mężczyzna czyści felgę

Renowacja felg to zabieg, który pozwala na przywrócenie im nienagannego wyglądu. Dobrze wykonana naprawa felg aluminiowych czy stalowych sprawi, że będą one wyglądały jak nowe. Jednak w niektórych przypadkach renowacja jest nieopłacalna, a nawet niemożliwa. Decyduje stopień zniszczenia felg. 

Kiedy konieczna jest renowacja felg lub zakup nowych?

Felgi to ważny element koła. Ich zadaniem jest przenoszenie siły z piasty na oponę oraz chłodzenie i wentylowanie układu hamulcowego. Jednak felgi łatwo ulegają uszkodzeniu, zwłaszcza gdy są nieodpowiednio użytkowane. Ich renowacja jest możliwa w przypadku niewielkich uszkodzeń estetycznych, takich jak:

  • odkształcenia,
  • rysy,
  • zmatowienie koloru,
  • drobne pęknięcia.

Przy większych uszkodzeniach odnawianie felg nie tylko przestaje być opłacalne, lecz także zmniejsza bezpieczeństwo jazdy. Zwykle nie naprawia się felg:


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


  • zmiażdżonych,
  • o większym niż 1 mm odchyleniu od osi,
  • o dużych ubytkach na zewnętrznym boku,
  • o silnie popękanych szprychach i ramionach.

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń felg

Większość uszkodzeń felg jest spowodowana przez niewłaściwą eksploatację. Odkształcenia mogą pojawić się, gdy wjedziemy na krawężnik lub dziurę w drodze. Podczas nieuważnej jazdy nietrudno o uszkodzenie rantu felgi aluminiowej. W czasie takich zdarzeń uszkodzeniu ulegają nie tylko felgi, lecz także opony, elementy układu kierowniczego czy zawieszenia. Warto więc pomyśleć przede wszystkim o wykupieniu ubezpieczenia autocasco (AC), które obejmuje ogumienie kół oraz felgi.

Na czym polega renowacja felg?

Profesjonalna renowacja felg składa się zazwyczaj z trzech etapów: naprawienie rantów, piaskowanie i malowanie felg. Specjaliści nie polecają jednak spawania felg ani ich prostowania, gdy skrzywienia są znaczne. Felgi po takich zabiegach stają się dużo mniej wytrzymałe niż nowe i mogą zmniejszać bezpieczeństwo jazdy.

W przypadku drobnych śladów zużycia, bez zagnieceń, skrzywień i dużych ubytków, można zdecydować się nawet na samodzielną renowację felg zarówno stalowych, jak i aluminiowych. 

Jak to zrobić na przykładzie felg aluminiowych?

  • Zdejmij koła, umyj felgi i dokładnie je osusz.
  • Zabezpiecz opony kawałkami taśmy malarskiej, wciskając ją w rant pod felgą.
  • Wyrównaj powierzchnię felg za pomocą papieru ściernego o gradacji kolejno: 150, 220, 320.
  • Przemyj felgę zmywaczem silikonowym i uzupełnij ewentualne ubytki szpachlą aluminiową zmieszaną z utwardzaczem.
  • Po 20-30 minutach, kiedy szpachla się utwardzi, ponownie wyszlifuj felgę papierem ściernym, aby usunąć jej nadmiar i wygładzić powierzchnię.
  • Przemyj felgę zmywaczem i przetrzyj ściereczką pyłochłonną.
  • Malowanie felg rozpocznij od nałożenia dwóch cienkich warstw podkładu akrylowego.
  • Po wyschnięciu podkładu przetrzyj felgę włókniną ścierną, aby lekko ją zmatowić, a następnie znów użyj zmywacza silikonowego i ściereczki pyłochłonnej.
  • Pomaluj felgi farbą bazową – również dwiema cienkimi warstwami.
  • Na koniec nałóż dwie warstwy bezbarwnego lakieru.

Stal jest bardziej podatna na korozję niż aluminium, dlatego w przypadku renowacji felg stalowych niezbędne jest również dokładne usunięcie rdzy oraz zabezpieczenie środkiem antykorozyjnym przed przystąpieniem do malowania.

Naprawę większych odkształceń, głębokich rys czy zaawansowanej korozji w felgach aluminiowych lub stalowych lepiej zlecić specjalistom. 

Czy renowacja felg się opłaca?

Koszt renowacji felg zależy przede wszystkim od materiału, z jakiego zostały wykonane, a także stopnia uszkodzenia. Najtańsze jest prostowanie felg stalowych – około 30-50 zł za sztukę. Stal jest jednak bardzo twardym materiałem i poważne, boczne uszkodzenia są trudne, a czasem nawet niemożliwe do naprawienia. Poza tym, po wyprostowaniu stalowa felga wymaga dodatkowo piaskowania (w celu usunięcia rdzy), zabezpieczenia środkiem antykorozyjnym i lakierowania. W rezultacie gruntowna renowacja felg stalowych może wynieść nas około 300 zł za cały komplet.

Naprawa felg aluminiowych jest znacznie droższa. Usunięcie niewielkich uszkodzeń na alufeldze to koszt kilkudziesięciu złotych za sztukę. Za pomalowanie najbardziej popularnymi kolorami – srebrnym i czarnym – zapłacimy około 50-100 zł za sztukę. Czasem lakierowanie wymaga położenia kilku warstw farby – wówczas zapłacimy nawet dwukrotnie więcej. Oznacza to, że za renowację felg aluminiowych możemy zapłacić łącznie nawet około 1200 zł.

Czy renowacja felg się opłaca? Ile kosztuje komplet nowych felg, a ile używanych w dobrym stanie? Za komplet nowych, oryginalnych 16-calowych felg do samochodu klasy średniej trzeba zapłacić około 2000 zł. Tymczasem komplet felg używanych w tym rozmiarze można kupić już za około 1000 zł. Nowe felgi stalowe są tańsze i kosztują około 1200 zł, a używane są mniej więcej o połowę tańsze. Oczywiście felgi w rozmiarze większym/mniejszym będą odpowiednio tańsze/droższe.

Zatem renowacja felg, o ile uszkodzenia nie są zaawansowane, jest jak najbardziej opłacalna. Jeżeli zależy nam na oszczędnościach, a felgi są bardzo zniszczone, warto rozważyć zakup używanych. Zanim jednak podejmiemy jakiekolwiek kroki, warto poprosić fachowca specjalizującego się w renowacji felg o opinię. Oceni on stopień zniszczenia felg i zdecyduje, czy można je naprawić, a jeśli tak, to ile to wyniesie.