Zima to szczególnie trudny okres dla kierowców. Pogoda wymusza na nich zwiększenie ostrożności, a także dostosowanie prędkości i stylu prowadzenia do warunków panujących na drodze. Jezdnie są mokre, zalega na nich błoto, przez co samochód brudzi się znacznie szybciej. Dlatego w tym okresie powinniśmy szczególnie dbać o jego czystość. Dotyczy to m.in. reflektorów.

Samochodowy reflektor

Według badań AAA Foundation for Traffic Safety warstwa brudu lub błota na reflektorach może ograniczyć oświetlenie drogi nocą nawet o 90%. Z innych statystyk wynika, że 9 na 10 samochodów porusza się po drogach z zabrudzonymi, niesprawnymi lub zniszczonymi światłami przednimi. O ich czystość powinniśmy oczywiście dbać nie tylko w okresie zimowym, ale przez cały rok. Sprawność oraz wydajność świateł to kwestia bezpieczeństwa.

Zabrudzone światła znacznie ograniczają widoczność. To z kolei przekłada się na opóźnienie reakcji kierowcy, który zbliżające się zagrożenie dostrzega nieco później. Bardzo ważna jest również odpowiednia widoczność samochodu. Gdy wyjeżdża się w nocy z zakrętu, długi snop światła już odpowiednio wcześniej sygnalizuje kierowcom z przeciwka o nadjeżdżającym pojeździe. To właśnie gorsza widoczność jest częstą przyczyną zderzeń czołowych. Brud na kloszu reflektora załamuje światło i może to spowodować nadmierne oślepianie pozostałych kierowców.

Na mokrej, obłoconej drodze reflektory brudzą się bardzo szybko. Wystarczy właściwie przejechać kilkadziesiąt kilometrów, aby skuteczność świateł spadła o kilkanaście procent, a nawet więcej – w zależności od warunków na drodze. Przednią szybę można łatwo wyczyścić dzięki sprawnym wycieraczkom i spryskiwaczom, a żeby zrobić to samo z reflektorami, trzeba się najczęściej zatrzymać. Obecnie tylko samochody wyposażone w światła ksenonowe muszą mieć spryskiwacze. W wielu innych autach to wciąż rzadko spotykany dodatek.

W dzień trudno zauważyć jakąkolwiek różnicę w działaniu świateł bez wysiadania z samochodu. W nocy z kolei może się wydawać, że światła świecą tak jak zwykle, co jest kwestią przyzwyczajenia. Wystarczy jednak czasem spojrzeć tylko na przednią szybę i miejsca, gdzie nie sięgają wycieraczki. Widząc stan zabrudzenia na tych obszarach, możemy spodziewać się jeszcze więcej brudu na reflektorach, które znajdują się niżej na przodzie samochodu.

Warto pamiętać, że klosze reflektorów mocno się nagrzewają. Powoduje to przyleganie do powierzchni wszelkich nieczystości, na przykład piasku. Nie powinno się więc czyścić świateł na sucho, ponieważ można je porysować. Zwłaszcza w obecnych samochodach klosze lamp wykonywane są z miękkich tworzyw sztucznych, a nie ze szkła. Należy przynajmniej opłukać je obficie wodą lub użyć odpowiedniego płynu, który nie będzie żrący i nie uszkodzi powierzchni reflektorów. Po paru minutach wystarczy przetrzeć je miękką szmatką lub papierowym ręcznikiem. W razie porysowania kloszów możemy poszukać firm zajmujących się ich regeneracją. Profesjonaliści doprowadzą je do odpowiedniego stanu nawet po znacznym zmatowieniu. Kierowcy często lekceważą widoczność swojego pojazdu z tyłu, a przecież tylne światła brudzą się jeszcze szybciej niż przednie i dlatego nie można o nich zapominać.

Czystość samochodu jest istotna zarówno dla naszego bezpieczeństwa, jak i innych użytkowników dróg. Za prowadzenie pojazdu źle oznaczonego lub wyposażonego w elementy niespełniające właściwie swojego zadania, np. zabrudzone światła, kodeks drogowy przewiduje mandat w wysokości 200 zł. Przy okazji czyszczenia reflektorów warto także przetrzeć tablice rejestracyjne, ponieważ za ich nieczytelność również możemy zostać ukarani.

