Samochody hybrydowe i elektryczne stanowią przyszłość motoryzacji. Z biegiem lat na świecie będzie prawdopodobnie maleć liczba aut spalinowych, a to właśnie auta ekologiczne będą wiodły prym. Czym właściwie są samochody hybrydowe? Na jakiej zasadzie działają? Czy takie pojazdy cieszą się już popularnością w Polsce?

Jak działa samochód hybrydowy?

Auto z napędem hybrydowym najczęściej wyposażone jest w silnik spalinowy i w jeden lub kilka silników elektrycznych. Zatem mamy tutaj do czynienia z napędem, który jest połączeniem tych dwóch rodzajów silników. Na rynku dostępnych jest kilka typów aut hybrydowych, o których być może już słyszałeś. Różnice dotyczą przede wszystkim silników tych pojazdów. Oto rodzaje hybryd:

  • Micro hybrid – kluczowa informacja w przypadku tego napędu jest taka, że silnik elektryczny nie zajmuje się rozpędzaniem pojazdu. W czasie jazdy odzyskuje on energię za każdym razem, kiedy hamujesz lub zwalniasz, a następnie wymienia tę energię na prąd do ładowania akumulatora.
  • Mild hybrid – w tym przypadku silnik elektryczny jest pomocnikiem silnika spalinowego. Nie jest w stanie samodzielnie rozpędzić pojazdu, ale wspomaga je, a kolejnym jego zadaniem jest odzyskiwanie energii w czasie hamowania.
  • Full hybrid – czyli najbardziej zaawansowany napęd. Auto może rozpędzać sam silnik elektryczny, ale równie dobrze może pełnić funkcję pomocniczą i odzyskiwać energię w czasie hamowania.

Nie jest to jedyny podział. Na podstawie sposobu połączenia silnika spalinowego i elektrycznego wyróżnia się hybrydy:

  • Szeregowe – silnik spalinowy odpowiada za produkcję prądu, a elektryczny za napędzanie kół. Silnik spalinowy nie jest połączony z kołami napędowymi.
  • Równoległe – silnik spalinowy napędza pojazd, a elektryczny pełni funkcję pomocniczą. Tutaj mamy jeszcze kolejny podział na napęd hybrydowy o jednym sprzęgle, dwóch sprzęgłach i o rozdzielonych osiach.
  • Mieszane – to połączenie powyższych napędów. W hybrydach tego rodzaju wykorzystywany jest silnik spalinowy i dwa silniki elektryczne. Zadaniem pierwszej jednostki elektrycznej jest napędzanie auta, wspomaganie jednostki spalinowej i odzyskiwanie energii przy hamowaniu. Zadaniem drugiej jednostki elektrycznej jest napędzanie pierwszej i ładowanie akumulatora.

Napęd hybrydowy nie jest absolutną nowością. Takie rozwiązanie jest stosowane na dużą skalę już od 1997 roku, ale dopiero zdobywa ono zainteresowanie w Polsce i na świecie. Budowanie popularności pojazdów hybrydowych jest jednym z celów polskiego rządu. Od początku 2020 roku obniżono o 50 proc. akcyzę na hybrydy. Trudno przewidzieć, jakie przyniesie to efekty, ale na pewno dzięki temu pojawią się kolejne samochody hybrydowe na polskich drogach. Z raportu „Polish EV Outlook 2020”, które przygotowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych w ciągu ostatnich 5 lat liczba sprzedawanych rocznie samochodów w pełni elektrycznych oraz aut hybrydowych typu plug-in wzrosła o 1 268 proc. Na koniec 2019 roku w Polsce zarejestrowanych było 10 232 pojazdy z silnikiem elektrycznym, z czego 51 proc. to hybrydy typu plug-in.

Co oznacza pojazd hybrydowy typu plug-in? Jest to auto półelektryczne, które możesz ładować, podłączając je do zwyczajnego gniazdka elektrycznego. W przypadku klasycznego samochodu hybrydowego ładowanie jest możliwe tylko podczas jazdy. Przy pomocy domowej sieci trwa to około kilku godzin, ale możesz również dobrze skorzystać ze stacji szybkiego ładowania i wtedy będzie to trwać kilkadziesiąt minut.

