Samochód z Belgii – jak zarejestrować i ubezpieczyć?

Zakup używanych samochodów zza zachodniej granicy wciąż cieszy się powodzeniem. Auta z Belgii lub innych krajów Europy Zachodniej najczęściej są lepiej wyposażone i utrzymane niż pojazdy z polskich salonów. Tylko gdzie znaleźć dobre auto? Jak je sprawdzić?
Gdzie szukać auta z Belgii?
Jeśli zastanawiasz się nad zakupem używanego auta z Belgii, do wyboru masz 2 opcje: kupno pojazdu wystawionego w polskim komisie samochodowym lub samodzielne poszukiwania odpowiedniego modelu. Pierwsza możliwość jest prosta i pozbawiona załatwiania wielu formalności. Do tego samochód możemy dokładnie obejrzeć, praktycznie bez żadnych kosztów. W tym wypadku jednak trzeba mieć na uwadze, że wiele firm sprowadza mocno uszkodzone auta, naprawia je i potem wystawia na sprzedaż, za cenę podobną do kosztu auta bezwypadkowego.
Druga opcja wymaga od nas znajomości języka obcego, czasu i wytrwałości, jednak daje możliwość nabycia bardzo dobrego i taniego samochodu.
Poszukiwania najlepiej zacząć od przeglądania belgijskich serwisów ogłoszeniowych. Oferta powinna zawierać dokładny opis auta, a co najmniej: cenę, markę, model, rok produkcji, przebieg, wyposażenie oraz zdjęcia.
Większość z nich jest w j. niderlandzkim oraz francuskim, rzadziej w j. niemieckim lub angielskim. Zatem, aby dokładnie zapoznać się z ogłoszeniem i negocjować cenę z właścicielem, trzeba znać któryś z tych języków. Warto pamiętać, że w różnych regionach Belgii używa się innego języka, np. po niemiecku porozmawiamy tylko w pasie nadgranicznym z Niemcami, po francusku w Walonii, natomiast we Flandrii po niderlandzku. Większa część Belgów zna j. angielski, aczkolwiek często jest on tylko na poziomie komunikatywnym.
W celu poszukiwania auta z Belgii można również wybrać się na belgijskie giełdy samochodowe. Jedną z największych jest A12 Automarkt pod Antwerpią.
Wielu kierowców, szczególnie mechaników zawodowych lub amatorów, kupuje samochody z ubezpieczalni. Belgia to ten kraj, gdzie jest duży wybór aut powypadkowych. Dzieje się tak dlatego, że ludzie niechętnie naprawiają pojazdy, wolą je sprzedać i kupić nowe.
Auto z Belgii – jak je sprawdzić?
Każdy samochód, czy to będący w bardzo dobrym stanie, czy lekko uszkodzony, powinno się sprawdzić.
Jeśli mamy już wytypowany samochód, można prześledzić jego historię na darmowej stronie internetowej https://historiapojazdu.gov.pl/. Aby otrzymać raport, trzeba podać: numer rejestracyjny, numer VIN, datę pierwszej rejestracji. Przy weryfikacji auta z zagranicy konieczne jest potwierdzenie swojej tożsamości poprzez Profil Zaufany.
Z zestawienia dowiemy się m.in., czy auto było wycofane z ruchu, ilu ma właścicieli, czy pojazd za granicą był kradziony, służył jako taksówka lub był zalany oraz o ważności polisy OC.
Informacje można również uzyskać w płatnych serwisach, takich jak autoDNA. Po uiszczeniu opłaty i podaniu numeru VIN będziemy mieć dostęp do pełnej historii samochodu. Raport pokazuje:
- przebieg zarejestrowany w CAR-PASS;
- status auta: zniszczony, naprawiany, importowany, eksportowany itp.;
- datę pierwszej rejestracji i wyrejestrowania pojazdu;
- informacje podstawowe o samochodzie: marka, model, rodzaj nadwozia, typ paliwa, kategoria itp.;
- informacje techniczne: masy własne, kod silnika, moc, wymiary;
- informacje z ostatniego badania technicznego: datę, aktualny oraz poprzedni przebieg;
- europejski standard emisji spalin oraz zanieczyszczeń.
Dobrą wiadomością dla kupujących samochody z Belgii jest fakt, że Belgowie przed sprzedażą muszą pojechać na stację diagnostyczną w celu uzyskania certyfikatu Car-pass. Dokument zawiera ocenę stanu technicznego auta wraz z jego przebiegiem i jest ważny 2 miesiące od daty wystawienia. Car-pass jest instytucją publiczną, powołaną do zwalczania oszustw związanych z przekręcaniem licznika pojazdów. Wraz z umową sprzedaży kupujący powinien dostać certyfikat Car-pass, jeśli sprzedający go nie dostarczy, nabywca ma prawo odstąpić od transakcji, a nawet ją unieważnić w późniejszym terminie.
Warto wiedzieć, że pojazdy w Belgii pierwszy przegląd techniczny muszą przejść po 4 latach od daty pierwszej rejestracji, kolejne badania są już obowiązkowe i coroczne.
