mężczyzna trzymający kluczyk w stacyjce

Awaria rozrusznika jest jednoznaczna z nieprawidłową pracą silnika. Po rozpoznaniu usterki można wymienić go na nowy lub oddać do regeneracji. Ze względu na niską cenę w stosunku do nowej części, regeneracja rozrusznika jest coraz popularniejsza. Na czym polega?

Co to jest rozrusznik?

Do uruchomienia pierwszych samochodów używano specjalnej korby. Dopiero w 1911 r. opatentowano pierwszy rozrusznik elektryczny. Urządzenie składa się z silnika prądu stałego, wyposażonego w przekładnie i systemy sterowania. Jego zadaniem jest dostarczenie energii rozruchowej silnikowi przed uruchomieniem. W zależności od rodzaju pojazdu moc rozrusznika wynosi od 0,4 do 10 kW.

Niestety rozrusznik nie jest przystosowany do ciągłej pracy. Szacuje się, że jego wytrzymałość w samochodach osobowych to ok. 150 tys. km.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Rozrusznik samochodowy – objawy zepsucia

Pierwszymi objawami, które mogą świadczyć, że być może mamy kłopot z rozrusznikiem, są problemy z uruchomieniem samochodu. Jego obroty są zbyt małe, by wygenerować odpowiednią moc, aby silnik się włączył.

Inną oznaką jest charakterystyczny, metaliczny zgrzyt – w jego efekcie silnik również nie zostaje uruchomiony. Wiele kierowców mówi, że „rozrusznik nie kręci, tylko cyka”.

Kolejnym znakiem, że rozrusznik jest zepsuty, jest to, że na jałowych obrotach – obraca się, ale silnik nie zostaje uruchomiony.

Jak sprawdzić rozrusznik? Po pierwsze, trzeba skontrolować poziom naładowania akumulatora – niski poziom sprawia, że rozrusznik wolno się kręci. Po drugie należy zbadać o stan przewodów zasilania rozrusznika i ich zamocowanie. Gdy są przerwane lub niedokręcone, praca tego elementu będzie również nieprawidłowa. Bardzo często przyczyną kłopotów jest brak odpowiedniej masy. Rozrusznik ma również wiele elementów, które zużywają się podczas eksploatacji.

Co może się zepsuć? Najszybciej niszczą się szczotki węglowe, które cały czas są poddawane ścieraniu o komutator wirnika. Gdy nie ma kontaktu między tymi podzespołami, może to świadczyć o nadmiernym zużyciu szczotek lub ich zablokowaniu. Kolejnymi elementami, które często ulegają wyeksploatowaniu, są tuleje i łożyska. Czasami również zęby koła zębatego sprzęgła jednokierunkowego lub zespołu sprzęgającego (popularnie zwanego bendiksem). Zdarzają się także awarie elektromagnesu oraz jego styków.

Gdy samochód nie będzie chciał zapalić, można skorzystać z pomocy assistance. W ramach ubezpieczenia możemy liczyć na odholowanie auta do warsztatu oraz samochód zastępczy. To szczególnie przydatne, gdy awaria zdarzy się poza miejscem zamieszkania. Przy zawieraniu polisy, warto sprawdzić, czy mamy w pakiecie pomoc assistance, jeśli nie, można ją dokupić.

Na czym polega regeneracja rozrusznika?

Każdy kierowca może wstępnie sam zdiagnozować, czy rozrusznik uległ awarii, sprawdzając stan przewodów i ich mocowanie oraz poziom naładowania akumulatora. Gdy wszystko jest w porządku, właściciel samochodu powinien udać się do warsztatu, aby mechanik dokonał dalszej diagnozy.

Pierwszym etapem jest wymontowanie rozrusznika, rozebranie go na części i ocena stanu poszczególnych elementów. Następnie mechanik sprawdza poziom zużycia szczotek węglowych i w razie konieczności je wymienia. Kolejny krok to oględziny wirnika pod kątem przerwy w uzwojeniu oraz uszkodzenia izolacji. Jeśli jest uszkodzony, trzeba go wymienić na nowy. Gdy jest sprawny, następuje szlifowanie komutatora. Po wyrównaniu go, docisk szczotek będzie mocny, a silnik odzyska wydajność. Specjalista bada również zespół sprzęgający oraz łożyska i tuleje. W wypadku uszkodzeń także należy je wymienić, a w miejsca tego wymagające nałożyć nowy smar.

Regeneracja rozrusznika to nie tylko wymiana części, lecz także konserwacja obudowy.

Mechanik myje ją oraz elementy wewnętrzne, przy użyciu nafty, wody i zmywaczy. Następnie osłona jest piaskowana, aby usunąć m.in. ogniska korozyjne. Ostatnim krokiem jest nakładanie warstw zabezpieczających oraz antykorozyjnych.

Gdy wszystkie części są umieszczone w obudowie, rozrusznik powinien zostać przetestowany. Dobrze zregenerowany będzie się kręcił szybko i bez hałasu.

Kiedy regeneracja rozrusznika odbywała się w profesjonalnym warsztacie samochodowym, powinien on nam udzielić gwarancji na wykonaną usługę. Najczęściej możemy liczyć na roczną ochronę.

Koszt regeneracji rozrusznika zależy od stopnia rekonstrukcji, ceny części oraz warsztatu. Nie mniej jednak cena usługi kształtuje się w granicach od 100 do nawet 400 zł. Z pewnością jest to mniej niż nowa, oryginalna część. Większość specjalistów przestrzega przed zakupem używanych rozruszników, ponieważ do końca nie wiadomo, w jakim stanie są wewnętrzne elementy.