Prawidłowa pozycja za kierownicą – jak powinna wyglądać?

pozycja za kierownicąPrawidłowa pozycja za kierownicą to nie tylko kwestia komfortu, ale też bezpieczeństwa.

Żeby sprawdzić, czy nasze ustawienie fotela i kierownicy jest prawidłowe, można przeprowadzić test. W tym celu udajemy się np. na pusty plac i symulujemy omijanie przeszkody. Jeśli musimy oderwać plecy od oparcia, żeby wykonać manewr – zapewne siedzimy zbyt daleko od kierownicy. Z kolei trudności w kręceniu kierownicą spowodowane np. uderzaniem łokciami o nogi świadczy o zbytnim przesunięciu fotela do przodu.

Jak znaleźć właściwą pozycję w samochodzie? Zaczynamy od wzdłużnego ustawienia fotela. Powinien znajdować się on w takim położeniu, aby po wciśnięciu pedałów sprzęgła i hamulca do oporu nogi były lekko zgięte.

Jeśli nogi są całkowicie wyprostowane, możemy stracić kontakt stóp z pedałami. Ponadto w razie wypadku nogi są dużo bardziej narażone na złamania. Z drugiej strony, gdy nogi mamy zgięte zbyt mocno, możemy mieć trudności z szybkim przekładaniem stóp pomiędzy pedałami, a w razie kolizji istnieje ryzyko, że nasze kończyny z dużą siłą uderzą w deskę rozdzielczą czy kolumnę kierowniczą.

Oparcie ustawiamy tak, aby łopatki przylegały do fotela podczas wykonywania manewrów. Ręce powinny być lekko ugięte w łokciach. Żeby sprawdzić, czy mamy optymalną pozycję, prostujemy rękę i kładziemy nadgarstek na szczycie kierownicy. Jeśli podczas tej czynności musimy się nachylić i oderwać plecy od fotela to znak, że należy poprawić kąt pochylenia oparcia.

Kolejna sprawa to ustawienie kierownicy. Najłatwiej będzie nam znaleźć dobre ustawienie, gdy jest ona regulowana w dwóch płaszczyznach. Jak wspominaliśmy, ręce powinny być lekko zgięte w łokciach i swobodnie spoczywać na kole. Kierownica nie służy do tego, żeby się jej kurczowo trzymać, zapobiegając przesuwaniu ciała podczas jazdy. Mamy nią swobodnie kręcić. Zaleca się, aby dłonie kłaść w pozycji za piętnaście trzecia lub za dziesięć druga.

Nie wolno lekceważyć ustawienia zagłówka. Podczas kolizji może on zapobiec uszkodzeniu kręgosłupa. Powinien znajdować się na takiej wysokości, aby jego górna krawędź znajdowała się na równi lub nawet trochę ponad czubkiem głowy.
Trzeba też zwrócić uwagę na wysokość pasów. Prawidłowo zapięte pasy powinny przebiegać wzdłuż obojczyka. Jeśli pasy będą ustawione zbyt nisko, w razie niebezpiecznego zdarzenia mogą się z nas zsunąć. Pas ustawiony zbyt wysoko, który po zapięciu znajduje się tuż przy szyi, to też złe rozwiązanie. Przy gwałtownym napięciu może np. uszkodzić tętnicę.

Kiedy znajdziemy już właściwą pozycję za kierownicą, przechodzimy do regulacji lusterek. Lusterko wewnętrzne powinno być w takiej pozycji, aby odbijała się w nim cała tylna szyba. Lusterka zewnętrzne mają pokazywać nam boczne pasy ruchu, a równocześnie wskazywać nam granicę samochodu.

4 odpowiedzi na “Prawidłowa pozycja za kierownicą – jak powinna wyglądać?”

  1. Mogul878 napisał(a):

    50 $ darmowego prawdziwe pieniądze na PokerStars w ten link: http://bit.ly/1Aj4RPn (kaucja nie !!)

  2. Songo napisał(a):

    Najlepsi są kierowcy passatow, jakby umieli to by siedzieli chyba pod autem. A tak to im tylko troszkę głową wystaje

    • aas napisał(a):

      W B5 była dosyć leżąca pozycja za kierownicą, co nie zmienia faktu, że niektórzy z tym przesadzali. To samo w BMkach. Chodził żarcik, że mają głowy za słupkiem B, żeby się zasłaniać przed kulami.

  3. tpiapiac napisał(a):

    Wyznaję prostą zasadę – siedzieć, tak by było wygodnie i móc dostrzec wszystko, co przykłądny kierowca widzieć powinien w trakcie jazdy.