Lampy samochodowe – rodzaje

W autach wykorzystywane są różne rodzaje lamp. Nawet jeśli wybierzesz tanie reflektory, to nie oznacza, że nie będą one dobrej jakości. Oto jakie reflektory są stosowane w pojazdach:

  • Ksenony – lampa ksenonowa to źródło światła, które powstaje w łuku elektrycznym. Dostępne są reflektory z różną temperaturą barwową. Wnętrze lampy jest wypełnione gazem – ksenonem. Kiedyś rozwiązanie to stosowano przede wszystkim w pojazdach typu premium, ale obecnie jest ono wykorzystywane w standardowym wyposażeniu aut kompaktowych.
  • Światła LED – stosowane są głównie w nowych autach. Można je traktować jako jedną z najlepszych tego typu technologii. Ich żywotność jest określana na 100 tys. godzin. Charakterystyczny jest dla nich brak stałego snopu światła. Rozwiązanie to po raz pierwszy wykorzystano jako światła mijania w 2008 roku. Kolejnym dużym plusem tego rozwiązania jest to, że auta z LED-ami wyglądają bardziej nowocześnie.
  • Światła soczewkowe – pod względem wizualnym przypominają ksenony. Są to niewielkich rozmiarów urządzenia, a ich minusem jest podatność na zabrudzenia.
  • Halogeny – to najstarszy typ oświetlenia, jaki wykorzystywano w motoryzacji. Nadal jest to popularne rozwiązanie, stosowane głównie w tańszych wariantach wyposażenia pojazdu, ewentualnie w przypadku minimum kilkuletnich aut. Możesz się spodziewać, że żarówki halogenowe będą się wypalać szybciej niż palniki w ksenonach, ale ich koszt jest niższy. Urządzenia te nie zapewniają najwyższej jakości oświetlenia, ale na pewno ich plusem jest ekonomiczność.
  • Reflektory laserowe – czyli pewnego rodzaju przełom technologiczny. Obecnie jest to rozwiązanie wykorzystywane wyłącznie w samochodach klasy premium, a samo zastosowanie takich reflektorów może zwiększać koszt zakupu pojazdu nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych. Póki co, reflektory laserowe należy traktować jako rozwiązanie, które będzie powszechne dopiero w przyszłości. Na razie jest ono dostępne jedynie dla wybranych.

Reflektory samochodowe a stylistyka pojazdu

Stosowane obecnie reflektory muszą nie tylko zapewnić odpowiednie oświetlenie, ale również pozytywnie wpływać na odbiór estetyczny pojazdu. Jak wspomnieliśmy, reflektor samochodowy LED gwarantuje nowoczesny wygląd auta. Projektowanie świateł samochodowych jest trudnym zadaniem, gdyż wymaga stworzenia produktu zapewniającego właściwe oświetlenie, a jednocześnie trwałego i wpisującego się w stylistykę pojazdu. Problemem dla odpowiedzialnych za projektowanie lamp samochodowych jest to, że często fantazyjne kształty reflektorów nie pozwalają uzyskać poprawnego oświetlenia. Wdrażane rozwiązania muszą mieć zarówno atrakcyjny wygląd, jak i dostarczać odpowiednią ilość światła.

Lampy samochodowe używane

Kierowcy, którzy muszą wymienić przedni reflektor czy tylny, chcąc zaoszczędzić, wybierają używane lampy. Czy to dobry pomysł? Po kilku latach użytkowania pojazdu jego światła mogą być nie w pełni sprawne. Czy potrafisz ocenić, w jakim stopniu takie lampy są wyeksploatowane, jaki jest ich stan i jak długo ci posłużą?  

Innym rozwiązaniem na zastąpienie niedziałającego reflektora są zamienniki lamp samochodowych, które mogą kosztować nawet kilka razy mniej niż oryginalne lampy, ale efektownie wyglądać i zapewniać dobre oświetlenie. Wiele może zależeć od tego, do jakiego pojazdu kupujesz rozwiązania. Jeśli to nowe auto, to być może będziesz w stanie wydać ponad 1000 zł na reflektory, ale w przypadku samochodu wartego kilka tysięcy złotych raczej nie zdecydujesz się na taki wydatek. Rozwiązaniem najlepszym jakościowo będą z pewnością oryginalne reflektory, ale czy to oznacza, że należy zapomnieć o ich odpowiednikach? Z pewnością znajdziesz takie zamienniki, które dadzą ci równie zadowalające efekty.

Jeśli inwestujesz w drogie rozwiązania do swojego pojazdu, to wybierz również ubezpieczenie autocasco. Dzięki temu nawet wtedy, gdy jakieś elementy twojego auta zostaną skradzione bądź uszkodzone przez osoby trzecie czy siły przyrody, otrzymasz odszkodowanie.

 Jak często myjecie swoje samochody? Czy dbacie o czystość świateł?