Premiera nowego Porsche Panamera – sprawdźcie jakiego ma diesla!

Dziś zadebiutowało nowe Porsche Panamera – druga generacja limuzyny, firmy specjalizującej się w budowie sportowych samochodów.

Porsche Panamera to koncepcyjnie, połączenie samochodu sportowego, takiego jak 911 z limuzyną. Duże, czteroosobowe coupé z dodatkową parą drzwi – tak można zidentyfikować ten model. Gdyby szukać idealnego określenia dla drugiej generacji, można by użyć takiego: pięciodrzwiowe Porsche 911.

O tym, że nie są to słowa na wyrost, świadczy nie tylko technika, ale i odmieniona stylistyka nadwozia. Co prawda urosło ono w każdym kierunku, zwiększono nawet rozstaw osi o 30 mm, ale po wydłużeniu sylwetki, nowa Panamera prezentuje się jeszcze bardziej dynamicznie. Co więcej, przesunięto koła do przodu, skracając przedni zwis i wydłużając tylny, by uzyskać efekt dłuższego tyłu, jak w Porsche 911. Pomaga w tym również kształt tylnego pasa, do złudzenia przypominający to kultowe coupé. Zwłaszcza tylne lampy wydają się żywcem przeniesione z 911. Nowy jest także pas przedni, którego światła przypominają raczej te, które znamy z Caymana.

Całkowicie odmieniono wnętrze, z którego zniknęły analogowe wskaźniki, przyciski oraz przestarzałe rozwiązania. Na tablicy rozdzielczej analogowy jest już tylko obrotomierz, umieszczony centralnie, tradycyjny dla samochodów tej marki. Pozostałe zegary są elektroniczne i można je programować. Całość nazwano Porsche Advanced Cockpit, w skład którego wchodzą dwa 7-calowe wyświetlacze. 12,3-calowy ekran systemu  Porsche Communication Management umieszczony w centralnej części deski rozdzielczej został poszerzony względem poprzedniego, otrzymał nowe funkcje oraz ulepszoną grafikę. Na konsoli środkowej wiele przycisków analogowych zastąpiono dotykowymi polami. Zmienił się także kształt deski rozdzielczej, foteli i system nagłośnienia z dźwiękiem trójwymiarowym. Nowa jest kierownica, identyczna jak w Porsche 911, na której znalazło się pokrętło obsługujące tryby jazdy.

Najciekawsze znajdziemy pod maską i teraz uwaga! Nie najmocniejsza wersja Panamera Turbo robi tu największe wrażenie, ale nowy, ośmiocylindrowy diesel generujący 422 KM. Jest mocniejszy od poprzedniego V6 o 159 KM, a moment obrotowy wzrósł z 550 do 850 Nm! Dzięki takim parametrom oraz seryjnemu napędowi na cztery koła, ta napędzana olejem napędowym limuzyna osiąga prędkość maksymalną 285 km/h, a pierwszą setkę uzyskuje już po 4,3 s. Dzięki temu, staje się automatycznie najszybszą limuzyną z silnikiem diesla jaką obecnie można kupić. Warto dodać, że wersja Turbo pokonała Nurburgring w czasie 7:38 min, znacznie lepszym niż większość samochodów sportowych.

Dwa silniki benzynowe, jakie zadebiutowały wraz z nową Panamerą to mniejszy V6 o pojemności 2,9 litra i mocy 440 KM, oraz większy V8 o pojemności 4,0 litra i mocy 550 KM. Ten drugi napędza Panamerę Turbo i rozpędza ją do 100 km/h w 3,6 s! Wszystkie jednostki napędowe współpracują z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią DSG II z ośmioma przełożeniami.

Kolejne nowości to systemy bezpieczeństwa oraz aktywne zawieszenie pneumatyczne o zupełnie zmienionej konstrukcji. Zastosowano po raz pierwszy nową, tylną oś skrętną. Taką samą otrzymało również nowe Porsche 911. Kierowcę wspomagają zaawansowane, 84-punktowe reflektory diodowe, które doświetlają na drodze ruchome obiekty ,znajdujące się w znacznej odległości, nawet gdy z naprzeciwka jedzie inny pojazd. W nocy wspiera go również kamera termowizyjna, która wykrywa ciepłe obiekty (czyt. żywe) oraz zaznacza je na ekranie. Ciekawostką jest również adaptacyjny tempomat nowej generacji. Bazując na informacjach z nawigacji oraz sygnałów z radaru, wylicza on optymalny stopień przyspieszenia lub opóźnienia, dobiera właściwe przełożenie i tryb pracy przekładni dla najbliższych 3 km trasy. W ten sposób, tempomat po raz pierwszy uwzględnia też zakręty, wzniesienia oraz obowiązujące na drodze ograniczenia prędkości, ale nie tylko zadaną prędkość i samochody poprzedzające.

Nowe Porsche Panamera można już zamawiać. Pierwsze samochody pojawią się u dealerów 5 listopada tego roku. Ceny w Polsce startują od 523 620 zł za model Panamera 4S. Diesel kosztuje od 543 540 zł, a Panamera Turbo od 746 190 zł.

Tagi: limuzyna, najszybsza limuzyna na świecie, Panamera, panamera diesel, panamera turbo, Porsche, premiera