Prześwity samochodów to odległość pomiędzy podwoziem samochodu a powierzchnią jezdni. Ta przestrzeń odgrywa zasadniczą rolę w momencie, gdy pokonujemy nierówności terenu lub poruszamy się koleinami wiejskiej drogi. Na wysokość prześwitu powinien zwrócić uwagę każdy kierowca, by wiedzieć dokładnie, jakiego rodzaju przeszkody może pokonać bez problemu – również przemieszczając się w mieście. 

Prześwit poprzeczny i podłużny

Wśród entuzjastów jazdy terenowej istnieje rozróżnienie pomiędzy prześwitem poprzecznym a podłużnym. Prześwit poprzeczny definiuje się jako odległość „gruszek”, czyli mechanizmów różnicowych, jednej osi a podłożem. Prześwit podłużny to odległość pomiędzy najniższym punktem pomiędzy osiami pojazdu a podłożem. 

Prześwit w samochodach osobowych

Prześwit w aucie jest w dużej mierze uzależniony od klasy samochodu, czyli tak zwanego segmentu. Ponieważ nierzadko zdarza się, że producenci nie podają prześwitu w specyfikacji auta, warto szerzej omówić temat wysokości zawieszenia w samochodach różnych klas. 


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Biorąc pod uwagę stan dróg w Polsce, można spokojnie założyć, że dopiero prześwit ok. 14 centymetrów zapewni nam komfort podróżowania. Większość popularnych aut oscyluje jednak w niższych rejestrach. Dotyczy to zwłaszcza niższych segmentów cenowych, stworzonych do użytku miejskiego, samochodów ze średniej półki oraz limuzyn. Oczywiście auta terenowe, SUV-y czy crossovery najczęściej oferują dużo wyższy margines prześwitu w swojej konstrukcji. Jak te wartości rozkładają się w danych segmentach samochodów osobowych? Sprawdźmy. 

W przypadku małych samochodów prześwit ma rozpiętość od 10 do 19 centymetrów. Dobrze sprawdza się to w użytkowaniu w warunkach miejskich – większością modeli z tych segmentów łatwo pokonamy krawężnik, którego wysokość wynosi średnio 12 centymetrów. Problem z tym zadaniem mogą mieć jednak marki francuskie, takie jak Peugeot, Renault i Citroen, gdyż ich prześwity są odrobinę niższe. Wśród samochodów kompaktowych sytuacja prezentuje się podobnie. Średnia wysokość prześwitu w tej klasie wynosi 13 centymetrów. Chlubnym wyjątkiem jest Fiat Bravo ze swoimi 16 centymetrami prześwitu od podłoża. Wśród standardowych pojazdów klasy średniej najczęściej występuje niższy prześwit od samochodów klasy A i B. Wpływa to na pewno na komfort prowadzenia auta, ale już niekoniecznie na pewność w czasie wykonywania manewrów na parkingu. W samochodach luksusowych z wyższej półki cenowej odległość od podłoża to średnio 13,5 centymetra. W tej klasie odznaczają się pojazdy marki Mercedes, których prześwity plasują się wyżej od średniej w tym segmencie i z pewnością lepiej sprawdzą się na drogach gorszej jakości. Również minivany w większości oferują swoim użytkownikom wyższe prześwity niż większość małych modeli miejskich. Ten zapas jest zaprojektowany z myślą o przewozie cięższych ładunków, kiedy samochód po prostu „siądzie”. Jeżeli chcemy zainwestować w auto z dużym prześwitem, powinniśmy zainteresować się samochodami terenowymi lub SUV-ami. Tutaj średnie wysokości to powyżej 20 centymetrów. Ale pozostańmy ostrożni – niektóre crossovery i SUV-y mają wyraźnie niższe prześwity niż średnia w tej klasie aut.  

Można zadać sobie pytanie o to, jaki jest optymalny prześwit w samochodzie. Musimy jednak zdecydować sami, biorąc pod uwagę to, w jakich warunkach będziemy użytkować swój pojazd. Kierowcy miejscy, którzy nie przewożą często dużych ładunków, będą zadowoleni nawet z samochodu o małym prześwicie, natomiast ci, którzy często obciążają pojazd oraz entuzjaści jazdy terenowej, muszą zdecydować się na zakup pojazdu o dużo większym zapasie przestrzeni między zawieszeniem a powierzchnią ziemi.

