przepustnica

Przepustnica to ważny podzespół silnika. Znajduje się w kanale dolotowym, czyli przewodzie, za pomocą którego do silnika doprowadzane jest powietrze. Jest ona połączona z pedałem przyspieszenia. Gdy naciskamy pedał gazu, otwiera się klapka i wpuszcza powietrze do cylindrów – dzięki temu silnik zwiększa obroty i samochód może przyspieszać. Regularne czyszczenie przepustnicy i jej elementów istotnie wpływa na pracę silnika i komfort jazdy.

Przepustnica – budowa i działanie

Przepustnica samochodowa jest osadzona w plastikowej obudowie i przymocowana do boku silnika w kanale dolotowym. Główny korpus jest wykonany ze stali. Pośrodku jest otwór dolotowy, którym jest zasysane powietrze, przechodzące wcześniej przez filtr powietrza. Pośrodku otworu na metalowej osi jest zamontowana stalowa klapka. Przepustnica łączy się z pedałem gazu za pomocą metalowej linki oraz sprężyny. To właśnie sprężyna stanowi opór, gdy wciskamy pedał przyspieszenia.

Gdy kierowca dociska pedał gazu – talerz się uchyla i wpuszcza powietrze do cylindrów, gdy zdejmuje nogę z pedału przyspieszenia – klapka się zamyka. Na tej samej osi zamontowany jest czujnik położenia przepustnicy – to on przekazuje dokładne informacje do sterownika silnika o odchyleniu talerza, co pozwala na dobranie odpowiedniej ilości wtryskiwanego paliwa.

Gdy silnik pracuje na biegu jałowym lub kierowca jedzie powoli w korku, nie wciskając pedału gazu, klapka w przepustnicy jest zamknięta. Zatem, aby silnik nie zgasł – do przepustnicy zamontowany jest silniczek krokowy, którego zadaniem jest wpuszczanie powietrza na tyle, aby obroty silnika nie spadały w żadnym momencie jego pracy poniżej minimalnych wartości. Sterowanie silniczkiem odbywa się na podstawie odczytów z innych czujników: czujnika położenia wału korbowego, czujnika ciśnienia w kolektorze ssącym oraz czujnika temperatury płynu chłodzącego.

Objawy brudnej przepustnicy i awarii jej elementów

Jako że przepustnica znajduje się na wylocie rury wydechowej doprowadzającej powietrze z filtra, bardzo często wewnątrz gromadzi się osad, który może znacznie ograniczać jej działanie. Brud pochodzi z zanieczyszczonego filtra powietrza oraz paliwa.

Klapka się nie domyka, co powoduje, że do komory spalania dostaje się niewłaściwa ilość powietrza.

Wtedy możemy zaobserwować nierówną pracę silnika na biegu jałowym, a nawet może dojść do jego gaśnięcia. Innym objawem jest wolna reakcja samochodu na wciśnięcie pedału przyspieszenia czy zwiększenie spalania paliwa. Oczywiście to nie tylko objawy brudnej przepustnicy, lecz także awarii silniczka krokowego czy czujnika przepustnicy. Powodami awarii tych elementów jest zwykle zużycie mechaniczne lub uszkodzenia przewodów albo zaśniedziałe wtyki.

Objawy zepsutej bądź brudnej przepustnicy są takie same jak awarii zaworu EGR czy świec, zatem warto sprawdzić także te podzespoły.

Czyszczenie przepustnicy

Jak bardzo przepustnica jest zanieczyszczona, można ocenić już wizualnie: czyste elementy będą miały metaliczną barwę, a na powierzchni zanieczyszczonej będzie widoczny czarny nalot, którego należy się pozbyć.

Do czyszczenia można użyć benzyny ekstrakcyjnej lub specjalnych preparatów przeznaczonych do tego celu. Spryskujemy elementy i gdy brud się rozpuści, usuwamy go za pomocą miękkiej, czystej ściereczki lub pędzelka. Kiedy przepustnica jest już czysta, można w podobny sposób oczyścić silniczek krokowy.

Jeśli czyszczenie przepustnicy nie przyniosło efektów, prawdopodobnie doszło do awarii czujnika położenia. Wtedy niestety nie da się naprawić zepsutego czujnika – musimy go wymienić na nowy.

Aby prowadzenie auta było przyjemnością, należy o nie dbać i pamiętać o regularnych przeglądach. Ubezpieczenie OC auta jest obowiązkowe, tak samo, jak badania techniczne. Trzeba zdawać sobie sprawę, że kolizja czy wypadek na drodze może nieść za sobą nie tylko konsekwencje zdrowotne czy mandat – lecz także koszty odszkodowania czy naprawy uszkodzonego przez nas pojazdu – a te mogą być bardzo wysokie. Odszkodowanie z polisy OC gwarantuje wypłatę środków na pokrycie kosztów naprawy auta, leczenie oraz rehabilitację osób poszkodowanych. Nierzadko auta trzeba też odholować z miejsca zdarzenia – to także leży w gestii ubezpieczyciela.