przekladka-anglika

Od 2015 roku w Polsce można rejestrować auta mające kierownicę po prawej stronie. Jednak jazda nimi po polskich drogach może być niebezpieczna. Wiele osób wracających do kraju swoim samochodem czy też decydujących się na zakup takiego auta zastanawia się nad dostosowaniem pojazdu do prawostronnego ruchu drogowego. Przekładka anglika wymaga wiele pracy, czasu oraz środków finansowych.

Rejestracja samochodu z Wielkiej Brytanii

Proces rejestracji sprowadzonego auta jest taki sam jak samochodu z Francji czy Niemiec. Wszystko dzięki zmianom przepisów, jakie dokonały się za sprawą Komisji Europejskiej, która zaskarżyła ograniczenia w rejestracji samochodów z kierownicą po prawej stronie. Od sierpnia 2015 roku można rejestrować auta sprowadzane z Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Gdy auto jest kupione za granicą, wszystkie dokumenty muszą zostać przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego, a są to: dowód własności (umowa sprzedaży, faktura, umowa darowizny lub orzeczenia sądowe stwierdzające własność) oraz dowód rejestracyjny.

Kolejnym niezbędnym dokumentem jest dowód zapłaty akcyzy. Opłaty można dokonać w urzędzie celnym, urzędzie skarbowym lub przez internet, wypełniając wniosek za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

Wartość akcyzy zależy od wartości pojazdu oraz pojemności silnika. Dla samochodów, których silnik ma pojemność mniejszą niż 2000 cm3, kierowca zapłaci 3,1 proc, dla pojemności jednostki napędowej przekraczającej 2000 cm3 wysokość akcyzy rośnie do 18,6 proc. wartości samochodu. Urzędnik weryfikuje też, czy kwota transakcji, a więc i podstawa opodatkowania, nie odbiega od średniej rynkowej wartości danego samochodu –  uwzględniając rocznik, stan techniczny i wyposażenie.

Aby zarejestrować auto, musi ono przejść badania techniczne. Zanim jednak pojedziemy na stację diagnostyczną, należy dokonać kilku modyfikacji w kupionym pojeździe, tak by był dostosowany do jazdy po prawej stronie według obowiązujących przepisów. Niezbędne przeróbki zostały wyszczególnione w rozporządzeniu wydanym przez ministerstwo infrastruktury i rozwoju. Zatem musimy zmienić:

●   przednie światła – lewy reflektor samochodów poruszających się w ruchu lewostronnym ma większy zasięg niż prawy, stąd, gdy nie wymienimy go, światło naszego auta będzie oślepiało pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka, również słabo będą doświetlone zakręty. Niestety nie da się podmienić reflektorów – trzeba kupić nowe;

●   światło przeciwmgielne tylne – koniecznym jest przeniesienie go na prawą stronę – w tym wypadku nie musimy kupować nowego;

●   prędkościomierz – jednostką długości w Wielkiej Brytanii jest mila, zatem trzeba wyskalować prędkościomierz, aby wskazywał wartość przeliczoną na km/h;

●   lusterka – niezbędna jest zmiana wkładów w lusterkach, tak by zwiększały pole widzenia po lewej stronie.

Wszystkie zmiany muszą zostać zatwierdzone przez diagnostę. Koszt badania technicznego jest taki sam, jak wszystkich innych aut osobowych.

Przekładka anglika, czyli zmiana położenia kierownicy

Dla osób, które nigdy nie prowadziły auta po drogach z lewostronnym ruchem, jazda samochodem po polskich ulicach może nie być komfortowa. Dlatego większość kierowców decyduje się na zmianę położenia kierownicy. Popularnie zwana przekładka anglika jest bardzo pracochłonna i nie ogranicza się tylko do przełożenia kierownicy.

Po pierwsze, do przerobienia jest ściana grodziowa – to przegroda oddzielająca komorę silnika od kabiny. Płyty mają różne konstrukcje – takie, które są dedykowane tylko do prawo- lub lewostronnego ruchu oraz uniwersalne. Ostatnie oczywiście najłatwiej przerobić.

Wraz z kierownicą musimy przełożyć pedały, pompę hamulcową, skrzynię bezpieczników wraz z komputerem i wiązkami elektrycznymi oraz serwomechanizm. Często też kierowcy dostosowują tunel środkowy i dźwignię hamulca ręcznego.

