Przygotowanie kół do zimy – zmiana opon to nie wszystko!
Przygotowanie kół do zimy – zmiana opon to nie wszystko!
2012-11-25 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/przygotowanie-kol-do-zimy-zmiana-opon-to-nie-wszystko?categoryName=twoj-samochod
Zespół AXA
852 284

25 listopad 2012

Przygotowanie kół do zimy – zmiana opon to nie wszystko!

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Przygotowując koła do zimy, zazwyczaj ograniczamy się do ich zmiany na koła zimowe lub przełożenia  samych opon. W dzisiejszym poradniku podpowiemy Wam, jak kompleksowo o nie zadbać.

Przełożenie opon na zimowe dziś wydaje się już obowiązkiem. Niedługo może to być również wymagane przez polskie prawo. Zdemontowane opony letnie czy całe koła trzymamy zazwyczaj w garażu czy piwnicy. Nie są to sprzyjające warunki.

Aby opóźnić starzenie gumy i chronić felgi, trzeba je odpowiednio zabezpieczyć. Na opony najlepiej nałożyć preparat do ich konserwacji, który po wchłonięciu w gumę zapobiega jej blaknięciu i pękaniu. Felgi trzeba dobrze wyczyścić i nawoskować. Całość najlepiej spakować w plastikowe worki i trzymać na półce bądź specjalnym stojaku.

Opony zimowe praktycznie zawsze użytkowane są razem z felgami stalowymi. Po kilku latach eksploatacji w trudnych zimowych warunkach często są one pokryte grubą warstwą korozji. Można je oddać do renowacji w profesjonalnym zakładzie, gdzie za taką usługę zapłacimy około 300-400 zł, bądź przeprowadzić ją samodzielnie. Jak to zrobić?
Felgi można odnowić bez zdejmowania opon lub po ich uprzednim demontażu. Rekomendujemy to drugie wyjście, ponieważ pozwala cały zabieg przeprowadzić staranniej i uzyskać trwalsze efekty.

Pierwszą czynnością, jaką trzeba wykonać, jest oczyszczenie felg z korozji. Można to zrobić na dwa sposoby: usunąć rdzę samodzielnie (wiertarka wyposażona w szczotkę drucianą) bądź poprzez piaskowanie. W zakładzie lakierniczym wypiaskowanie czterech felg stalowych kosztuje zazwyczaj około 100 zł. W tym przypadku renowacja będzie bardziej kosztowna, ale felgi będą lepiej przygotowane na położenie lakierów.

Dokładne wyczyszczenie felg szczotką drucianą może zająć nawet parę godzin. Problem może sprawić też wyczyszczenie trudno dostępnych powierzchni. Przed lakierowaniem powierzchnię trzeba zmatowić ręcznie, szlifując felgi kolejnymi gradacjami papieru ściernego, aby po nałożeniu farby nie było widocznych rys.

Na oczyszczoną powierzchnię nakłada się lakier podkładowy. Wcześniej można jeszcze nanieść lakier reaktywny, który wchodzi w reakcję z pozostałą korozją i zabezpiecza powierzchnię felgi przed ponownym utlenianiem. Lakiery można zakupić w sprayu bądź w postaci lanej do malowania kompresorem (o ile się taki ma).

Następnie nanosi się warstwę lakieru bazowego. Po całkowitym jego wyschnięciu można jeszcze nałożyć lakier bezbarwny, który nada powierzchni połysk. Jaki jest koszt takiej renowacji?
W przypadku malowania farbami w sprayu całkowity koszt powinien zamknąć się w kwocie około 100 zł. Na pomalowanie czterech felg potrzebne są 500 ml puszki każdego z lakierów. Przy okazji odnowy felg można zmienić ich kolor, używając np. koloru srebrnego bądź innego, lub pomalować na kolorowo jedynie rant felgi, pozostawiając jej środek w oryginalnym czarnym kolorze.

Może to uatrakcyjnić wygląd auta i wyeliminować potrzebę zakładania kołpaków. Przy okazji takiej renowacji warto wymienić również wentyle na nowe. Jeżeli w sezonie zimowym użytkujecie felgi aluminiowe, trzeba je zabezpieczyć. Okresowe mycie i woskowanie felg zabezpiecza przed ich korodowaniem.

Trzeba pamiętać, że ciśnienie w oponie zmienia się wraz z temperaturą. Zmiana temperatury o 10 stopni oznacza zmianę ciśnienia rzędu 0,07 bara. Przykładowo, jeśli zakładamy opony zimowe przy temperaturze 7stopni Celsjusza i pompujemy je na 2 bary, to przy temperaturze -27 stopni ciśnienie w oponie będzie wynosiło jedynie 1,7 bara.

Niskie ciśnienie w oponach ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, zwiększa spalanie oraz przyspiesza zużycie opon. Dlatego w okresie zimowym ciśnienie w kołach powinno się regulować nawet raz na tydzień.

Jak widzicie, zmiana opon to dopiero początek przygotowania naszych kół do ciężkiej zimy. Pamiętajmy również o odpowiedniej trosce o felgi oraz regularnej kontroli ciśnienia w oponach!

A jak Wy dbacie o koła w swoim samochodzie? Odnawialiście kiedyś felgi?