Rozwijamy złote zasady ekodrivingu – zasada piąta
Rozwijamy złote zasady ekodrivingu – zasada piąta
2015-01-13 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/rozwijamy-zlote-zasady-ekodrivingu-zasada-piata?categoryName=ekojazda
Zespół AXA
852 284

13 styczeń 2015

Rozwijamy złote zasady ekodrivingu – zasada piąta

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Pomijaj pośrednie biegi, gdy przyspieszasz i już osiągnąłeś prędkość, z którą możesz jechać na najwyższym biegu.

Jest to jedna z tych zasad, które można w 100 % uznać za słuszne. Pomijanie biegów pośrednich jest nie tylko możliwe, ale nawet wskazane. Sprawdza się zwłaszcza w mieście. Rozpędzając auto poprzez kolejne przełożenia może dojść do sytuacji, w której na 3. biegu osiągniemy prędkość 50-60 km/h. W tej sytuacji nie ma sensu włączanie 4. biegu, jeśli możliwa jest jazda na 5. Podobna sytuacja może mieć miejsce na drogach krajowych czy nawet autostradach, na których dynamiczne ruszanie i przyspieszanie może zakończyć się już na 3. biegu, po którym można włączyć 5. bieg, lub na 4. biegu, po którym włączamy bieg 6.

Nie ma natomiast sensu pomijanie niższych przełożeń. Przełączenie biegu z 1. na 3. spowoduje zbyt duży spadek obrotów. Zresztą, jeśli pamiętacie z poprzednich artykułów, bieg 1. należy tylko do ruszania z miejsca i należy jak najszybciej włączyć 2. Pominięcie 3. biegu też nie ma uzasadnienia, chyba że wymusi to sytuacja ,taka jak na przykład dojazd do świateł czy korka. Ruszamy na biegu 1., zmieniamy na 2. i widzimy, że nie ma sensu dalej przyspieszać, ponieważ i tak za chwilę trzeba będzie zwolnić lub zatrzymać się. Wówczas można włączyć od razu 4. bieg i bez gazu dotoczyć się do miejsca, które będzie wymagało zatrzymania.

Niekiedy kierowcy zastanawiają się, czy pomijanie biegów jest szkodliwe dla silnika lub skrzyni biegów. Absolutnie nie jest. Wystarczy tylko pamiętać o tym, że zmiana biegu z 3. na 5. poważnie obniży obroty silnika, więc trzeba trochę wyczucia i wiedzy, kiedy można pominąć bieg. Warto wtedy zwiększyć obroty na 3 biegu na przykład do 3000-3200 obr./min w silniku benzynowym lub 2500-2700 obr./min w silniku diesla. Ponadto wcześniejsze włączenie wyższego biegu powinno służyć tylko do jazdy z osiągniętą  już prędkością lub zwalniania.