Samochody wodorowe w Polsce – już niebawem powstaną pierwsze stacje tankowania

W Polsce do roku 2030 będą jeździły samochody zasilane wodorem. Takie są plany, które wiążą się również z rozwojem infrastruktury umożliwiającej tankowanie tego paliwa.

Samochody napędzane wodorem to trochę mylne określenie, ponieważ są one wyposażone w napęd elektryczny. Natomiast energia elektryczna pochodzi z ogniw paliwowych umieszczonych w aucie, w których zachodzą procesy chemiczne przekształcające wodór w prąd. Tym samym, wodór jest paliwem dla auta elektrycznego. Zaletami tego rozwiązania są wszelkie cechy aut elektrycznych (duża moc, cicha praca, korzystny przebieg momentu obrotowego, niskie zapotrzebowanie na energię w ruchu miejskim), a jedynym skutkiem ubocznym procesu przemiany wodoru w energię elektryczną jest para wodna, która wydostaje się z rury wydechowej. Samo paliwo jest ogólnodostępne i czysto teoretycznie bardzo tanie, ale skomplikowany i dość drogi jest proces magazynowania wodoru oraz umożliwienie jego tankowania do samochodu. Dlatego przejechanie 100 km samochodem na wodór kosztuje średnio mniej więcej tyle ile przejechanie tego dystansu autem benzynowym lub dieslem. Tym samym, wodór jako paliwo nie daje dużych korzyści finansowych w porównaniu z paliwami kopalnymi, ale ma jedną, niezaprzeczalną zaletę – brak spalin zanieczyszczających powietrze. To dlatego wiele osób uważa, że wodór jest paliwem przyszłości.

Jedyną przeszkodą w rozpowszechnieniu samochodów wodorowych jest słabo rozwinięta infrastruktura jego tankowania. Na chwilę obecną Europa jest kontynentalnym liderem w tej dziedzinie, ale posiada tylko 82 punkty tankowania. W Ameryce Północnej są tylko 63 stacje, natomiast w Azji 39 stacji. W Polsce nie ma ani jednej, ale na mocy porozumienia pomiędzy Instytutem Transportu Samochodowego a Polską Grupą Energetyczną (PGE) oraz spółką Solaris Bus & Coach do roku 2030 ma powstać 30 stacji niekomercyjnych. Nie wątpimy w to, że jeżeli samochody na wodór staną się popularne, jeszcze szybciej powstaną stacje komercyjne. Pierwsze punkty tankowania wodoru mają powstać w Poznaniu i w Warszawie, a pozostałe zostaną zlokalizowane w Białymstoku, Szczecinie, rejonie Łodzi, rejonie Trójmiasta, Wrocławiu, rejonie Katowic i w Krakowie. Wszystkie razem ze stacjami w innych krajach Europy mają stworzyć ogólnoeuropejski szlak wodorowy, dzięki któremu pojazdy na wodór będą mogły swobodnie przemieszczać się po Europie.

Tagi: auta na wodór w polsce, hydrogen, Polska, samochody na wodór, stacje wodorowe, stacje wodorowe w polsce, w polsce, wodór