Drogowe pułapki – jak sobie z nimi radzić?

fot.: Karolina Kabat na licencji cc

fot.: Karolina Kabat na licencji cc

W Polsce zima była w tym roku łaskawa, ale i tak nie brakowało mroźnych dni oraz opadów, przez które drogowcy byli zmuszeni sypać na ulice sól. Przez to nawierzchnie ulegają szybszej degradacji, pojawiają się w nich dziury, a często nawet duże wyrwy. Jak sobie radzić z tymi pozostałościami po zimie?

Najlepszym rozwiązaniem jest oczywiście ominięcie dziury w drodze. Jeśli dostrzeżemy ją wystarczająco wcześnie, możemy zmienić pas ruchu i przejechać w bezpiecznej odległości od niej. Niestety, często do chodzi do sytuacji, w których musimy działać szybko, jeśli nie chcemy uszkodzić auta. Każdy kierowca powinien jednak pamiętać, że najważniejsze jest bezpieczeństwo na drodze. Jeżeli nasz manewr spowodowałby zagrożenie dla zdrowia lub życia, lepiej z niego zrezygnować. Uszkodzenia samochodu można naprawić, a zdrowie mamy tylko jedno.

Według statystyk szkoły bezpiecznej jazdy Renault, w wyniku szybko podejmowanych decyzji o ominięciu dziury w jezdni 20 % kierowców skręca na przeciwny pas ruchu. 13 % osób kierujących pojazdami było kiedyś zmuszonych do bardzo gwałtownego hamowania właśnie przez duże ubytki w drodze, 4 % kierowców w celu ominięcia dziury wjechało na chodnik.

W sytuacji, gdy nie mamy możliwości bezpiecznie wykonać manewru ominięcia takiej pułapki, pozostają dwie możliwości, które najlepiej połączyć. Przede wszystkim należy maksymalnie zredukować prędkość, przy zachowaniu ostrożności i bez stwarzania zagrożenia dla innych pojazdów. Hamowanie należy przerwać tuż przed dziurą. Jeśli tego nie zrobimy, siła ciężkości przeniesiona na przednią oś pojazdu znacznie go dociąży, co w konsekwencji doprowadzi do zwiększenia stopnia uszkodzeń felgi, opony oraz zawieszenia koła, które wpadnie w wyrwę. Wynika to z faktu, że amortyzator jest wsunięty w trakcie hamowania i ma mniej przestrzeni do wytłumienia pracy powstałej wskutek podbicia koła na nierówności. Dlatego lepiej zdjąć nogę z hamulca i pozwolić na to, aby samochód mógł przetoczyć się po dziurze z równomiernym obciążeniem obu osi.

Drugą czynnością, którą możemy podjąć jest szybki ruch kierownicą w momencie najechania na dziurę. Wymaga on jednak większej przestrzeni wokół naszego pojazdu. Nie należy go wykonywać na śliskiej nawierzchni. Jeśli warunki sprzyjają – jest sucho i nie stworzymy zagrożenia innym uczestnikom ruchu – należy szybko skręcić kierownicą w takim kierunku, by koło, które wjeżdża w wyrwę, stało się wewnętrznym kołem łuku, po którym przez chwilę będzie poruszać się nasze auto w trakcie manewru. Dzięki temu przeniesiemy część ciężaru samochodu na zewnątrz i odciążymy podzespoły pracujące na nierówności.

Manewru ze skręceniem kierownicy nie należy stosować, jeśli przed nami pojawi się nierówność na całej szerokości drogi. Jedna strona auta zostanie wtedy odciążona, ale druga, zewnętrzna, będzie bardziej narażona na uszkodzenia. Dlatego lepiej wyhamować bezpiecznie tak bardzo, jak tylko jesteśmy w stanie w danych warunkach i sytuacji oraz pozwolić samochodowi przejechać po nierówności. Instruktorzy szkół bezpiecznej jazdy zalecają dodatkowo wciśnięcie sprzęgła, co uchroni układ napędowy przed niepożądanymi obciążeniami.

Co nam grozi, jeśli mimo wszystko wjedziemy w dziurę zbyt szybko? Może dojść do uszkodzenia opony, felgi, a nawet zawieszenia. Warto pamiętać, że nawet jeśli wydaje nam się, że nic się nie stało, lepiej zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i skontrolować stan koła, które przyjęło energię uderzenia. Opona uszkodzona na nierówności może stracić powietrze w zauważalnym stopniu dopiero kilka kilometrów dalej. Wielu kierowców już od dawna zabezpiecza się przed konsekwencjami takich przykrych sytuacji drogowych, wykupując ubezpieczenie OPON. AXA DIRECT w ramach takiego ubezpieczenia zapewnia szybką pomoc przy wymianie koła na terenie całej Polski, 24 h/dobę. W sytuacji, gdy wymiana koła na miejscu nie jest możliwa, samochód zostaje odholowany do najbliższego warsztatu wulkanizacyjnego. AXA DIRECT pokryje również koszt naprawy uszkodzonej opony.

Jakie są Wasze doświadczenia z dochodzeniem swoich praw w takich sytuacjach?

Jedna odpowiedź do “Drogowe pułapki – jak sobie z nimi radzić?”

  1. CentrumSprzegla.com napisał(a):

    No niestety zmora polskich dróg 🙂

Tagi: bezpieczeństwo, drogi, dziura, koło, odszkodowanie, opona, poradnik, Przepisy, Sąd, ubezpieczenie, wyrwa