnącym rynkiem samochodów hybrydowych, to ich ciągła miniaturyzacja oraz zaawansowanie powodują wzrost kosztów naprawy.

Lexus Hybrid

Pod warunkiem, że taką baterię da się naprawić. Najczęściej jednak jeśli dojdzie do kolizji, baterie w samochodzie hybrydowym są wymieniane. Jeśli nie zostały uszkodzone obudowy lub przewody chłodzące, to cenne materiały z baterii mogą być odzyskane w procesie recyklingu, a właściciel trochę zaoszczędzi. Aby samochód o napędzie hybrydowym trafił do warsztatu, wcale nie potrzeba kolizji. Wystarczy przecież rutynowy przegląd, wymiana oleju czy klocków hamulcowych i okazuje się, że pierwszy lepszy mechanik może sobie z tym nie poradzić.

Nie dziwi więc to, że wielu kierowców boi się inwestować w tego typu samochód. Nie zachęcają do tego też warunki gwarancji. Przykładowo, kupując HondęInsight, klient otrzymuje gwarancję na elementy napędu hybrydowego IMA na 5 lat lub 100 tys. km. Dwie inne japońskie hybrydy – Toyota Prius oraz Lexus CT 200h, są objęte jedynie 3-letnią gwarancją lub 100-tysięcznym limitem kilometrów. Czy właściciele aut hybrydowych po gwarancji są zatem skazani na drogie usługi ASO?

Diagnostyka auta hybrydowego

Diagnostyka auta hybrydowego

Niekoniecznie, ale trzeba liczyć się z tym, że warsztat z podobnie przeszkolonym personelem oraz sprzętem, jaki ma ASO, będzie stosunkowo trudno znaleźć. Najbardziej znaczącym producentem części oraz urządzeń diagnostycznych do samochodów hybrydowych jest Bosch. Firma zapewnia także szkolenia oraz oprogramowanie wraz z danymi potrzebnymi do obsługi samochodów wykonanych za pomocą jej technologii. Problemem jak zwykle jest oczywiście cena. Szkolenia są bardzo drogie i obecnie odbywają się jedynie w Warszawie, a w przypadku niektórych modeli samochodów trzeba udać się poza granice naszego kraju. Urządzenie diagnostyczne z podstawowym oprogramowaniem to z kolei wydatek minimum 20 tys. zł. Są to koszty, na które nie każdy warsztat może sobie pozwolić.

Nie trzeba jednak szukać specjalistycznego warsztatu do naprawy prostych usterek. Jednym z najpopularniejszych urządzeń do diagnostyki samochodowej jest Mega Macs firmy Gutmann, który pozwala na odczyt parametrów wielu układów w samochodzie w czasie rzeczywistym. W Polsce można go zakupić za pośrednictwem firmy Best Products, która zdecydowała się przetestować urządzenie w Toyocie Prius, ponieważ model ten znajduje się na liście pojazdów obsługiwanych przez to urządzenie.

Diagnostyka auta hybrydowego

Obsługa silnika spalinowego oraz silnika elektrycznego jest oddzielna. Diagnoza silnika elektrycznego za pomocą tego urządzenia nie jest skomplikowana, w przeciwieństwie do nowoczesnych akumulatorów oraz urządzeń peryferyjnych. Zwykły pomiar napięcia nie jest wystarczający, a do poprawnej oceny stanu akumulatora potrzeba szczegółowej analizy całego procesu ładowania i rozładowania akumulatora. Takie czynności można przeprowadzić w laboratorium różnymi metodami elektrochemicznymi, a nie w warsztacie. Dlatego producenci postarali się, aby parametry wymagane do oceny pracy układu hybrydowego można było odczytać z różnego rodzaju sterowników. Do tego potrzebne są jednak wiedza oraz doświadczenie, bo mechanik musi wiedzieć, co dane wartości oznaczają, o czym świadczą i jak rozwiązać problem.

Diagnostyka auta hybrydowego

Diagnostyka auta hybrydowego

Jeśli więc samochód hybrydowy wymaga naprawy, a usterka na pierwszy rzut oka nie wygląda na skomplikowaną, można z powodzeniem udać się do warsztatu, który oferuje naprawy tego typu aut. Do prostych napraw oraz czynności serwisowych nie potrzeba, jak widać, oddzielnego, specjalistycznego sprzętu, ale wiedzy i doświadczenia. Jeśli okaże się, że uszkodzenia są poważne, lepiej powierzyć samochód ASO. Jakie są Wasze doświadczenia z warsztatami obsługującymi samochody hybrydowe? Znacie miejsca godne polecenia?