Oczywiście do przeróbki jest cała deska rozdzielcza z zegarami. W aucie należy też wymienić boczki drzwi, ponieważ w nich często jest zainstalowany główny siłownik centralnego zamka, przyciski do sterowania drzwiami oraz regulowania lusterek. Zdarza się, że kierowcy zmieniają też siedzenia, ponieważ fotel kierowcy ma wiele różnych opcji ustawienia, tak by kierowanie autem było bardziej komfortowe.

Kolejnym elementem do zmiany są wycieraczki – z reguły konieczna jest wymiana całego mechanizmu. Ostatnim elementem do wymiany, aczkolwiek niewymaganym jest układ klimatyzacji. W wielu modelach samochodów są specjalne nawiewy ustawione tylko w stronę kierowcy.

Po dokonaniu opisanych modyfikacji auto zostanie w pełni dostosowane do ruchu drogowego prawostronnego.

Ile kosztuje przeróbka anglika?

Koszty są uzależnione w dużej mierze od ceny użytych części. Na przykład przednie reflektory można kupić całkiem nowe lub używane – ceny kształtują się od 200 zł za używane i zregenerowane, do nawet 2 000 zł za sztukę, podobne rozbieżności w cenie są przy wymianie foteli – czy będą zwykłe, czy ze skórzaną tapicerką, podgrzewane, z wieloma opcjami odchylenia. Zatem koszt samych części w wersji najtańszej to około 2 500 zł.

Do tego należy doliczyć robociznę. Problemów może dostarczać ściana grodziowa – jeśli w aucie była zamontowana wersja uniwersalna – wystarczy wyjąć zaślepki, jeżeli nie, mechanika czeka dużo pracy, ważne jest też, w jaki sposób jest osadzona: wklejana, wspawana czy przykręcana na śruby.

Podsumowując, całkowity koszt przeróbki wraz z częściami zamiennymi zaczyna się od 4 000 zł i może osiągać nawet kilkanaście tys. złotych – jeśli części są nowe i oryginalne, a prace przy przeróbce są czasochłonne i skomplikowane.

Przekładka anglika – warto czy nie?

Po pierwsze, zanim kupimy auto, należy sprawdzić, czy dany model samochodu można w nieskomplikowany sposób przerobić. Chodzi tu o modyfikację ściany grodziowej – konstrukcje dedykowane tylko dla ruchu lewostronnego mogą stanowić nie lada wyzwanie dla mechaników. W takim przypadku najlepiej zadzwonić do warsztatów zajmujących się przerabianiem aut, skonsultować możliwości i przedział cenowy.

Po drugie, trzeba mieć zaufany warsztat mechaniczny, który specjalizuje się w dokonywaniu takich przeróbek, ponieważ ta usługa wymaga kompleksowej wiedzy na temat budowy i naprawy samochodów i obejmuje prace blacharskie (wymiana ściany grodziowej), elektryczne (wymiana wiązek elektrycznych) i mechaniczne (wymiana układu kierowniczego). Błędy mechanika mogą doprowadzić do awarii auta oraz znacznie pogorszyć komfort jazdy.

Po trzecie, najważniejszą sprawą jest wstępna kalkulacja kosztów modyfikacji – wtedy dopiero można ocenić, czy przeróbka anglika jest opłacalna. Trzeba też pamiętać, że auto może spędzić w warsztacie nawet kilka tygodni.

Jeśli nawet po doliczeniu wszystkich kosztów przekładka anglika nadal stanowi duże oszczędności, warto rozważyć, jak długo zamierzamy użytkować samochód, ponieważ sprzedaż przerobionego auta może stanowić problem.

Z przełożeniem kierownicy na lewą stronę wiąże się dość wysoki koszt polisy OC – czasem nawet 3 razy większy. Może być też problem z ubezpieczeniem AC, może być trudno znaleźć towarzystwo ubezpieczeniowe, które ma w swojej ofercie ubezpieczenie auta z kierownicą po prawej stronie. Wprawdzie polisa Autocasco jest nieobowiązkowa, jednak zabezpiecza kierowcę w wielu wypadkach. Z odszkodowania AC możemy naprawić rysy i wgniecenia spowodowane przez nieznanych kierowców na parkingu oraz w wypadku zderzenia ze zwierzęciem na drodze. Polisa chroni także przed kradzieżą samochodu oraz nieprzewidzianymi warunkami atmosferycznymi, jak uderzenie pioruna czy powódź.