Zwiększenie prześwitu w samochodzie: czy warto? 

Jak zauważyliśmy wcześniej, większość kierowców, którzy poruszają się popularnymi autami osobowymi, dysponuje prześwitem od 10 do 15 centymetrów. Wydaje się on wystarczający, dopóki nie weźmiemy pod uwagę, jak bardzo może się zmniejszyć, gdy do samochodu wsiądą pasażerowie albo załadujemy ciężki ładunek do bagażnika. Wtedy możemy stracić nawet kilka centymetrów prześwitu. Biorąc pod uwagę stan polskich dróg, dziury, koleiny, a także częste na osiedlowych drogach progi zwalniające, nie powinniśmy się dziwić, że często będziemy mieli do czynienia z zahaczeniem podwoziem o nawierzchnię. Silniki nowoczesnych aut są zabezpieczone specjalnymi płytami na wypadek takich zdarzeń, ale w przypadku naprawdę mocnego uderzenia, wciąż ryzykujemy uszkodzenie miski olejowej, obudowy skrzyni biegów, podłużnic katalizatora czy tłumika. Jeżeli często wozimy ze sobą duże ładunki, wielu pasażerów, a do tego poruszamy się po złej jakości drogach, być może powinniśmy rozważyć podniesienie zawieszenia samochodu. 

Jak podwyższyć samochód?

Jeżeli nie chcemy zbyt ingerować w konstrukcję samochodu, dobrym sposobem na podnoszenie zawieszenia jest wymiana felg i opon na takie o większym rozmiarze. Felgi o większej średnicy i opony o wyższym profilu są najtańszym sposobem zwiększenia prześwitu bez ingerencji w zawieszenie. Nie zapominajmy jednak, że większa średnica koła może wpłynąć na zwiększenie spalania paliwa i spadek mocy naszego auta. Wynika to z tego, że im większa średnica koła, tym większą drogę musi ono pokonać w celu wykonania całego obrotu. Przy wymianie felg i opon należy także pamiętać o tym, by sprawdzić, czy opona w pełnym zakresie skrętu mieści się w nadkolu i nie zahacza o karoserię – niezależnie od swojej pozycji. 

Innym sposobem na podnoszenie zawieszenia pojazdu jest lift zawieszenia. Ten sposób pozwala nam na bardzo wyraźne i wydajne zwiększenie prześwitu w samochodzie. Aby przeprowadzić lift zawieszenia, możemy sięgnąć po kilka sprawdzonych metod. 

Po pierwsze, możemy zdecydować się na zastosowanie gumowych podkładek dystansowych między nadwoziem a sprężynami albo wybrać gumowe podkładki, które montuje się pomiędzy zwojami sprężyn. To bardzo tanie sposoby i warto wypróbować je na początku. 

Po drugie, możemy także wymienić sprężyny w podwoziu na takie o większej średnicy zwoju lub po prostu większe. Wiąże się to również z wymianą amortyzatorów. Możemy ewentualnie zainstalować tulejki dystansowe nad amortyzatorami. Ważne, aby w przypadku takich zmian w podwoziu, pamiętać o równomiernym podniesieniu całego pojazdu, by geometria samochodu została zachowana.  

Ubytek prześwitu auta: powody

Jeżeli zauważyliśmy, że prześwit w naszym samochodzie zmniejszył się wraz z upływem czasu, możemy założyć, że to dobry moment na wymianę amortyzatorów i sprężyn. Te części, jak większość innych, zużywają się wraz z upływem czasu i należy zadbać o to, by były one sprawne i w odpowiednim momencie wymienione na nowe. Na jakość sprężyn bardzo wyraźnie wpływa również stan dróg i nadmierne przeciążenie. Na wymianie amortyzatorów i sprężyn nie powinniśmy oszczędzać, gdyż części słabej jakości mogą bardzo szybko się zużyć i wysokość naszego prześwitu wróci do poprzedniej, niezadowalającej wysokości. Warto wiedzieć, że ubezpieczenie assistance bardzo często może pomóc w finansowaniu tej naprawy. Jeżeli po wymianie tych części prześwit w samochodzie nie zmienił swojej wartości, wskazuje to na to, że być może nowe elementy zostały źle dopasowane. Aby zminimalizować ryzyko takiego rozwoju wypadków, pamiętajmy o tym, by przy zakupie podać sprzedawcy numer nadwozia naszego samochodu.