Silnik hybrydowy wady i zalety

Wiesz już, jakie są typy samochodów hybrydowych, wiesz również, jak może przebiegać ładowanie hybrydy. Spróbujmy zatem wypunktować największe wady i zalety tego rozwiązania. Co jest plusem zakupu auta hybrydowego, a co należy uznać za minus? Oto największe zalety:

  • Idealne auto do jazdy po mieście – miejskie korki i spalanie na poziomie około 3 litrów benzyny? W przypadku auta hybrydowego to możliwe. Silnik elektryczny odzyskuje energię przy każdym hamowaniu i wykorzystuje ją do dalszej jazdy. Tym sposobem minimalizujesz spalanie, które jest największe podczas ruszania pojazdem. Wtedy wykorzystywana jest energia elektryczna.
  • Ekologia – samochody hybrydowe są rozwiązaniami przyjaznymi dla środowiska. Jeśli korzystasz z takiego auta, to przyczyniasz się do walki ze smogiem, gdyż auto to wydziela zdecydowanie mniejszą ilość szkodliwych gazów.
  • Coraz większy zasięg – pokonanie kilkudziesięciu kilometrów z wykorzystaniem  silnika elektrycznego? Tak, obecnie to możliwe. Zasięg tych pojazdów jest coraz większy.
  • Możliwość wjazdu w miastach do specjalnych stref, z których nie mogą korzystać tradycyjne pojazdy.
  • Cicha praca – hybryda emituje zdecydowanie mniejszy hałas od auta spalinowego.

Samochód z napędem hybrydowym to jednak nie tylko plusy. Zanim się na niego zdecydujesz, powinieneś mieć świadomość tego, jakie minusy wiążą się z takim wyborem:

  • Duży wydatek na zakup pojazdu – w dalszym ciągu tylko nieliczni są właścicielami samochodów hybrydowych w Polsce. Wiąże się to m.in. z tym, że koszty nabycia takie auta są wysokie i nie każdy może pozwolić sobie na taką inwestycję.
  • Możliwe problemy z naprawą – polskie warsztaty mechaniczne w większości nie są jeszcze przygotowane do usuwania usterek w samochodach hybrydowych. Możliwe zatem, że pozostanie ci korzystanie z ASO.
  • Niewielki wybór modeli – dla branży motoryzacyjnej samochody elektryczne i hybrydowe są kluczowe, ale w dalszym ciągu nie możesz przebierać w dostępnych modelach. Twój wybór jest ograniczony.
  • Szybka utrata wartości pojazdu.

Plany rządu odnośnie do liczby samochodów z silnikiem elektrycznym w Polsce były bardzo ambitne. Przewidywano, że w 2025 roku zarejestrowanych może być milion takich pojazdów. Obecne stanowisko Ministerstwa Aktywów Państwowych mówi już o 600 tys. aut do 2030 roku i taki wynik można ocenić jako realny.

Działania zmierzające do wzrostu popularności takich rozwiązań prowadzi również Unia Europejska, która chce zredukować emisję CO2 z samochodów. Istnieją na to dwa sposoby: zwiększenie wydajności pojazdów oraz zmiana wykorzystywanego paliwa.

Ubezpieczenie OC samochodu hybrydowego

W Polsce każdy posiadacz pojazdu mechanicznego musi obowiązkowo zawrzeć umowę ubezpieczenia OC. Ten sam obowiązek dotyczy tych, którzy zdecydowali się na auta hybrydowe. Czy możesz mieć problem z zawarciem takiej umowy? Bardzo prawdopodobne, że w kalkulatorze ubezpieczeń nie znajdziesz danego modelu pojazdu hybrydowego. W takim przypadku skontaktuj się z towarzystwem ubezpieczeniowym. Zakład ubezpieczeń nie może ci odmówić ubezpieczenia pojazdu, przy czym dla ubezpieczycieli auta hybrydowe i elektryczne w pewnym sensie również pozostają nowością. Przy kalkulacji kosztu ochrony ubezpieczeniowej ubezpieczyciel musi wziąć pod uwagę takie czynniki jak wyższe koszty likwidacji szkód czy duża wartość pojazdu, ale nie tylko. Na wysokość składki za OC wpływać mogą:

·       Model, marka i rodzaj pojazdu.

·       Przebieg historii ubezpieczenia posiadacza – kierowca, który jeździ bezszkodowo, a właściwie z ubezpieczenia, którego nie wypłacono odszkodowań, może liczyć na niższą cenę za ochronę ubezpieczeniową.

·       Wiek posiadacz auta – młodzi kierowcy płacą więcej za OC.

·       Czas posiadania prawa jazdy.

To tylko przykładowe informacje, które towarzystwo ubezpieczeniowe może brać pod uwagę, wyliczając koszt ubezpieczenia. Żeby sprawdzić wysokość składki, skorzystaj z kalkulatora. A co z ubezpieczeniami dobrowolnymi, takimi jak autocasco? Również możesz, a wręcz powinieneś zawrzeć taką umowę. Pamiętaj, że twoje auto hybrydowe prawdopodobnie ma bardzo dużą wartość, a mając autocasco, będziesz chroniony m.in. na wypadek kradzieży auta czy jego uszkodzenia przez osoby trzecie. Musisz się jednak liczyć z tym, że AC będzie cię kosztować więcej niż w przypadku pojazdu spalinowego o zbliżonej wartości. Mimo wszystko powinieneś zdecydować się na taką ochronę ubezpieczeniową.

Źródła:

https://www.teraz-srodowisko.pl/aktualnosci/pspa-elektromobilnosc-raport-8692.html