mechanik naprawiający samochód

Sprawne hamulce to podstawa! Któż z nas wsiadłby do samochodu, gdyby wiedział, że nie działają prawidłowo? W dużej mierze to właśnie od nich zależy bezpieczeństwo pasażerów, a także innych uczestników ruchu drogowego. Dbanie o hamulce nie jest jednak tylko kwestią tarcz i klocków, które jako pierwsze przychodzą na myśl. Czym zatem jest regeneracja zacisków hamulcowych?

Układ hamulcowy – podstawy

Każdy samochód posiada dwa typy układów hamulcowych: podstawowy i dodatkowy. Pierwszy z nich uruchamia się w momencie, gdy naciskamy pedał hamulca. Działa tylko wtedy, gdy ów pedał jest dociśnięty. Drugi zaś – awaryjny, lecz przez większość z nas nazywany ręcznym – na co dzień używany głównie w momentach, kiedy robimy postój i chcemy zabezpieczyć auto przed zjechaniem z danego miejsca. Jest też istotny w chwili, gdy przestaje działać hamulec podstawowy – dodatkowy pozwala wtedy awaryjnie wyhamować samochód. 

Co istotne, w skład układu hamulcowego wchodzi wiele elementów. Do najważniejszych należą:


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


  • klocki hamulcowe,
  • tarcze hamulcowe,
  • pompa,
  • przewód ciśnieniowy,
  • przewód elastyczny,
  • zaciski hamulcowe,
  • pedał hamulca.

Czym są zaciski hamulcowe?

Zaciski hamulcowe to podstawowe części hamulców tarczowych. Warto więc nieco przybliżyć działanie tego typu hamulców, które tak naprawdę jest bardzo proste: tarcza hamulcowa jest przymocowana do jednego z elementów koła i obraca się wraz z nim. Zaciski hamulcowe przymocowane są zaś do zwrotnicy koła. Jeśli chcemy zwolnić prędkość jazdy lub całkowicie zatrzymać pojazd, naciskamy pedał – skutkiem tego jest wysuwanie się tłoczka, który dociska klocki hamulcowe do tarczy. Owe klocki znajdują się właśnie w zaciskach (co najmniej dwa w każdym zacisku). Początkowo dociskany jest jeden klocek, a poruszająca się w tym czasie w drugą stronę obudowa zacisku, pozwala na dociśnięcie drugiego. Siła tarcia umożliwia zwolnienie tempa jazdy.

Zadaniem zacisków hamulcowych jest zatem trzymanie oraz dociskanie klocków hamulcowych tak, by znajdowały się w prawidłowym ułożeniu. Co więcej, należy pamiętać, że po każdej stronie znajduje się tyle samo klocków, co pozwala na równomierne ściskanie tarczy. Zaciski hamulcowe zwykle wykonane są z żeliwa (dotyczy to opisanych tu tzw. zacisków pływających, inny rodzaj – zaciski stałe – montowane są w autach sportowych lub luksusowych). 

Awaria zacisków hamulcowych

Prawidłowe działanie zacisków hamulcowych jest bardzo ważne, ponieważ ich ewentualna awaria może skutkować np. wyciekiem płynu hamulcowego, co może być przyczyną poważnego wypadku. Warto pamiętać, że w tym kontekście podstawą jest ubezpieczenie samochodu – aktualne OC z dodatkowym AC warto mieć zawsze (ubezpieczenie OC wręcz trzeba, ponieważ jest obowiązkowe, co określa odpowiednia ustawa).

Wracając jednak do awarii zacisków hamulcowych – jaki może być objaw ich uszkodzenia? Chociażby ściąganie auta w jedną stronę w trakcie hamowania – możemy wtedy podejrzewać, że któryś z zacisków, w przednim lub tylnym hamulcu, uległ zatarciu. Innymi symptomami, które mogą wskazywać na nieprawidłowości w tym zakresie, są też drgania kierownicy lub pedału hamulca.

Biorąc to wszystko pod uwagę, warto sprawdzać stan zacisków hamulcowych na bieżąco. Powinniśmy robić to przy każdym demontażu koła. Jeśli widzimy jakiekolwiek zmiany, nawet takie jak rdza, poddajmy zaciski regeneracji. Pozwoli to zmniejszyć ryzyko konieczności całkowitej wymiany, co wiąże się z o wiele większymi kosztami. Niestety, jeśli jednak okaże się, że zaciski są w jakikolwiek sposób mechanicznie uszkodzone, np. pęknięte, nie ma innej możliwości niż wymiana. 

Regeneracja zacisków hamulcowych

Rozpoczynając regenerację zacisków hamulcowych, należy je, rzecz jasna, zdemontować, a następnie dokładnie oczyścić z wszelkich zanieczyszczeń (w tym wspomnianej rdzy), które naturalnie gromadzą się w czasie korzystania z samochodu. Trzeba też zabezpieczyć ich powierzchnię, co pozwoli uzyskać trwalsze efekty. Jeśli zostawimy chociaż odrobinę rdzy, chwila moment i korozja znów powróci. W czasie oczyszczania zacisków należy też usunąć stare uszczelki, uszczelniacze i osłony, a jeśli zajdzie taka konieczność, powinniśmy wymienić również prowadnice i tłoczyska. Wszystkie te działania nie wiążą się z wysokim kosztem, ponieważ zestaw naprawczy dla jednego zacisku możemy kupić już za około 20 zł.

Zaciski przede wszystkim należy na nowo polakierować, do czego używamy farb odpornych na wysokie temperatury – zwykle należy położyć trzy warstwy (często konieczny jest 24-godzinny odstęp pomiędzy nałożeniem kolejnych warstw). Jeśli zaciski hamulcowe są już polakierowane, możemy przystąpić do finalnego składnia, ale – co niezwykle ważne – nie można robić tego na sucho, lecz z pomocą specjalistycznej pasty (jej cena to zwykle kilkanaście złotych). 

Regeneracja zacisków hamulcowych – cena

Jeśli robimy to samodzielnie, zapłacimy tylko za konieczne do procesu regeneracji materiały (wymienione wyżej). W profesjonalnym zakładzie regeneracja zacisku hamulcowego waha się w przedziale około 150-250 zł brutto. Ważnym atutem skorzystania z usług specjalistów jest otrzymywana gwarancja – zazwyczaj na 12 miesięcy.