Zakup auta z Belgii – formalności
Aby stać się pełnoprawnym właścicielem auta, konieczne jest podpisanie umowy kupna-sprzedaży. Zgodnie z belgijskim prawem taka umowa musi zawierać następujące informacje:
- imię i nazwisko;
- adres zameldowania lub zamieszkania;
- datę i miejsce zawarcia umowy;
- cenę sprzedaży bez VAT;
- kwotę zaliczki, saldo należności oraz metodę płatności;
- adnotację o prawie do odstąpienia od umowy, jeśli została zawarta w kraju sprzedającego;
- potwierdzenie zapoznania się z informacjami i otrzymania kopii przez kupującego;
- podpis sprzedawcy i nabywcy z datą
oraz wszelkie dane przedmiotu sprzedaży:
- marka i model samochodu;
- rok produkcji oraz data pierwszej rejestracji;
- pojemność skokowa;
- numery rejestracyjne;
- numer VIN;
- aktualny przebieg.
Musimy pamiętać, że w Belgii legalnie za samochód można zapłacić gotówką, ale do kwoty 30 tys. euro, natomiast jeśli sprzedawca pobiera zaliczkę, to zwykle nie przekracza ona 30 proc. wartości auta.
Wraz z umową sprzedający musi przekazać: dowód rejestracyjny (Certificat d’immatriculation, Inschrijvingsbewijs), kartę pojazdu (jeżeli była wydana), komplet kluczyków, dokument Car-pass, książkę serwisową oraz Certyfikat COC (jeśli właściciel go posiada). Certificate of Conformity (COC) to deklaracja producenta, że samochód jest zgodny z typem aprobaty UE. Zawiera m.in. specyfikację techniczną auta, numer aprobaty oraz inne informacje dotyczące pojazdu i producenta.
Jak sprowadzić auto z Belgii?
Najprościej przewieźć samochód do Polski na lawecie. Koszt usługi jest uzależniony od rodzaju samochodu i ilości kilometrów.
Jeśli jednak kierowca chce wracać nowo zakupionym samochodem, musi wyrejestrować auto i wyrobić tablice wywozowe. Można to zrobić tylko w City Atrium w Brukseli przy ulicy Vooruitgangstraat 60. Kosztuje to ponad 30 euro i pozwala na poruszanie się po Unii Europejskiej do 3 miesięcy. Niestety cały proces może potrwać do 2 dni.
Niezbędne jest również wykupienie polisy OC. Umowę można podpisać z towarzystwem ubezpieczeniowy działającym na terenie Polski. Krótkoterminowe OC musi być zawarte na okres nie krótszy niż 30 dni.
Samochody z Belgii – formalności i ubezpieczenie
Nabywca na zarejestrowanie samochodu ma 30 dni od momentu jego sprowadzenia do Polski. Niedotrzymanie tego terminu grozi karą administracyjną w wysokości do 1 tys. zł.
Zanim właściciel auta uda się do urzędu, musi dokonać kilku formalności.
Po pierwsze, trzeba zapłacić podatek akcyzowy, którego wysokość jest uzależniona od pojemności silnika i wynosi:
- 3,1 % wartości pojazdu z silnikiem do 2000 cm³;
- 18,6 % wartości dla pojazdów z silnikiem powyżej 2000 cm³.
Warto wiedzieć, że akcyza za samochody hybrydowe jest obniżona o 50%.
W urzędzie skarbowym trzeba też złożyć deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U). Do tego należy dołączyć kopię umowy, dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu i potwierdzenie zapłaty akcyzy.
Po drugie, jeśli umowa nie została sporządzona w j. polskim, trzeba ją przetłumaczyć. To samo dotyczy dokumentów auta, o ile są na nich wpisane dodatkowe adnotacje.
Po trzecie, należy pojechać na stację diagnostyczną w celu dokonania przeglądu technicznego samochodu. Koszt badania auta osobowego to 99 zł.
Po czwarte – auto powinno zostać ubezpieczone. Jeśli wcześniej kierowca wykupił polisę krótkoterminową, musi pamiętać, że nie podlega ona automatycznemu odnowieniu. Przy składaniu wniosku o rejestrację konieczne jest posiadanie ważnego ubezpieczenia OC.
Jak zarejestrować auto z Belgii?
Rejestracji dokonuje się w wydziale komunikacji i wymaga dostarczenia następujących dokumentów:
- wypełnionego wniosku o rejestrację;
- dowodu rejestracyjnego z Belgii;
- karty pojazdu;
- umowy kupna-sprzedaży (przetłumaczonej na j. polski);
- zaświadczenia o ważnym przeglądzie technicznym;
- potwierdzenie uiszczenia akcyzy lub dokumentu potwierdzającego zwolnienie z opłaty;
- dokumentu potwierdzającego wyrejestrowanie auta z Belgii;
- potwierdzenie opłat rejestracyjnych (80 zł tablice rejestracyjne lub 1000 zł tablice indywidualne, 54 zł dowód rejestracyjny, 75 zł karta pojazdu, 31 zł nalepki – kontrolna i legalizacyjna), 13,50 zł pozwolenie czasowe oraz 2,50 zł opłata ewidencyjna).
Należy również dostarczyć oryginalne tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku.
Urzędnikowi należy też okazać ważną polisę OC oraz dokument tożsamości.
Koszty sprowadzenia auta zza granicy są na pozór znacznie wyższe niż zakup w polskim komisie. Trzeba jednak pamiętać, że firmy często kupują bardzo tanie samochody, a wszystkie koszty wliczają w cenę końcową. Sprowadzenie auta z Belgii, przy znajomości języka oraz przepisów, nie powinno sprawić kłopotów.