16 odpowiedzi na “Serwis auta hybrydowego – gdzie się udać po gwarancji?”

  1. Pawalek napisał(a):

    Jezeli takie auto posiada (a zapewne posiada) zlacze do podpiecia diagnoskopu, a sam diagnoskop ma menu z obrazkami to sadze ze wymieniacze-naprawiacze z kazdego ASO podejma sie wymiany polowy auta zanim usuna usterke….

  2. Pawalek napisał(a):

    Jezeli takie auto posiada (a zapewne posiada) zlacze do podpiecia diagnoskopu, a sam diagnoskop ma menu z obrazkami to sadze ze wymieniacze-naprawiacze z kazdego ASO podejma sie wymiany polowy auta zanim usuna usterke….

  3. Łukasz Szymala napisał(a):

    Dużo hybryd można spotkać na jedynej polskiej giełdzie samochodowej poświęconej samochodom elektrycznym i hybrydowum http://www.evmobile.pl Polecam. Samochody miejskie to fajne rozwiązanie dla biznesu. Sporo z tych dealerów zajmuje się również naprawą aut.

  4. Łukasz Szymala napisał(a):

    Dużo hybryd można spotkać na jedynej polskiej giełdzie samochodowej poświęconej samochodom elektrycznym i hybrydowum http://www.evmobile.pl Polecam. Samochody miejskie to fajne rozwiązanie dla biznesu. Sporo z tych dealerów zajmuje się również naprawą aut.

  5. […] 2008 ma być pierwszym modelem w gamie francuskiego producenta z hybrydowym napędem na cztery koła, wykorzystującym motor benzynowy, a nie silnik Diesla. […]

  6. andre napisał(a):

    Polecam Firmę CSJ-MOTO z Śląska mały niezależny warsztat Facet naprawdę dobrze sobie radzi z hybrydami i całkiem elektrycznymi samochodami po gwarancji. Ja u niego serwisuje moją prius. znajomemu naprawiał i serwisuje Tuarega pół elek. uzwojenia w silniku elek. Widuje u niego również inne autka hybrydowe tak że Polecam 795-517-121

    • KAMi napisał(a):

      Dziękuje za polecenie firmy CSJ-MoTo i również polecam. „andre” miałeś racje zna się Facet na hybrydach

      • sstes napisał(a):

        Zastanawiam się nad Yarisem Hybrid. Dzwoniłem do gościa właśnie i rewelacyjnie mi pomógł! Wymiana baterii to koszt. od ok. 1,5k do ponad 6k zależnie od sytuacji. Krótkie regeneracje (na perę miesięcy) to od 500zł.
        Gość widać czuje temat. I bardzo miły. Pozdrawiam

  7. Maryla Szarczyk napisał(a):

    Wydaje mi się, że każdy producent aut ma odpowiednie dla nich mozliwości serwisowania. Nie wyobrażam sobie że miałabym z fordem jezdzic do innego serwisu niż ich ASO, nawet z autem hybrydowym. Nie wiem jak z cenami bo na ich stronie nie znalałam oferty na hybrydy ale na zwykle auta robią wiele i w niewysokich cenach http://www.ford.pl/Serwis/Motorcraft_Service

  8. Pawel End napisał(a):

    ja naprawiałem w http://naprawa-hybryd.pl/
    bateria do priusa kosztowała 1400zł więc nie ma tragedii

  9. Andrzej napisał(a):

    2 miesiące temu naprawiałem baterię w moim Priusie. Zadzwoniłem do hybrid24.eu Przyjechali na miejsce, wymienili wszystko w ciągu niecałej godziny

  10. Rr napisał(a):

    Super tylko nikt nie napisał ze bez uprawnień SEP 1kV mechanik nie może podejść do auta.

Tagi: baterie, diagnostyka, hybryda, hybrydy, koszt, lexus hybrid, naprawa, samochody hybrydowe, Serwis, Silnik, toyota prius, Usterki, warsztaty, wymiana