Rozwijamy złote zasady ekodrivingu – zasada siódma

Siódma zasada ekojazdy brzmi: obserwuj drogę przed sobą i reaguj jak najszybciej i jak najłagodniej na dostrzeżone przeszkody. Jest ona trudna w przestrzeganiu, bo nie dotyczy bezpośrednio obsługi samochodu i wymaga od kierowcy ciągłej koncentracji na wysokim poziomie. Jednocześnie jest bardzo łatwa w zrozumieniu.

Siódma złota zasada ekonomicznej jazdy polega na obserwowaniu drogi na całej odległości, jaką widzimy. Należy zwracać uwagę na pracę sygnalizacji świetlnej, zachowanie pieszych, rowerzystów i innych kierowców. Obserwując całe otoczenie drogi i sytuację na niej samej, możemy lepiej przewidzieć czy konieczne będzie zatrzymanie pojazdu. Jeśli tak, to nasza reakcja powinna być natychmiastowa, ale jednocześnie nie może być gwałtowna.

Przydaje się tu znajomość miasta lub okolicy, po której się poruszamy. Jeśli wiemy, że skoro na danych światłach przejechaliśmy przez skrzyżowanie na chwilę przed pojawieniem się żółtego, więc w najbliższym miejscu zatrzyma nas czerwone, to nie warto się rozpędzać, a nawet podtrzymywać prędkości. Lepiej zdjąć nogę z gazu i powoli dotrzeć do kolejnego przystanku siłą rozpędu auta.

Jeśli nie znamy cykli, zgodnie z którymi pracuje sygnalizacja w miejscu, przez które jedziemy, należy reagować na jej zmiany możliwie szybko. Zatem jeśli w dużej odległości przed nami widzimy światło czerwone, powinniśmy zdjąć nogę z gazu. Nie pozwoli to na tak duże oszczędności jak w przypadku trasy, którą znamy, ale i tak umożliwi wyraźną redukcję zużycie paliwa.

Istotna jest nie tylko natychmiastowa reakcja, ale także jej łagodna forma. Skuteczniejsze z punktu widzenia ekodrivingu jest hamowanie silnikiem niż hamulcami. Wynika to z podstaw fizyki. Jeśli do zatrzymania pojazdu używamy hamulców, energia, którą włożyliśmy w rozpędzenie samochodu do określonej prędkości, jest wytracana bardzo gwałtownie poprzez jej zamianę w ciepło w wyniku tarcia zacisków o tarcze. Natomiast jeżeli stosujemy hamowanie silnikiem, zostaje ona wykorzystana na jazdę w niemal maksymalnym możliwym stopniu. Oczywiście w przypadku hamowania silnikiem dochodzi do tarcia między podzespołami jednostki napędowej, ale na potrzeby tego rozważania można zastosować powyższe uproszczenie – w tarciu na hamulcach przemiana energii jest znacznie bardziej intensywna.

W efekcie jazdy zgodnej z siódmą zasadą ekodrivingu zaoszczędzimy dużo paliwa szczególnie w mieście. Jednocześnie poprawi się nasze bezpieczeństwo na drodze, bo również z jego punktu widzenia przewidywanie sytuacji i możliwie łagodne reagowanie jest niezwykle istotne.

By możliwie skutecznie wykorzystywać omawianą dzisiaj technikę, warto poznać także reguły, którymi rządzi się kolejna, ósma zasada. Opiszemy ją już wkrótce.

Tagi: ekodriving, ekojazda, oszczędna jazda, oszczędność, Paliwo